Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istuuko teillä noin 140cm tenavat korokkeella autossa?

Vierailija
12.11.2011 |

Tai jopa istuimessa? Oma mukelo ei pahemmin valita, olen sanonut, että korokkeen voi jättää pois, kun on 145cm pitkä (on nyt 138cm, ikää 8v) ja pitkillä matkoilla laitetaan vielä selkänojakin paikalleen, kun nukahtaa usein niillä reissuilla ja itsekin tietää, että on melko paljon mukavampi nukkua siinä tuolissa...

Tytön joidenkin kavereiden mielestä olen ihan natsihirmu, kun ilmoitan, ettei meillä yksikään alle 145cm istu autoon ilman koroketta ja alle 135-senttiset tällätään istuimeen, jos sellainen vaan on vapaana... Siis ihan hirveetä...

(en silti ajatellut muuttaa mieltäni, mutta kunhan kysyn...)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla murtui lapsena kolarissa kylkiluu, koska en istunut korokkeella. Kuulemma tyypillinen vamma tuossa tapauksessa. Se turvavyön solki siis painoi kylkiluuhun, koska olin liian alhaalla.

Vierailija
2/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hoikemmansorttinen, joten mahtuu siihen aivan hyvin. Saa varmaan tuossa 140 cm kohdalla istua vain korokkeella, jos ei ala napisemaan istuimesta ennen sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut istunut korokkeella muutamaan vuoteen, mutta koitti sitten pitkästä aikaa pikkuveljen koroketta ja ilmoitti haluavansa oman. Näkee kuulemma paremmin, ja näyttäähän tuo turvavyökin asettuvan paremmin :) Eli en pistä hanttiin!

Vierailija
4/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa niskatuet takana? En yhtään tiedä, mulla on niin vanha kottero tosiaan, ettei siinä ole.

Mä muistelen, että whiplash-vamman voi saada jo esim. suhteellisen pienessä peräänajossa, joten siksi tosiaan jätin korokkeen pois, kun huomasin, ettei pään takana ole tukea.

Ja kun tosiaan harvoin autolla kulkee, niin mietityttää nyt ostaa 8-9-vuotiaalle enää turvavyöistuintakaan.

Hurjalta tuntuu, että päälle 140 teillä istuu vielä korokkeilla? Pää katossa?

Tai sit teillä on jotkut tosi isot tila-autot ja näin:)

Vierailija
5/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 7- vuotiaamme (130 senttiä pitkä) istuisi jo tuolilla mutta vähän turvavyö menee huonosti niin odotellaan kevääseen ennenkö kokeillaan uudestaan josko turvavyö kulkee oikein.

Jalat on pojalla lattiassa hyvin muttei oteta vyön kanssa riskiä. Kaulan repeytyminen rikki onnettomuudessa ei viehätä.

Vähän jäi vaivaamaan miten ap kehuu ettei oma lapsi hankaa vastaan istuimen kanssa MUTTA vaatii sen käyttöä kaikilta.

Tottakai tuo on opittu tapa vanhemmalta mutta hyvin paljon jälkimmäinen osio kertoo ap.n asenteesta, joten eipä ihme ettei lapsi sitten haasta vanhempaansa.

Vierailija
6/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 192cm mieheni istuu keittiöjakkaralla autossa.

Vierailija
7/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v tytön kaverit eivät pidä mua natsina. Kaikki alle 175cm istuu kaukalossa. Mun mies on 172cm ja se joskus purnaa, kun tulee muka töissä niskakipeäksi (mies ammatiltaan taksinkuljettaja), kun kuitenkin oltava selkä menosuuntaan, mutta periksi en anna. Kaksospojat meillä on 182cm ja 184,5cm ja molemmille oon nyt kääntäny istuimet kasvot menosuuntaan. Pojat purnas lukioaikana, mutta eivät sillonkaan pahasti.

Vierailija
8/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain läpi paistaa.

Meillä ei istuta ilman turvavälineitä ja noudatetaan pituussuosituksia. Toki mm. selän pituus ym. vaikuttaa eli kun turvavyö näyttää hyvin asettuvan, jätetään korokkeet pois.

Liian usein koululaisesta tehdään vanhempien taholta isoja lapsia, jotka ei tarvitse enää korokkeita. Viis veisataan turvallisuudesta. Kyllä se kolari voi tulla kenen hyväänsä kohdalle ja silloin noilla vöillä ja korokkeilla on tehtävänsä ja yleensä ei tule niin pahaa jälkeä.

Mikä on muuten pituusraja etupenkillä istumiseen korokkeen kera ja ilman? Siis kun turvatyyny on paikoillaan? Onko se tuo 135 cm korokkeella ja ilman 145 cm?

Vierailija
9/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei haluais korokkeella istua. Pituus lähentelee 140cm tai saattaa olla ylikin jo. Ei olla pitkiin aikoihin mitattu.

Vierailija
10/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu turvavyöistuimessa. Jos menee kaverien vanhempien kyytiin eikä vapaita istuimia tai korokkeita ole, niin ottaa oman korokkeen mukaan ongelmitta...

Käyttää kypärää fillaroidessa, skeitatessa ja potkulautaillessa. Kaulasuojaa ja verkollista kypärää lätkää pelatessaan jne.

Eikä tunnu noista kärsivän...

Vierailija
11/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvavyö menee siten, että jopa lähes 150-senttisen pitäisi oikeastaan käyttää koroketta. Olenpa tutustunut sellaiseenkin vertailuun, jossa todettiin, että eräiden automallien turvavyöt on suunniteltu niin, että käyttäjän oletetaan olevan 160-senttinen tai pidempi. Nauratti ajatella, että itsekin tarvitsisin korokkeen - tai eihän siinä mitään nauramista ole, kun on turvallisuudesta kyse.

Vierailija
12/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on opetettu, että käyttäydytään hyvin ja totellaan kuskia, joten ongelmaa ei olisi sinun autossasi.

Vierailija
13/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu korokkeella.

Autossamme (Renault Scenic) vyöt tulevat sivupaikoilla niin korkealta että vyö tulee ihan väärästä kohdasta jos ei istu korokkeella.

Keskellä voi istua ilman koroketta, siinä turvavyö tulee sellaisen lenksun kautta katosta, että tulee oikeasta kohtaa. Takapenkille ei oikein sovi kolmea turvavyöistuinta/koroketta ja siksi ihan kaupunkiajossa pisin istuu keskipaikalla. Pidemmille matkoille virittelemme penkit niin, että kaikki sopivat korokkeille/turvavyösituimiin.

Vierailija
14/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisauton turvavyöt painavat kaulaa, jos on ilman koroketta. koroke siis on käytössä, eikä 10-v poika sitä vieroksu. Meillä ei kolise pää kattoon, kuten joissain riisikupeissa.

Vierailija
15/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvavyö menee siten, että jopa lähes 150-senttisen pitäisi oikeastaan käyttää koroketta. Olenpa tutustunut sellaiseenkin vertailuun, jossa todettiin, että eräiden automallien turvavyöt on suunniteltu niin, että käyttäjän oletetaan olevan 160-senttinen tai pidempi. Nauratti ajatella, että itsekin tarvitsisin korokkeen - tai eihän siinä mitään nauramista ole, kun on turvallisuudesta kyse.

olen 160 cm pitkä, ja vanhemmissa autoissa tarvitsisin korokkeen. Kaikissa vanhoissa autoissa turvavyö menee oikein kivasti kaulan yli.

Uudemmissa malleissa vyön korkeuden voi sentään säätää. Ja säädöt ovat sopivat alimmalla korkeudella.

Aika hurjalta kuulostaa että 135 cm pitkä voisi istua ilman koroketta. Onnistuu varmaan jos ovat hyvin pitkäselkäisiä ja lyhytjalkaisia.

Vierailija
16/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus oli 133cm kun hänen päätä lyhyempi kaverinsa kertoi, ettei käytä enää pallia. Silloin lensi tytönkin koroke tavaratilaan. Ikää taisi olla 8v. Nyt hän on jo noin 160cm (11v).

Vierailija
17/25 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kaivaa joka kerta mun eli äidin autossa ollessaan korokkeen takakontista jos ei ole paikallaan. Poika 140cm pitkä ja painaa 30kg. Ei tarvitse pakottaa, vaan haluaa itse istua korokkeella. Ilman koroketta turvavyö jää väärään kohtaan, eikä näe ulos autosta kunnolla. Mun autona Opel Zafira

Vierailija
18/25 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei enää 140 cm, autossa on turvavyön alentimet.

Vierailija
19/25 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotiasta poikaa pakottaa korokkeelle! Se kun on 144cm, eli alle tuon sun jämptin rajan.

Ei kyllä istu tyttökää korokkeella enää, pituutta 135cm, ikää 9v.

En ole kyllä muidenkaan saman ikäisten nähnyt korokkeella istuvan enää.

Itsekkin vielä hengissä olen, vaikka mun lapsuudessa takapenkillä ei ollut edes turvavöitä...

Vierailija
20/25 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus istuimet ovat jääneet toiseen autoon ja mennään ilman, mutta lähtökohtaisesti jotain turvavälinettä käytetään. Poika joskus inisee, mutta ei ihmeemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi