Osaatko tuntea häpeää? Minä en. Ex-terapeuttini sanoi, että eläimetkin tuntevat häpeää.
Jos tunnet häpeää, niin millaisissa tilanteissa?
Kommentit (8)
ihan samalla lailla on vikaa jos häpeää kokoajan. Mutta kyllä jos jotain mokaa niin pitää vähän hävettää. Kyllä mä ainaki joskus häpeän ulkonäköäni tai siivotonta kämppää.
Suomalaiseen tapaan olen silti enemmän syyllisyys-ihmisiä. En pelkää niinkään kasvojeni menetystä, mutta tunnen usein syyllisyyttä huonosti hoidetuista asioista.
Esim. Japani on tyypillinen häpeäkulttuuri. Ja kuten ko. maasta tiedetään, häpeällä on usein traagiset seuraukset.
Jep, kuulttuurini lapsena minäkin tunnen enemmän ja useammin syyllisyyttä kuin häpeää. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja molemmat tunteet ovat kehittyneet ihmislajille, jotta lauma pysyisi koossa - se kun oli ja on yhä elinehto ihmislajin selviytymiselle. Yksittäiselle yksilölle se toki voi olla raskasta.
Häpeä liittyy itselläni enemmän ehkä perimmäisiin toimintoihin, kuten vessassa käyntiin liittyviin juttuihin ja alastomuuteen. Esim. minua hävettäisi, jos pieraisin mikrofoniin/päästäisin ripulit pöksyyn kansallisessa tv-lähetyksessä tai rietas alastonkuvani päätyisi julkiseksi.
Ne alistuu jos joku suuttuu niille. Ei se ole häpeää.
Mutta eihän eläimet häpeä. Ne alistuu jos joku suuttuu niille. Ei se ole häpeää.
meni.
Ei ole tarvinnut edes suuttua, kun on huomannut että eläin selvästi häpeää ja salailee jotain (kyllä huomaa ihan ilmeestä :D) ja sitten huomaakin että jotain on tullut tehtyä esim. pureskeltua kaukosäädintä. Eli eläin (tässätapauksessa koira) on ollut häpeissään jo ennen kun minä olen ollut tietoinen pahanteosta.
Mutta eihän eläimet häpeä. Ne alistuu jos joku suuttuu niille. Ei se ole häpeää.
meni.
Ei ole tarvinnut edes suuttua, kun on huomannut että eläin selvästi häpeää ja salailee jotain (kyllä huomaa ihan ilmeestä :D) ja sitten huomaakin että jotain on tullut tehtyä esim. pureskeltua kaukosäädintä. Eli eläin (tässätapauksessa koira) on ollut häpeissään jo ennen kun minä olen ollut tietoinen pahanteosta.
Vaan eläin PELKÄÄ laumanjohtajansa reaktiota. Häpeä vaatisi moraalitajua, jota eläimillä ei ole.
ei tunne häpeää. Eläimellä ei ole käsitystä oikeasta ja väärästä, minkä häpeän taju vaatii. Eläin ymmärtää vain, että jostakin asiasta on aiemmin seurannut pahaa, ja pelkää sitä.
Valitettavasti tätä tajua ei ole myöskään kaikilla ihmisillä. Psykopaatti toimii kuten eläin eli vain sen mukaan mitä teoista itsellee seuraa.
Milloin missäkin tilanteissa, nuorempana enemmän..