Suosittele pyykinpesukonetta! Nelihenkinen perhe, ja pyykinpesu vituttaa!
Minkä kokoinen? Kannattaako hommata kuivausrumpu myös, vai riittääkö kuivauskaappi, joka tulevassa asunnossa on?
Minkä kokoinen koneen täytyy olla, jotta selviää muutamalla koneellisella pyykkiä viikossa?
Kommentit (18)
- pesukoneessa tulee olla hyvä linko (väh. 1600 kierrosta), jotta pyykin kuivattaminen on nopeaa
- osta värinkeräysliinoja (monikäyttöisiä saa marketeista siivoustavarahyllyltä), jotta ei ole niin tarkkaan eri väristen vaatteiden lajittelun kanssa.
- pesukoneessa on hyvä olla ajastin. Itse täytän koneen illalla, laitan ajastimella käynnistymään aamuyöllä ja ripustan narulle herättyäni (meillä ei vielä kuivausrumpua).
Niitä on joko italialaisia tai ruotsalaisia, mutta vain ruotsalaiset kestää. Meillä oli kolme italialaista halpiskonetta (n. 300€/kpl) ja kaikki hajosi alle kahden vuoden. Sitten ostettiin 800€:n ruotsalainen upo ja hyvin on kestänyt jo monta vuotta.
Suurimmassa osassa vaatteita lukee, ettei kuivausrumpua saa käyttää. Eli voisit käyttää sitä lähinnä lakanoitten ja pyyheiden kuivaamiseen.
kuivauskaappi ja mua henk.koht. rasittaa suunnattomasti ripustaa siihen kaappiin vaatteita. Lakanoitakin saa useaan otteeseen taitella ja silti meinaavat mennä ryttyy jne.
Meillä on kotona kuivausrumpu ja se on jo pidemmän aikaa selvästi ollut hajoamassa ja kun se menee rikki, niin heti säntään ostamaan uuden. Pyykkikoneen koosta en osaa sanoa mitää, kysy kaupasta ja osta suurin.
Kuivausrumpua en edes haluaisi, turha sähkönsyöjä vaan. Isossa kylpyhuoneessa mahtuu kuivattamaan oman ja pienen tytön pyykit.
Boschin, Mielen tai Siemensin, 7 kg kone on varmasti riittävä.
Kannattaa miettiä omia tottumuksia, tulisiko kuivausrumpua käytettyä. Itse olen sitä mieltä, että se kuluttaa vaatteita, ja en raaskisi omia vaatteitani siihen laitta, enkä kaikkia lastenkaan vaatteita.
Loppujen lopuksi meillä rumpuun menisi ehkä pyyhkeet, lasten velourvaatteet ja sukat. Kun linkouksen jälkeen ottaa pyykit narulle kuivumaan, on meillä kodinhoitohuoneessa jo yön aikana ihan kuivat.
Se on 6kg, mutta sitä saa suurempanakin. Siinä on erillinen ohjelma lastenvaatteille, mutta senkin lämpötilaa ja linkousta voi muuttaa. Digitaalinen näyttö näyttää jäljellä olevan pesuajan, joten ei tartte odotella/arvailla turhia. Kone myös punnitsee pyykit ja säätelee tarvittavan vesi-/linkousmäärän. Olen tyytyväinen.
Sillä ei tarvitse pestä kuin 2-3 koneellista viikossa. Kolmea koneellista tarvitsee harvemmin pestä.
Ison koneen hankkiminen on helpottanut elämää. Ei tarvitse enää arkisin pestä pyykkiä ollenkaan :)
Silti pesukone pyörii 1-2 kertaa päivässä. Riippuu niin paljon siitä millaista pyykkiä teillä tulee ja kuinka paljon! Meillä pissapyykkiä, harrastusvaatteita, työvaatteita jne..
Sillä ei tarvitse pestä kuin 2-3 koneellista viikossa. Kolmea koneellista tarvitsee harvemmin pestä. Ison koneen hankkiminen on helpottanut elämää. Ei tarvitse enää arkisin pestä pyykkiä ollenkaan :)
Yleensä pesen pyykin joko 40 tai 60 pesussa, vaikka vaihtoehtoja on käsinpesusta ja villapyykistä lähtien. Lämpötilan voi säätää kylmän ja 90 asteen välillä haluamakseen.
Myös linkousnopeus on säädettävissä.
Se että joudut tekemään sen homman yksin?
+ kuivausrumpu, tykkään kovasti. Hiljaisia. Edellinen kone oli 4 kg kone ja alvariinsa oltiin pyykillä, kuivatettiin telineillä makkarissa. Alkoi rättisirkus jossain välissä tympäistä.
Pyykin määrä on teistä itsestään riippuvainen. Meillä pestään 2 kertaa viikossa. Jos voisin, ottaisin sekä rummun että kuivauskaapin, varsinkin jos minulla olisi kurahousuikäisiä lapsia. Nyt on harrastuskamoja ja märkiä kenkiä, ja kuivausrumpu on normikirjopyykille kiva, mutta noi urheilukamat, villapaidat, aremmat vaatteet ja kengät kuivaisin kaapissa.
kyllä se on ehdoton, meillä 4 henkinen perhe ja sitten tulee vielä hoitolasten lakana ja pyyhe pyykkiä.
parisängyn lakanat saa kaikki kerralla samaan koneeseen.
ja on kyllä hyvä. Samanmerkkinen kuivausrumpu myös. Itse en ole huomannut että kuluttais vaatteita, mutta on tosi hyvä apu siinä ettei koko ajan ole pyykkiliputus eikä ilma ole niin kostea koko ajan. Kuivauskaappiin on tosi kurja ripustaa, kun se on niin kapea. Harrastusvaatteille ja lasten ulkokamppeille se olis kyllä varmaan hyvä. Säilytä se toki, jos mahdollista. Kuivurin käyttö maksaa puolisen euroa per kerta, eli onhan se energiasyöppö, meillä menee siis varmaan monta sataa euroa vuodessa pelkkään pyykin kuivaamiseen. Jos olis paremmin tilaa, kuivaisin narulla.
on se että pystyy pesemään esim. petauspatjan päällisen kotikoneessa, jopa pieniä mattoja ja isoja täkkejä. Oksennustauti kun iskee, siitä on tosi kiitollinen. Kuivurissa voi "desinfioida" jos kihomadot iskee...
on 7kg LG
Pestään pyykkiä 4 koneellista viikossa, 3 koneellistakin riittäisi pienellä suunnittelulla.
Luovuin kuivausrummusta kun emme sitä käyttäneet.
To-su pesen yhden koneellisen pyykkiä päivässä ja ne mahtuu kuivaustelineeseen. Edelliset viikkaan kaappiin ennnen kuin seuraavat ovat odottamassa ripustamista.
Kuivausrumpu on kyllä mainio vekotin; sillä lähtee pyykistä sekin pöly, nukka ja eläintenkarvat, jotka pesun jälkeen aina kuiteskin jää. Tää on omakokemusta faktaa jo 20 vuoden takaa. Pesepä puoli vuotta pyykkiä pesukoneessa narukuivatuksella/kuivauskaapissa, ja laita sitten kerran pesun jälkeen kuivausrumpuun. Aika määrä lähtee tavaraa vielä siinä vaiheessa.
Olen haaveillu kauan jo kuivausrummusta ja nyt se meille tuli pesutornin kanssa. LG 8 kg höyrypesukone + LG 8 kg kondesoiva rumpu. Pesukone toimii vielä kahden pesukerran jälkeen, mutta kuivausrumpu pimeni ekan kuivauksen ilmeisesti puolivälissä tai lähellä loppua, kun pyykki oli kuumaa mutta märkää ja kone pimeä. Saa nähä mitä Itiksen Gigantti huomena sanoo myymästään paskasta, tai LG:n takuuhuolto, jos sinne pitää ottaa yhteyttä. Ei kyllä nyt ihan vakuuttanut... noin puol tuntia käytössä ja paskana. Vaikka kone korjattais tai uusittais, niin silti jää vituttamaan tämä asioiden hoitamisen ja odottelun vaiva, jota kukaan ei korvaa. Että eka käyttökokemus LG RC8041A3 kuivurista on asteikolla 0-10 pistettä -10 pistettä.
Mutta yleisesti siis, kuivausrumpu on ihan ehdoton, varsinkin jos on eläimiä, mutta muutenkin sillä saa mukavasti nukat ja pölyt pois. Mitä tulee siihen vaatteiden vanhentumiseen... mä olen kuivannut rummussa vaatteeni jo lapsena 20 vuotta sitten, ja jos se T-paita tai farkut tai se lapsen body tai potkuhousut menettää käyttöiästään pari vuotta, niin on se silti siisti ja käyttökelponen kymmenen-viistoista vuotta (ainakin mulla, jos haluan, kokemuksesta tiedän), joka normaali-ihmiselle yleenäs riittää. Harva viitsii muutenkaan esiintyä kovin monia vuosia samoissa vaatteissa, ja kuivuri ei siinä ajassa ehdi tehdä millekään vaatteelle mitään hallaa.