HS: "Allergian syitä löytyy perimästä ja ympäristöstä" Rintaruokintaa ei mainittu sanallakaan.
Ilmeisesti rintaruokinnan merkitystä allergioiden synnyn ehkäisyssä on liioiteltu. Suomen Akatemian tutkimushankkeessa suurin tekijä allergian puhkeamiselle on peritty alttius, joka selittää 50-80 % allergioista ja astmasta. Myös ympäristö vaikuttaa. Varhaislapsuudessa koetut mikrobit suojaavat allergian kehittymiseltä, olennaisinta on, ettei kotona ole liian siistiä eikä tosiaankaan ole haittaa siitä, jos lapsi syö hiekkaa. Ainoa vauvan syömiseen liittyvä asia, joka vaikuttaa allergian puhkeamiseen, on liian myöhään aloitetut vilja, kananmuna ja kala.
Kommentit (14)
Vai oikeestiko joku vielä luulee rintaruokinnan ehkäisevän tehokkaasti allergioita ja astmaa :O?
Minä olen imettänyt kaikkia lapsiani pitkään, mutta en siksi, että olisin ajatellut siten ehkäiseväni allergioita. Se on vaan ollut helppoa ja mukavaa sekä minulle että lapselle. Tuskinpa löytyy koskaan tutkimusta, jonka mukaan se olisi haitaksi lapselle.
olen aina ollut tuota mieltä. Mulla 4 lasta enkä ole pystynyt imettää kuin 2 viikkoa jokaista (ei yksinkertaisesti ole maitoa jostain syystä) ja kellään ei ole allergiaa. Kaikki ovat myös ollut erittäin terveinä koko ikänsä (onneksi), ehkä 1-2 sairauspäivää / vuosi. Ikää heillä nyt jo 7,16,17 ja kohta 20v.
Kaksi lasta, kumpaakan ei imetetty, ei allergioita, eikä muitakaan sairauksia. Poikkeuksellisen terveitä ovat. Mutta eipä ole allergioita itselläni tai isälläänkään. Joten ehkäpä tuo perimäjuttu toimi meidän tapauksessa...
joita olen imettänyt molempia vain kuukauden, jonka jälkeen maito loppui eikä apua ollut edes neuvolasta saaduista lääkkeistä, joiden pitäisi lisätä maidon tuloa. Nyt mulla on 11 ja 13 vuotiaat pojat, joilla ei kummallakaan ole mitään allergioita. He ovat aina myös olleet keskivertoa terveempiä esim flunssaa ei ole koskaan ollut kuin sen kerran pari vuodessa lievänä. Eikä muitakaan tauteja.
Kyllähän nyt on sanomattakin selvää, että ei ole mitään väliä, tarjoaako lapselle oman vai jonkin toisen lajin maitoa...
Jos syyt jaetaan perimään ja ympäristöön, niin tuo imetys nimenomaan kuuluu siihen ympäristöön.
Sitä en sitten tiedä, että mitä tuo tutkimus on pitänyt sisällään, mutta jos ihmiseen vaikuttavia tekijöitä jaotellaan kahtia noin, niin ympäristötekijähän tuo imetys olisi.
imettää, siirtyy allergia hyvin tod näköisesti lapseen. ei sitä pitkällä imetykselläkään perimälleen mitään mahda.
Jos syyt jaetaan perimään ja ympäristöön, niin tuo imetys nimenomaan kuuluu siihen ympäristöön.
Sitä en sitten tiedä, että mitä tuo tutkimus on pitänyt sisällään, mutta jos ihmiseen vaikuttavia tekijöitä jaotellaan kahtia noin, niin ympäristötekijähän tuo imetys olisi.
Suositusten mukaan täysimetti seuraavaa 6 kk, ennen kiinteiden kokeilua. nuoremmalla on paljon pahempi astma, vanhemmalta se meni ohi kouluiässä.
syy-seuraussuhteiden tutkimiseen tarvitaan hiukan laajempi aineisto kuin kaksi lasta. Ja silloinkin kyse on todennäköisyyksistä, ei mistään ehdottomista seuraamuksista...
Suositusten mukaan täysimetti seuraavaa 6 kk, ennen kiinteiden kokeilua. nuoremmalla on paljon pahempi astma, vanhemmalta se meni ohi kouluiässä.
tarjotaan Suomessa ratkaisuksi lähes kaikkiin ongelmiin. Eipä siis ihme, jos äitejä, joilta rintaruokinta ei syystä tai toisesta onnistu, masentaa aivan hirveästi.
Jossain Ranskassahan lapset ruokitaan lähes vallan pulloruokinnalla, eikä siellä todellakaan ole näin paljon allergioita kuin Suomessa.
oli uutisena kuinka rintaruokinta voi ehkäistä diabetestä