Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tärkein asia, jonka isovanhempasi opettivat sinulle?

Vierailija
11.11.2011 |

he, jotka ovat jo edesmenneet.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on iltarukous.

Vierailija
2/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu kuoli kun olin lapsi, ja aika vähän hänestä muistan. Oli kova tekemään Karjalaista ruokaa. Karjalan paisti on mun herkkuruokiani. Pappa eli pidempään. Olin 25 kun hän kuoli. Vakava mies, ei juuri puhunut. Muistan hänen kertoneen mulle linnuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiat eivät suju yhdellä tavalla, ne voivat sujua jotenkin muuten tai olla sujumatta.

Vierailija
4/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä että pitää olla vähään tyytyväinen. Myös säästäväisyyttä opettivat. Olivat kyllä monessa suhteessa esimerkillisiä ihmisiä. Eikä ole kyse siitä että aika olisi kullannut muistoja.

Vierailija
5/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen kuoli kun olin 2v.

Toinen isoäiti opetti että pitää olla napakka ja topakka ja ottaa mieheksi virkamies, toinen että pitää pitää huoli että lapset tulevat silloin kuin niiden aika on eli vasta kun on naimisissa:)

Mummot olivat syntyneet 1899 ja 1910

Vierailija
6/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sanonta arjessa ja työssä. Myöskin arvostus luontoa kohtaan on tullut pitkälti maalla asuneiden isovanhempien opetuksista.

Vierailija
7/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukous, ehdottomasti.

Vierailija
8/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siihen vanhanakaan ole sen valmiimpi.

Vierailija
9/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hän oli läheisin ja miehensä (vaarini) kuollut jo 50-luvulla...

Hän sanoi aina juuri tuon "vie mennessäs, tuo tullessas".

Myös sen että "ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi".

Ja paljon muuta, olennaisempia kuin nuo. SUhtautumista elämään, ihmisiin, kaikkeen. Ihana nainen, Mahtava Mummo!

Vierailija
10/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetti paljonkin positiivisuudellaan asiaan kuin asiaan.Ja lapselleni iltarukouksen.

Vierailija
11/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät tiedä opettaneensa mutta tarinoitten kautta olen oppinut, että duunia pitää nöyrästi painaa. Aivan kuten isovanhempanikin tekivät. Omaisuuksia ei jäänyt jälkeen ja dementia vei molemmat. Rakkaus on kuitenkin suurta.

Vierailija
12/27 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina rakastettu ehdoitta.

Vierailija
13/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehka tarkein; kay koulu loppuun kunnolla, opiskele ja hanki tutkinto.

Vierailija
14/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Pappa opetti, etteivät tytöt ole mitään. Me saimme kyllä tehdä raskaita maataloustöitä, mutta esim. hevosta ajamaan, tai muihin mielekkäämpiin juttuihin meistä ei ole. Serkkupoika sai tehdä kaikkea mitä halusi, töitä ei ollut pakko tehdä.

Opetti myös, että e-kauppa, myöhemmin siwa, ovat kommunistien kauppoja, ja siellä ei pidä asioida. Niin ja Musta Pörssi oli myös arveluttava, mustan pörssin kauppahan on laitonta.

1. Mummu opetti, etten osaa oikeastaan mitään, en kääriä hänelle sätkiä, savustaa kalaa, en laittaa ruokaa tai leipoa- silti hänelle piti näitä asioita tehdä. Sen opin myös, että olin ottanut uudeksi miehekseni läskiporsaan.

2. Pappa taas ei oikeastaan lapsuudessa ollut kuin se mörkö, joka humalassa huusi, kiroili ja syljeskeli lattialle. Tai ehkä opin tuon jonkun mainitseman, että leipä maistuu paremmalle pieninä paloina..

2. Mummu.. No opin sen, ettei kannata vastata niin tai ymm, kun hän haukkuu jotain ihmistä. Seuraavaksi kuulet itse haukkuneesi kyseistä henkilöä mummon sanoilla. Ja opetti kait myös sen, että vapaasti voi jättää yhden perillisen lapset perinnöttä, ja sen jälkeen ihmetellä, kun he eivät pidä yhteyttä.

Vierailija
15/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hötkyily ja hermoilu eivät nopeuta asioita. Yritän pitää mielessä :)

Vierailija
16/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä on iloinen asia

Vierailija
17/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka muuten on aika kattava ohje koko elämään.

Ja iso-äidiltä opin vieraanvaraisuuden.

Vierailija
18/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli sotaveteraani ja sai ilmaiseksi Valmetilta dynamiittia ja kantopommeja raivaustöihinsä mökillämme.

Vierailija
19/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka antaa vaimon käydä koulunsa loppuun. Tähdensi tätä naisen koulujenkäymisen tärkeyttä vielä vanhainkodissa 90-vuotiaana silloiselle poikaystävälleni, nykyiselle aviomiehelleni. Olimme miehen kanssa yliopisto-opiskelijoita. Mies otti neuvosta vaarin ja sain käydä kouluni loppuun :) Sama mummo, karjalaissyntyinen, puheli myös etiäisistä ja siitä, kuinka niistä voi joskus olla suurta hyötyä.

Vierailija
20/27 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat kolme ovat ehkä olleet nämä:

Vaikka ihmiset hylkää, niin Taivaanisä ei sinua koskaan jätä yksin, kunhan muistat rukoilla.

Suu säkkiä myöten. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot pitää puutteen loitolla.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi