Tämän takia lapset levottomia
Koska niistä tehdään levottomia!
Heti kun vauva syntyy, tulee puoli sukua katsomaan ensimmäisen kuukauden aikana. Jokainen pilipattaa ja lällättää kun sekopäät.
Turvakaukalossa roikkuu vähintään kaksi härveliä.
Sänkyyn on asennettu kunnon härvelit ja piiparit, mitkä pyörii ympyrää ja musiikki soi.
Leluja on sata ja pidetään huolta siiitä että lapsella on KOKO AJAN jotain tekemistä tai jokin pyörii tai piipaa kasvojen lähettyvillä.
Lapsia hyppyytetään ja viihdytetäään jollakin tavalla KOKO AJAN.
Ruokapöydässäkään ei ole rauhaa, siinäkin pitää olla leluja tai jokin pyörivä tai piipaava härveli.
Kommentit (33)
kiire, vaikka ei olisikaan, aina menossa...
omiltani olen tietoisesti vähentänyt kaikkea ärsykettä iltaisin, yritetään olla vaan,tekemättä mitään, hetkessä.
Olen huomannut selvän eron ja lapset jopa pyytävät köllöttelyhetkiä :)
tai sitten ihan pienet vauvat istutetaan telkkarin eteen kattomaan salkkareita äidin kanssa piittaamatta tv:n kuvatulvan tutkituista haitoista kehittymättömille vauvan aivoille. Ja jos vain suinkin päästään niin kauppakeskuksiin mennään aina kuin mahdollista viettämään päivään tai edes kylään. Ja jos ny joku tylsä hetki iskee niin kuten imetys tms niin silloin on hyvä hetki tekstailla ja päivittään feisbeetä ettei vain tarvis antaa jakamatonta (lue: tylsää) huomiota lapsille.
Ja lapsen käsissä on aina jotain! Miksi!?
Minä olen opettanut lapset istumaan sylissä ilman mitään leluja. Hyvin viihtyvät ja jaksavat olla esim. juhlissa kiltisti..
Myös mummot ja papat antavat tehdä ihan älyttömiä juttuja lasten.
enemmän sokeria. Lapset syövät päivittäin jotain hyvää. Koska joka päivä käydään kylässä.
Eikä viitsitä tehdä itse lapsille oikeaa ruokaa.
Ja nykyajan vanhemmat eivät ole lapsien kanssa tarpeeksi.. hoitoon viedään jatkuvasti. Yritetään päästä lapsesta eroon..
vauvaiässä tarvitsivat paljon virikkeitä, IHAN koko ajan. Aina oli jotain käsissä ja leluja pursusi. Muuten olivat suu mutrussa, en muutoin usko että vauvaa voi opettaa minkäänlaiseksi. Tosin jos itkettämällä voi saada jotain aikaan vauvassa, niin sitten. Lapseni oppivat itse lukemaan 4-5v, en tiedä ovatko tällaiset lapset yleensä muutenkin enemmän viihdytystä vaativia.
En tosin tiedä onko flegmaattinen lapsi joku ihannetapaus?
Taas pääsivät pyhät äitiyden lehmät kiillottamaan toistensa kruunuja.
Vastasyntyneet ovat vastasyntyneitä ja eivät tosiaan paljon virikkeitä tarvitse. Mutta aika pian alkaa kiinnostaa värilliset eri muotoiset kappaleet.
Terve lapsi on kiinnostunut ympäristöstä ja erilaisista asioista. Hän ei ole tyytyväinen tyhjyyteen.
On paljon lapsia, jotka möllöttävät paikoillaan ja istuvat siinä vaikka päivän. Mutta on myös lapsia, jotka kaipaavat ympärilleen tapahtumia ja virikkeitä. Ja jossain vaiheessa alkaavat pyytää niitä.
VAikka te säkkilasten äidit ette usko, niin jotkut lapset oikeasti tarvitsevat enemmän kuin toiset. Eikä se ole äidin mukavuuden haluisuutta, ei todellakaan. Vaativan lapsen kanssa eläminen ei ole helppoa eikä lepolomaa. Ja jos yrität sellaisen lapsen kanssa olla ilman virikkeitä, saat syliisin tempoilevan, taistelevan, huutavan, karjuvan, todella raivostuneen lapsen. Ihan tiedoksenne. Kaikki eivät ole nulloja.
Mutta tuo sukulaismäärä ei ole merkittävää, eikä turvakaukalon/vaunun lelut: ne siirtää lapsen huomion niihin ja lapsi on tyytyväinen pidempään (lue: saat leikittää lasta eikä lapsi leiki yksin).
Sänky on nukkumista varten, ei aktiivista leikkimistä ja oppimista varten.
Sängyssä joku passiivinen lelu roikkumassa päinvastoin taas helpottaa lapsen oloa yksinään, herätessä lapsi voi katsella roikkuvia nalleja eikä tarvitse heti hakea pois tylsistynyttä lasta.
Maatalon emäntänä, ei ole aikaa lapsille niin paljon kuin haluaisi.
Viisi lasta ja kaikki normaaleja, nuorin on saanut huomiota eniten, joten onhan se vilkkaampi kuin muut.
Valitettavasti osa vauvoista tarvii virikkeitä todella paljon n. 4kk iästä eteenpäin. Ja osa ei, niille riittää edelleen äidin syli, kuiva vaippa ja vatsa täynnä rintamaitoa. Näiden helppojen vauvojen äidit luulevat että paljon virikkeitä tarvitsevat vauvat on opetettu tähän, huoh. Varmaan kukaan vaativan vauvan äiti ei toivo vauvastaan yhtään sen vaativampaa.
Olen huomannut kyllä että osat vaihtuvat kun tullaan ensimmäiseen uhmaikään. Helpoilla vauvoilla on monesti uhmaikä paha.
Lapsia ei tarvitse /saa viihdyttää koko ajan! Haittaa aivojen normaalia kehitystä, johon tarvitaan aikaa, rauhallisuutta ja tylsyyttä!
psljon vauva-taaperoaikana tylsyyttä kärsineet lapset ovat ne 5-8 v vilkkaimmat ja aggressiivisimmat, js eniten muita jäljessä vähän kaikessa.
Ennen vanhaa lapset menivät siinä sivussa. Kun piti tehdä kaikki käsin niin ei ollut aikaa leikkiä lapsen kanssa koko ajan.
Lapsi sai rauhassa leikkiä ja tutustua ympäristöön ja itsenäisesti oppia mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Kyllä nykyajan kasvatus menee huonompaan suuntaan.. onhan se ihan selvä asia.
Joskin minusta meidän lapset ainakin olivat aika "rauhattomia" ihan pieninä ja helpotti, kun oppivat pitämään tavaroita käsissä. Musta se oli kumminkin parasta, että lapsi KESKITTYI niin hartaana siihen esineeseen, eli en todellakaan ymmärrä tätä monen lelun tuputtamista yhtä aikaa ja jatkuvaa vaihtamista. Noin myöhemmin olen kyllä huomannut, että monet hössöttäjät ovat yllättäen isovanhempia, eli ehkä meidätkin olisi aikanaan hukutettu lelujen alle, jos niitä olisi ollut ;) En tiedä liittyykö virikkeiden haaliminen älykkyyteen kuten joku arveli. Ei meidän lapsilla ollut ikinä vaihetta, jolloin olisivat halunneet ihan yksin tuijotella kaukaisuuteen, aina piti olla se yksi "virike", ja älykkäitä ovat. Mutta luulen joka tapauksessa, että mielenrauha ja tasapainoisuus ovat tärkeämpiä asioita kuin älykkyys...
psljon vauva-taaperoaikana tylsyyttä kärsineet lapset ovat ne 5-8 v vilkkaimmat ja aggressiivisimmat, js eniten muita jäljessä vähän kaikessa.
Miten voit tietää kuin tylsää kenenkin perheessä on.
Olin itse 33 vuotias kun sain esikoisen sen takia koska seurasin sivusta kun lapsista tehtiin idiootteja. Rupes ihan yrjöttään lapsen teko.
Siskoni villit veljekset on aivan sekopäitä. Koska myös oma äitini ja isäni, mummu ja pappa on antanut niiden tehdä ihan mitä vaan. Siskoni on myös aina tukistanut poikia kun eivät viisi vuotiaina enään totelleet.... miten ne sitten oppisivat tottelemaan kun ovat saaneet aina tehdä mitä vain. Pojat käy myös siskoni päälle ja ihan syystä, käyhän hän myös niiden päälle.
Seurasin vierestä ja arvostelin, että miksi niitä lapsia pitää koko ajan villitä ja hyppyyttää, niin vastaukseksi sain että lapsien pitää saada olla lapsia! Että kyllä sinunkin lapset on sitten samanlaisia.
Eivätpähän ole. Normaalisti käyttäytyviä lapsia ovat. Eivät halua serkuilleen mennä, koska pelkäävät niitä...
On se niin hauskaa, kun näitä "villejä" ja paljon virikkeitä tarvistsevia lapsia on nykyään niin monella.. jos tarkemmin ajattelee niin lähes kaikki ovat sellaisia. MIKSIKÖHÄN!
Niistä todellakin itse tehdään sellaisia "villejä" ja paljon virikkeitä tarvitsevia.
Turha mussuttaa. Minulla on kuusi lasta. Kaikki erilaisia, mutta ei ainuttakaan "villiä".
Aktiivisempien lasten kanssa olen ollut tarkoituksella rauhallisempi ettei "villiinny".
Valitettavasti osa vauvoista tarvii virikkeitä todella paljon n. 4kk iästä eteenpäin. Ja osa ei, niille riittää edelleen äidin syli, kuiva vaippa ja vatsa täynnä rintamaitoa. Näiden helppojen vauvojen äidit luulevat että paljon virikkeitä tarvitsevat vauvat on opetettu tähän, huoh. Varmaan kukaan vaativan vauvan äiti ei toivo vauvastaan yhtään sen vaativampaa.
Olen huomannut kyllä että osat vaihtuvat kun tullaan ensimmäiseen uhmaikään. Helpoilla vauvoilla on monesti uhmaikä paha.
Tässähän juuri myönnät, että jos lapsi "tarvii" virikkeitä niin annat niitä koko ajan vaan enemmän. Eli teet lapsesta levottoman.
Ja se että aikuiset raahaavat lapsiaan koko ajan johonki...