Auttakaa mua!
Mä sain lausunnon lääkäriltä, mutten ymmärrä tästä sanaakaan.
Kertoisiko joku mitä tarkoittaa termit:
- L4- L5 välissä todetaan kookas diskusmuutos. Tämä painaa durapussia ja kaventaa merkittävästi molempia lateraalirecessejä. Vasemman L5 juuren kompressiokin on mahdollinen.
KIITOS!!
Kommentit (10)
että sulla on lanneselän nikamissa jonkinlaista kulumaa ja siksi välivy ilmeisesti pullistunut ja painaa hermorataa, joka kaventunut.
Välilevynpullistuma tosiaan lannerangassa, 4. ja 5. nikamavälissä.
Kiitos vastauksista. Näin vähän päättelin. Lääkäri lähetti kotiin sanoen että eipä mun selässä ole oikeastaan mitään ongelmaa.
Pyysin sit magneettikuvat ja siinä oli röntgenlääkärin lausunto joka taas oli aivan erilainen kuin toisen lääkärin lausunto jonka mukaan selässäni ei ole mitään vikaa..
Leikkaukseen pääsee jos ei pysty pidättämään pissaa ja kakkaa.
Suurin osa välilevypullistumista paranee itsestään, joskin selvästi hitaammin kuin tavallinen selän lihaskipu. Noin puolella oireet häviävät neljän viikon sisällä, eikä itse pullistuman hoito vaadi erityisiä toimia. Kipua voi hallita tulehduskipulääkkeillä ja potilas saa liikkua ja hoitaa päivittäisiä toimiaan sen mukaan kuin kivulta kykenee.
ja etenkin selkäkipuiselta kun ottaa magneettikuvan, niin löytyy vikaa jos jonkinlaista. Välilevynpullistumia tulee ja menee - joillekin aiheuttavat enemmän harmia kuin toisille. Ap:n lausunnossa pullistuma näkyi (mainuttu jopa kookkaaksi) mutta mitään hermojuuripuristumaa siellä ei välttämättä ole, vaan _saattaa_ olla, kuten lausunnosta voi lukea.
ja etenkin selkäkipuiselta kun ottaa magneettikuvan, niin löytyy vikaa jos jonkinlaista. Välilevynpullistumia tulee ja menee - joillekin aiheuttavat enemmän harmia kuin toisille. Ap:n lausunnossa pullistuma näkyi (mainuttu jopa kookkaaksi) mutta mitään hermojuuripuristumaa siellä ei välttämättä ole, vaan _saattaa_ olla, kuten lausunnosta voi lukea.
Mutta tän röntgenlääkärin lausunnon perusteella lääkärin kommentti siitä että selkä on ihan terve, ei taida pitää paikkaansa. Eihän se ole terve, jos siellä on kulumaa yms. Ja laitoin tähän vaan yhden osion röntgenlääkärin lausunnosta.
Ikää mulla on 24-vuotta, joten ei myöskään usko että tämän ikäisellä välilevynpullistumat on "normaaleita juttuja".
ap
Minulla oli kovaa selkäkipua kun muutama vuosi sitten kun olin ap:n ikäinen. Menin lääkäriin ja otettiin röntgenkuva, jossa näkyi kulumaa muutamassa nikamassa. Ajattelin että selkä on nyt pilalla ja saan loppuiän kärsiä järkyttävästä kivusta. Asia hoitui kuitenkin kiropraktikolla (jonne uskalsin mennä kun tajusin itse, että kipuhan on täysin eri paikassa kuin kuvassa näkyvät kulumat) ja kipu loppui siihen. Se kuluma ei ole aiheuttanut minkäänlaista (kipu)oiretta ainakaan toistaiseksi. Kulumaa voi siis olla kenellä vain, ja se ei välttämättä aiheuta mitään oireita vaikka kuvassa näkyisikin. Se on toki totta, että välilevynpullistuman saa helpommin kun sitä kulumaa on.
Magneettikuva on sitä paitsi huomattavasti tarkempi tutkimus kuin röntgen, joten niitä vikoja näkyy siinä myös enemmän.
Tietoa potilaalle: Välilevytyrä, iskias
Lääkärikirja Duodecim
6.6.2011
yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma
Iskiasoireella tarkoitetaan iskiashermon ärsytyksestä johtuvaa selkäkipua ja muita oireita, jotka voivat alkaa lanneselästä ja ulottua varpaisiin saakka. Oireisiin voi kuulua alaraajan kipua, pistelyä, tunnottomuutta tai lihasheikkoutta, ja joskus itse selkä voi olla kivutonkin.
Syyt ja oireet
Yleisin iskiasoireen syy on nikamien välilevyn rappeutumisesta johtuva pullistuma (tyrä), joka mekaanisesti puristaa selkäydinhermoa tai aiheuttaa paikallisen reaktion, joka saa hermon ärtymään. Tällöin kivun syy siis on lanneselässä, vaikka oireet tuntuvat sillä alueella, jota ärtynyt hermo hermottaa. Nikamavälilevyn rappeutumista edesauttavat tupakointi ja liikapaino.
Rappeutuneiden nikamien välilevy voi revetä äkillisesti tai vähitellen, niin, että välilevyn sisältöä työntyy hermokanaviin hermojuuria painaen. Repeämä ei yleensä liity vammaan tai ponnistukseen vaan useimmiten alku on vähittäinen. Erona tavallisiin alaselän lihaskipuihin on juuri alaraajaan säteilevät oireet. Kipu voi olla erittäin tuskallista ja pahimmillaan estää potilaan liikkumisen. Pahimmillaan välilevytyrä voi aiheuttaa lihasten toimintakyvyttömyyden (lihasheikkous estää varpaillakävelyn tai kyykystä nousun) tai vaikeuksia virtsaamisessa tai ulosteen pidättämisessä.
Itsehoito
Suurin osa välilevypullistumista paranee itsestään, joskin selvästi hitaammin kuin tavallinen selän lihaskipu. Noin puolella oireet häviävät neljän viikon sisällä, eikä itse pullistuman hoito vaadi erityisiä toimia. Kipua voi hallita tulehduskipulääkkeillä (ks. 1) ja potilas saa liikkua ja hoitaa päivittäisiä toimiaan sen mukaan kuin kivulta kykenee.
Milloin hoitoon
Hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos iskiasoireen yhteydessä kehittyy nilkan ojentaja- tai koukistuslihasten tai reisilihasten heikkoutta, virtsaumpi tai ulosteen pidätysongelmia. Tilanne voi tällöin vaatia välitöntä leikkaushoitoa puristuneiden hermojen vapauttamiseksi.
Selkäkivun muiden kuin välilevytyrästä johtuvien syiden selvittely saman vuorokauden sisällä on tarpeen, jos selkäkipuun liittyy kuumeily tai vatsakipu, tai potilaan yleisvointi heikkenee.
Koska valtaosa välilevypullistumista paranee itsestään, ei pelkkä kipu, puutuminen tai pistely välttämättä edellytä lääkärin tutkimusta ja hoitoa. Käytännössä kuitenkin hoitoon joudutaan yleensä hakeutumaan, jos käsikaupasta saatavat tulehduskipulääkkeet eivät riitä kivun hallintaan tai potilas tarvitsee sairauslomaa. Tavallisissa tapauksissa parasta välilevytyrän kuntoutusta on normaaleihin askareisiin ja liikuntatottumuksiin palaaminen, kun kipu sen sallii. Vuodelepo ei edistä iskiaspotilaan toipumista, vaikka joskus kivun vuoksi vuodelepo tarpeen. Mikäli vaivat jatkuvat 6–8 viikkoa, ryhdytään harkitsemaan leikkaushoidon mahdollisuutta. Manipulaatiohoidon, venytyksen ja fysikaalisten hoitojen vaikuttavuudesta ei ole näyttöä välilevytyrän hoidossa, eikä niitä suositella.
Milloin välilevytyrä on leikattu, tehokas harjoittelu aloitettuna 4–6 viikkoa leikkauksen jälkeen edistää toipumista, eikä potilaan ole tarpeen rajoittaa liikkumistaan.
Ehkäisy
Välilevytyrän riski on suurempi paljon autoilevilla, tupakoivilla ja ylipainoisilla. Vaikka ei ole tutkimusten perusteella ei ole aivan selvää, että näiden riskien vähentäminen pienentää välilevytyrän riskiä, on silti suositeltavaa välttää tupakointia, ylipainoa ja pitkää yhtämittaista autossa istumista.
Käytettyjä lähteitä
Valtakunnallinen Käypä hoito -suositus ”Alaselän sairaudet”. www.kaypahoito.fi. 1
Malmivaara A ja Seitsalo S. Alaselkäkipu. Lääkärin tietokannat/Lääkärin käsikirja [online]. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
ja se painaa hermoja.