Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukkie "tappajalle" kukka joka tarvitsee vähiten hoitoa?

Vierailija
10.11.2011 |

En ole mikään viherpeukalo ja meillä kukat eivät kauaa kestä. Joko unohdan kastella tai sitten kastelen liikaa. Silti tympii kun ei kotona ole kukan kukkasta. Kertokaa te kokeneemmat, minkälaisesta kukasta voisi lähteä liikkelle. Minkälainen kukka sopisi mulle aloituskukkasena?

Kiitos kovasti etukäteen.

Marja

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös taitava kukkien kuolettaja....

Mulla hengissä säilyy palmuvehka, jukkapalmu ja Kultaköynnös. Meillä on todella lämmin asunto, ja kastelen kasvit kerran viikossa. Altakasteluruukut on käteviä!

Vierailija
2/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis kaikki mikä ei kuki.

itselläni samaa vikaa. saatan olla kuukauden kastelematta ennenkuin muistan.

esim. st.pauliat ei selviydy mun käsittelyssä mutta traakkipuut on selviytyny hengissä aika kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ihmeessä palmuvehka! Se on todella vaatimaton viherkasvi. Minulla se on makkarissa, hyvä kun muistan kastella sitä ja on usein pimeässä huoneessa. Silti kasvaa hyvin.

Vierailija
4/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopinkieltä en minäkään ole onnistunut tappamaan.

Vierailija
5/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkin saa toki laittaa. Ja kiva huomata että on muitakin ei-viherpeukaloita :)

Marja

Vierailija
6/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuvehka mun mielestä kasvaa parhaiten jos sitä ei kastele (liian usein) ja saa olla pimeässä. Siis mitä pimeämmässä ja mitä kuivempi on niin sen paremmin kasvaa.

Viirivehka on myös minulla sellainen josta en ole onnistunut viemään hengen. Vaikka lehdet roikkuu ja on ihan ritikuiva, niin kippaan reilusti vettä sille ja, avot parin tunnin päästä on taas pystyssä. Ja hengissä on pysynyt jo 10 vuotta, vaikka olen kaltoin kohdellut sitä.

Vierailija
7/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samanlainen kukkien kanssa. Enkä ymmärrä, miksen saa kukkia pysymään elossa, kun en niitä kuitenkaan unohda kastella viikoiksi. Kastelenko liikaa sitten? Olen saanut tapettua palmuvehkan kahteenkin otteeseen kerta viikkoon -kastelulla. Pitkään luulin onnistuneeni pitämään erään kaktuksen elossa, kunnes yhtenä päivänä se katkesi tyvestä ja koko sisus oli läpimätä. Huokaus. Olen nykyisellään tyytynyt pelkkiin leikkokukkiin ja joulukukkiin.

Vierailija
8/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samanlainen kukkien kanssa. Enkä ymmärrä, miksen saa kukkia pysymään elossa, kun en niitä kuitenkaan unohda kastella viikoiksi. Kastelenko liikaa sitten? Olen saanut tapettua palmuvehkan kahteenkin otteeseen kerta viikkoon -kastelulla. Pitkään luulin onnistuneeni pitämään erään kaktuksen elossa, kunnes yhtenä päivänä se katkesi tyvestä ja koko sisus oli läpimätä. Huokaus. Olen nykyisellään tyytynyt pelkkiin leikkokukkiin ja joulukukkiin.

Sellaisen saa halvimmillaan 10-15 eurolla. Kukalle riittää, kun 1-2 kertaa viikossa upottaa sen veteen 40 minuutiksi. Tällä hoidolla sr kukkii monta kuukautta!

T. Yksi ruskeapeukalo

Vierailija
9/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on idioottivarma. Tekee myös poikasia, joista voit lisätä kukkaa helposti. Kasvaa nopeasti suureksi ja tuuheaksi. Tuolla on hyvä aloittaa opettelu.

Eli osta yksi rönsylilja, Biolan mustaa multaa (muut on huonoja!!), ja lasittamaton saviruukku + aluslautanen. Saviruukku siksi, että se "hengittää, kukat viihtyvät parhaiten.

Pese ruukku, liota ruukkua vadissa vedessä. Laita ruukkuun reilusti möyhittyä mustaamultaa, kaiva keskelle pikku kolo ja istuta rönsylilja siihen. Täytä reunat ja peitä juuret, mutta älä painele multaa liian tiiviiksi. Jätä ruukusta vajaaksi reilu sentti tilaa kasteluvedelle (muuten valuu reunoilta ja se v*****aa).

Suihkuta vielä mullat kevyellä paineella ruukun ulkoreunoilta, ja sen kukankin voi siinä samalla suihkuttaa haalealla vedellä, mutta ei liian märäksi! Siis kylpyhuoneen lattialla kannattaa tehdä nämä hommat.

No niin, siinäpä se on valmis, viet sitten johonkin ikkunan alle. Kastele kerran viikossa, mullan pitää välillä kuivahtaa.

Ja ihan oikeaa tietoa, miksi niitä viherkasveja kannattaa olla:

Kasvit imevät ilman epäpuhtauksia lehtien pinnalla olevien mikroskooppisten aukkojen eli ilmarakojen avulla. Kasvi haihduttaa ilmakehään vesihöyryjä, jonka seurauksena syntyy konvertiovirtaus. Se kuljettaa ilman epäpuhtauksia kasvin juuristoon. Ja siellä mikrobit hajottavat epäpuhtaudet sellaisiksi, että pieneliöt sekä kasvi voivat käyttää ne ravinnokseen. Tällä tavalla kasvit ikään kuin syövät ilman epäpuhtauksia.

Kasvien runsaus myös lisää ilmankosteutta, jolloin ilman mikrobakteerien suhteellinen määrä pienenee. Kasvien avulla voimme siis parantaa merkittävästi hengitysilmamme laatua.

P.s. Älä kastele liikaa, siihen ne kukat yleensä kuolee. Saviruukku antaa paljon anteeksi. Huomaat kyllä jos rönsylilja kaipaa vettä, lehdet ikäänkuin lössähtää, painuu alas. Kun kastelet, nousevat taas terhakkaasti ylös! Eli tätä kukkaa on vaikea tappaa muuten kuin liialla kastelulla.

Vierailija
10/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita amppeliin roikkumaan ja kastele kerran viikossa juomalasillisella vettä. Kun otat tavaksi tietyn kastelupäivän, siitä tulee tapa.

Vierailija
11/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan kanssa ääneni kultaköynnökselle ja palmuvehkalle. Kultaköynnös ei hirveästi näytä hätkähtävän kastelun vaihdoksista. Palmuvehkaa tarvii kastella tosi vähän, etenkin jos on varjoisassa paikassa. Traakkipuukin tuntuu aika hyvin pysyvän hengissä, mutta ei ole minusta mikään kaikista hienoimman näköinen. Anopinkielen kanssa sanotaan olevan aika kestävä ja niinhän se näkyy olevan. (Itsellä siis kaikkia näitä edellämainittuja.)

Vierailija
12/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistan monta perhosorkideaa ja annan niille vettä noin kerran kahdessa viikossa. Saattavat unohtua kasteluun vuorokaudeksikin, eivät ole millänsäkään. Lannoitetta lisään jos jaksan. Kaikki voivat mainiosti ja pukkaavat vain uutta kukkaa koko ajan =)

Edellä mainitut ovat hyviä, näiden lisäks vois mainita esim: pylvästyräkit, aaloet ja muut mehikasvit.

Pullojukka on myös helppo, itse kastelen n. kerran kuussa.

Vierailija
13/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuvehka mun mielestä kasvaa parhaiten jos sitä ei kastele (liian usein) ja saa olla pimeässä. Siis mitä pimeämmässä ja mitä kuivempi on niin sen paremmin kasvaa.

Viirivehka on myös minulla sellainen josta en ole onnistunut viemään hengen. Vaikka lehdet roikkuu ja on ihan ritikuiva, niin kippaan reilusti vettä sille ja, avot parin tunnin päästä on taas pystyssä. Ja hengissä on pysynyt jo 10 vuotta, vaikka olen kaltoin kohdellut sitä.

Mullakin on pysyny hengissä monta vuotta, tiedän että on aika kastella kun lehdet alkaa nuupahtaa. Ja kohta se taas kukoistaa!! :) Meillä on myös varsin hämärä talo, joten valoakaan se ei hirvästi saa.

Vierailija
14/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita amppeliin roikkumaan ja kastele kerran viikossa juomalasillisella vettä. Kun otat tavaksi tietyn kastelupäivän, siitä tulee tapa.

Täällä ilmoittautuu kukantappaja, jolla ei edes kultaköynnös ja rönsylilja pysyneet hengissä.

Mutta otapa joulukukaksi amaryllis ja aloita siitä. Se kuuluukin unohtaa sitten heti joulun jälkeen, ja saattaa kukkia vielä seuraavanakin vuonna maailman toiseksihuonoimmilla kukanhoitajilla.

Vierailija
15/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun ostat tuoreen ananaksen, niin ota se lehtiosa mukiin juurtumaan. Ota se silleen, että siihen tulee sitä kovaa keskustaa mukaan. Se saa olla rauhassa siinä mukissa niin kauan, että kasvaa kunnon juuret. Mä olen laiska ja mulla oli kerran yli vuoden se juurtumassa. :)

Vanhin ananas on mulla ainakin 15-vuotias, aloin sitä jo teininä kasvattamaan. Hyvin on pärjännyt myös pimeämmissä paikoissa ja vähemmällä kastelulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi