Tulot asumiskulujen jälkeen
Meillä syntymässä esikoinen ja mietimme uuden kerrostaloasunnon ostamista n.vuoden päästä pääkaupunkiseudulta. Lainaa tulisi n. 255 000 euroa. Miehen tulot nettona 2500€/kk ja minä saisin kotihoidontuen + kuntalisän jälkeen käteen n.400€. Lainanlyhennykseen + hoitovastikkeeseen + vesimaksuihin menee n. 1700€/kk.
Mielessä nyt että, meneekö liian tiukalle, jos asumiskulujen jälkeen jää käytettäväksi semmonen 1200e? Säästöjä ei ole. Tuosta pitäisi maksaa vakuutukset, yhden auton kulut, ruoat, sähkö- ja muut laskut jne..
Paljonko teillä jää rahaa asumiskulujen jälkeen käytettäväksi ja kuinka pärjäätte?
Kommentit (7)
Todellakin menee liian tiukille. Itsellä jää vuokran jälkeen käteen 1200e, mutta olen yh, ei autoa eikä muutenkaan yhtään mitään ylimääräistä.
...minulle sen pankin numero, joka noilla tiedoilla myöntää sen asuntolainan.
saatte tuollaista lainaa.
Meillä jää 2400 ja tiukille menee.
parempi odottaa, kunnes palaan itsekin töihin tai sitten etsiä halvempi asunto.
Nordea lainaa lupaili miehen tämän vuoden tulojen mukaan, jotka lähemmäs 60 000. Tuloja kertynyt noinkin hyvin ylitöiden vuoksi, mutta tosiasia varmaan ettei tule yltämään samoihin tuloihin jatkossa.
ap
vielä, että minkä verran mielestänne pitäisi jäädä vähintään asumiskulujen jälkeen? Entäs minkälaisen lainan uskaltaisitte ottaa ko. tuloilla?
ap
Meillä yhteenlasketut nettotulot ovat n. 4700 (kun molemmat ovat töissä). Asumiskulut (lainat + vastike, sis. autotalli ja vesi) yht. n.1700e. Käyttöön jää siis n. 2000e/kk. Yksi lapsi ja mukavasti pärjätään. Pärjättiin myös äitiysloman ajan, hoitovapaalla piti laittaa toinen laina lyhennysvapaalle, että jää rahaa myös elämiseen eikä tarvitse syödä säästöjä.
Lainasummakin on aika hurja! En ryhtyisi nyt leikkiin, jos teillä ei ole säästöjä. Varakassa ensin kasaan, kolmen kuukauden palkkoja vastaava. Entä jos teille käy jotain, miten te sitten lainasta selviätte? Myytte?
Olen kolmen yh, auto on, ja mulla jää asumiskulujen ja matkalippujen jälkeen n. 1700. Joskus jää säästöjä, joskus ei. Lapset tarvitsee yhtä ja toista, ja siihen menee rahaa.