Kysymyksiä kuivaksiopettelusta
Kysymykset ovat typeriä, mutta kysyn silti tietämättömänä :)
Kun aletaan opetella kuivaksi, onko lapsella silti vaippa vessakäyntien välissä päällä, vai onko pikkuhousut?
Potalla vai pöntöllä?
Kakan jälkeen pitääkö pestä pylly vai pyyhitään vain paperilla?
Kommentit (6)
on varmasti monta tapaa. Itse jätin vaipat pois kun oltiin kotona. Mut meidän lapset oli käyneet potalla jo aiemminkin joten kuten säännöllisesti ja kun vähän ennen 2-vuotispäivää vaipat alkoi olla enemmän kuivia niin sitten aloin houkutella potalle useammin ja jätin ne vaipat pois. Meillä ei tullut mitään vahinkoja lattialle tms sillä lapset olivat jo melko valmiita.
Peppu on pyyhitty paperilla, sillä lähtee siististi pottakäynnin jälkeen, ellei nyt ollut joku erityisen löysä kakka.
meillä tyttö jätti kokonaan päivävaipat 1v 8kk ja yövaipan 2v2kk ja poika samaan aikaan päivä- ja yövaipan viikkoa ennen 2-vuotissynttäreitä. Tämän jälkeen vaippoja ei siis enää käytetty missään.
ja joka tapauksessa lapsi oppii vasta, kun on hormonaalisesti siihen kypsä. Jos tuntuu ettei homma lähde käyntiin, lapsi on vaan liian pieni vielä oppimaan (vaikka äiti oiskin toista mieltä :)
Minä pidin vaippaa, koska en halua siivota vahinkopissoja sohvalta, matoilta ja sängyiltä. Lapsi ei kuitenkaan tee niitä vahinkopissoja tahallaan, ja jos äidillä ei ole enkelin hermot, niin väkisinkin siinä pulssi nousee kun koko runkopatja on pissassa. Lapselle voi tulla siitä väärät mielleyhtymät ja ihan turhaan paha mieli kaikille.
Meillä oli lapsella pottavihko, johon hän sai liimata tarroja ja piirrellä aikuisen kanssa kun istui potalla, ja tykkäsi kovasti. Minä olin kuitenkin kärsimätön ja painostava opettaja (näin jälkikäteen ajatellen, vaikka silloin en sitä tajunnut) ja koko pottatreenistä tuli sellainen stressi, että se ei edistänyt kenenkään hyvinvointia . Lopetin sen ihan kokonaan. Lapsi haki sitten itse potan vessan perältä kun oli n. 2,5 , ja alkoi hoitaa homman itse ja oli oikeastaan suoraan kuiva.
Lasten kuivaksioppimisen aikataulussa on hirveästi vaihtelua. Jotkut oppii 1-vuotiaina, toisilla on vaikeuksia vielä 3-vuotiaina, eikä se ole epänormaalia. Jos pissoja tulee jatkuvasti housuun, on paras laittaa vaipat vähäksi aikaa takaisin, koska jos lapsi kastelee usein, hän ei todennäköisesti hallitse rakkoaan ja tätä kypsymistä ei voi millään tavalla nopeuttaa. Ei pidä myöskään vertailla lapsen kehitystä naapurin lapsen kuivaksioppimisaikatauluun. Ehkä itsestäänselvyyksiä, mutta helposti tulee paineita, varsinkin esikoisen kanssa.
Meillä meni niin, että aloin laittamaan lapselle pikkuhousut. Muuten panttasi aluksi mieluummin pissaa kunnes sai vaipan. Odotin sellaista hoksaushetkeä, että lapsi tajuaisi vähän pissaamisen päälle. Semmoinen tapahtui kesällä, kun istui samanikäisen serkkunsa kanssa potalla ja yhtäkkiä keksi että ai näin tää tapahtuu. Eli keksi siis miten pissan annetaan tulla pottaan.
Sen jälkeen pitkään piti käyttää jonkin aikaa tosi usein potalla, ja potan olla aina lähellä että saa sen äkkiä paikalle. Ulos saatoin laittaa vaipan ja olla kotona ilman. Tyttö oli tuolloin 1v9kk tai jotain sinnepäin.
Nykyään käy sekä potalla että pöntöllä, miten nyt kulloinkin. Kakan jälkeen pesen yleensä pyllyn, mutta jos olisi kovempi kakka en pesisi vaan pyyhkisin.
Yöllä käyttää vielä vaippaa, mutta nyt 2v1kk ikäisenä ei enää sitäkään välttämättä tarvitsisi. Kohta otan senkin pois.