Kun täällä näkyy nyt näitä teiniäiti -ketjuja, niin tässä oma mielipiteeni
siitä, mitä nuorena äidiksi tuleminen on, omasta näkökulmastani käsin. Sain lapseni 18 -vuotiaana, ja kenelläkään ystävälläni ei vielä ollut lapsia, eikä olekaan. Vietän aikaani enemmän muiden äitien kanssa, ja muutama kuukausi sitten palasin opintojen pariin. Huomasin, että jotkut ikäiseni parikymppiset tytöt vierastavat minua, jos mainitsen lapsestani. Heistä ehkä tuntuu, että meillä ei ole yhteistä puhuttavaa, ja siltä tuntuu minustakin, jos jutut kääntyvät baareihin ja alkoholiin tms :) Minulla on kuitenkin edelleen muutama hyvä lapseton ystävä.
Mutta ulkona olen käynyt lapseni synnyttyä ( hän on nyt jo yli kaksivuotias ), ehkä noin kuusi kertaa. Mielestäni voisin käydä enemmänkin, mutta en jaksa. Olen aika uupunut jatkuvaan lapsenhoitoon ja saatavillaoloon. Hoidan siis yksin lastani. Joskus tuntuu, että haluaisin vain paeta johonkin, olla rauhassa ja yksin hiljaisuudessa.
Ensimmäisenä vuonna surin vapauden menetystä, vapaus kun ei ollut minulle vielä ehtinyt alkaakaan. Olen aina haaveillut matkustelemisesta ja maailmannäkemisestä. Tutustuessani lapseeni se sureminen jäi. En enää voi kuvitella itseäni ja elämääni ilman lasta. Olen hyväksynyt päätökseni.
Toisaalta tiedostan olevani kypsymätön. Minun on vaikea hallita kiukkuani ja vihaa, jos lapsi kiukuttelee tai on hankala. Joskus huudan turhasta ja raivostun tai saatan alkaa itkeä. Luulen, että jos olisin 10 vuotta vanhempi, en ottaisi kaikkea niin henkilökohtaisesti.
Äidiksituleminen nuorena on elämänkoulu. Se kasvattaa kärsivällisyyttä ja poistaa itsekkyyttä. Toisaalta se voi aiheuttaa myös katkeruutta ja turhaa kaunaa. Myös alentavaan suhtautumiseen neuvolan ja lääkärin tahoilta saa varautua, ja se voi masentaa entisestään vaikeassa tilanteessa. Tsemppiä kaikille äideille ikään katsomatta !
Kommentit (2)
niin totta mitä kirjotit...sain itsekkin 18vuotiaana lapseni,siinä piti sit kerral kasvaa aikuiseks...
kaverit meni baariiin,minä ostelin vaippoja ja valvoin yöt...ei heillä ollut mitään käsitystä mitä on ku on lapsen kanssa ja vielä ihan yksin:(
ei tod ruusuilla tanssimista!nyt lapseni on 10vuotias ja en kadu päivääkään:) elämäm koulu se se on:)
äideillä on samanlaista, itse sain ekan lapsen 28v:na ja oli todellakin vaikea hallita kiukkua, jos lapsi oikein uhmaili ja itseä väsytti kamalasti. Eli siinä olet ihan tavallinen äiti :)
Kun lapsi kasvaa, pääset sitten matkustelemaankin kyllä jonkin verran lapsen kanssa varmasti! Eihän se ole sama kuin ilman lasta, mutta silti.