Olen 31 v. ja minulla on 10kk vauva. Haluaisin vielä 2 lasta, mutta
en ihan pienillä ikäeroilla (vaan yli 2-2,5 v ainakin). Mitä mieltä olette? Vai pitäisikö iän puolesta vaan ryhtyä heti hommiin ja uupua pienistä ikäeroista?
Kommentit (12)
jos ei sulla ole kiire töihin. Mulla eka 33v ja neljäs 43v. Lyhin ikäero 1v9kk ja pisin 4v4kk
Vaikka kolmenkin vuoden ikäeroilla.
onhan sulla vielä kymmenen vuotta hedelmällistä aikaa. :) Meillä on lapsilla 2,5-vuotta ikäeroa, enkä olisi vaan jaksanut pienemmällä (tai varmaan olisin, mutta en ehdoin tahdoin olisi sitä halunnut). Nytkin ihan riittävästi työtä, tommonen kolmevuotiaskin kun on vielä aika pieni, ja vaikka on jo kuiva ja syö itse, tarvitsee sitten henkisellä puolella paljon aikaa ja opastusta, vaikka perushoidon osalla helpottaa.
...ja kun kättärillä itse vähän harmittelin korkeaa ikääni toista odottaessani, niin kätilö sanoi: aivan hyvin ehdit vielä sen kolmannenkin lapsen tehdä. En ollut niin lapsirakas!
Tulin muuten 36-vuotiaana nopeammin raskaaksi kuin 31-vuotiaana. (Tärppäsi heti!)
synnyttäneiden osastolla toivoteltiin tervetulleeksi uudelleen. Sanoin, etten taida enää tulla.
Ap:lle: siinä iässä en olisi jaksanut kolmatta 2 v ikäerolla, mutta jos olisin aloittanut sinun iässäsi, niin lapsia olisi varmaankin kolme. Kolmanteen olisin tarvinnut isomman ikäeron.
vaan ikäsikin, et ole enää nuori tyttö ja raskautuminen voi muodostua vaikeaksi. Voi olla että ei mutta kannattaa harkita kuitenkin... Itse olen 32 ja en uskalla kyllä odotella kolmen neljän vuoden ikäeroja.
päälle, kun ensimmäinen täyttää vuoden. Jos heti natsaa, niin ikäero jää alle sen 2v., mutta jos tekemisessä menee useampi kuukausi, niin ollaankin jo tuossa sun tavoite ikäerossa. Ei se nyt ihan noin kuukauden päälle mene oikeassa elämässä. Vaikka kuinka nyt asiaa pohtisit, niin et voi etukäteen tietää mitä tahtia juuri sinun lapsesi kehittyvät ja kuinka kauan se raskautuminen vie aikaa.
Tokihan se on optimaalista, että ensimmäinen on pois vaipoista, kun uusi vauva tulee taloon. Mutta aina ei saa mitä tilaa. Kenties se sun lapsesi onkin se yökastelija, joka kulkee vaipoissa vielä 5-vuotiaana. You never know what the future has to offer.
Ei kaikkien hedelmällisyys romahda kun täyttävät 30.
Ei kaikkien hedelmällisyys romahda kun täyttävät 30.
Minä tulin neljättä kertaa raskaaksi 31-v täytenä yllätyksenä. Rakastelimme vain yhden ainoan kerran siinä kuussa ja sekin tapahtui kiertopäivänä 26 ja ovuloin vasta kp:nä 31, eli viisi päivää rakastelun jälkeen. Mieskin on yli 40:nen.
Kun av-palstaa seuraa, vaikuttaa siltä, että mitä matalampi on mamman koulutustaso, sitä nuorempana hedelmällisyys romahtaa. Paremmin koulutetut aloittavat lastenhankinnan vasta 30 jälkeen, monet 35 jälkeen, mikä taas on matalakoulutusmammalle jo täysin mahdotonta hedelmällisen iän loppumisen vuoksi. Biologiaa, psykologiaa vai sosiologiaa? Veikkaan viimeistä vaihtoehtoa.
29-vuotiaana raskaaksi kolmannesta kierrosta, 30-vuotiaana raskaaksi kolmannesta kierrosta ja 36-vuotiaana yhdestä kerrasta.
ap: 34-vuotiaana teet seuraavan ja sitten 37-vuotiaana viimeisen.
Ei se 2-2,5v ikäero vielä hurjan suuri ole, vaikka se sinusta nyt siltä saattaa kuulostaakin. Toki osalla lapset syntyvät paljon pienemmilläkin eroilla, mutta myös paljon suuremmalla välillä. Sinulla nyt ikää 31 v. Sanoisin, että tuo yli 2 v on ihan hyvä suunnitelma, kyllä sinä vielä kaksi lisää ehdit saada (jos muuten raskaus onnistuu), ikä ei ole este.