Mitä tehdä - kerhoasiaa?
4-vuotias tyttöni aloitti kerhossa. Tyttöni on herkkä itkemään. Mielestäni on ihan hyvä, että hän opettelee vähän hallitsemaan itkemistään, mutta kerho-ohjaajan tapa tyrehdyttää kyyneleet alkuunsa tuntuu lapsesta hankalalta "kun se ei anna minun itkeä". Ohjaaja on ulkomaalaistaustainen ja arvelen, että ehkä on saanut itse sellaisen kasvatuksen, että ei saa itkeä. Ite olen sitä mieltä, että ei ole hyvä tukahduttaa tunteitaan, vaikka itkun hallintaa onkin hyvä opetella. Tiedän jo kokemuksesta, että päivähoitohenkilökunta ei yleensä tykkää, jos heidän tapoihinsa puuttuu. Ottaako asia puheeksi vai vaihtaa toiseen kerhoon, jossa on suomalaistaustainen hoitaja. Mun on vaikea kuvitella, että suomalainen näin alkaisi tyrehdyttää toisen kyyneliä, tuskin aina. Vai onko se tapana päivähoidossa. Minun käsittääkseni siellä annetaan lapsen itkeä vaan. Ei sinänsä ole ulkomaalisia vastaan mitään, arvelen vaan käyttäytymisen johtuvan siitä. Isompi tyttöni kävi hänen kerhoaan ja se meni ihan hyvä. Tämä nuorempi vaan on herkempi. Muuten viihtyy kyllä.