Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 luokkalaisten vanhemmat

Vierailija
07.11.2011 |

Lukeeko lapsesi kokeisiin? Käsketkö lukemaan, lukeeko vapaahetoisesti, jättääkö kokonaan lukematta?

Kuulin eilen eräästä perheestä jossa 7 luokkalainen ei lue eikä häntä siihen mitenkään kannusteta/pakoteta. Joskus harvoin voi lukea puoli tuntia. Perustelu tähän oli että ihmiset ovat erilaisia.

Kiinnostaisi kuulla miten teillä muilla menetellään?

Kyseisen 7 luokkalaisen todistus 6-7 välillä

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa aineista vaan on niin helppoa, ettei tarvitse lukea... Mutta siksi siis lukee, että oletettavasti opiskelut joskus vaikeutuu ja pitää osata opiskella. Mutta siis tytöllä riittää läksyt ja tunneilla seuraaminen.

Vierailija
2/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä kyllä tekee sen ihan omatoimisestikin. Yritän puuttua mahdollisimman vähän koulunkäyntiin, koska mun mielestä ton ikäisen pitää jo itse hoitaa, mutta kysyn ja muistutan kuitenkin kokeista ja läksyistä lähes jokapäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on lueskellut vähäsen. Koenumerot ei silloin päätä huimaa.

Jos taas kuulustellaan hänen kokeisiinlukemistaan, lukee kunnolla ja kokeista tulee kiitettäviä.

Mutta, olen samaa mieltä, tuon ikäisen pitäisi jo hoitaa homma omatoimisesti.

Vierailija
4/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin todellakin pakottaisin lukemaan!

Ja omat lapseni siis lukevat! Ja minä kyselen aina koealueen. Itse haluavat näin.

Vierailija
5/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein jo koulupäivän aikana. Kokeisiin lukee enintään kerran koealueen läpi, joskus ei lue.

Todistuksen keskiarvo 8.5.

Vierailija
6/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsketä, kehoitamme lähinnä, olemaan oppitunneilla aktiivisia ja tekemään läksyt huolella, täten kokeisiin valmistautuminen on helpompaa.

Tytär lukee vapaaehtoisesti ja poika jättää kokonaan lukematta, molemmilla yli kasin keskiarvo, he vaan ovat erinlaisia oppioita.

Yläkoulussa pitäisi olla jo opiskelun perusedellytykset kunnossa, joten jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan ja vanhempien tehtävä on olla vain tarvittaessa saatavilla.

Vierailija
7/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä läksyt tehdään välipalan jälkeen koulusta tultua, jolloin olen töissä. Todistuksessa tähän asti ollut rivi kymppejä ja näkemäni koepaperit ovat samaa linjaa, joten joko se lukee tai sitten se osaa muuten vain.

Vierailija
8/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä läksyt tehdään välipalan jälkeen koulusta tultua, jolloin olen töissä. Todistuksessa tähän asti ollut rivi kymppejä ja näkemäni koepaperit ovat samaa linjaa, joten joko se lukee tai sitten se osaa muuten vain.

ja lehmät lentää

Vierailija
9/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettava tosiasia on, ettei siitä pakolla lukemisesta ole mitään hyötyä. Sitä voi kpakottaa nuoren lukemaan, mutta ei voi pakottaa mitään oppimaan ja vaikka vahingossa jäisi jotain päähän, ei voi pakottaa kirjoittamaan sitä koepaperiin.

Päinvastoin, pakottamiseta ja painostamisesta voi olla oppimiselle haittaa. Se lisää sttressiä ja stressaantuneena oppimiskyky tutkitusti on alhaisempi. Lisäksi painostaminen voi aiheuttaa alisuoriutumista kokeessa, eli vaikka olisi oppinutkin, ei saa sitä kokeessa esiin. Tämä oli meidän lapsen erityinen ongelma, ja siitä eroon pyristeleminen on ollut vuosien työ.

Vierailija
10/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla oli enkun koe ja kysyin, että oletko lukenut. Vastasi, että ei oikein keksi lukemista. Numerot ovat n. 9-10 luokkaa kaikissa aineissa, paitsi liikunta ja käsityö 8.

Lukeeko lapsesi kokeisiin? Käsketkö lukemaan, lukeeko vapaahetoisesti, jättääkö kokonaan lukematta?

Kuulin eilen eräästä perheestä jossa 7 luokkalainen ei lue eikä häntä siihen mitenkään kannusteta/pakoteta. Joskus harvoin voi lukea puoli tuntia. Perustelu tähän oli että ihmiset ovat erilaisia.

Kiinnostaisi kuulla miten teillä muilla menetellään?

Kyseisen 7 luokkalaisen todistus 6-7 välillä

Vierailija
11/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut, seiskalla taisi vielä vähän lukea, kasilla ei yhtään, onneksi nyt ysillä on tainnut taas alkaa vähän lukea.

Olisi varmasti hyvä, jos olisimme jo ala-asteelta alkaneeet enemmän patistamaan lasta lukemaan, mutta kun lapsi pärjäsi vähällä lukemisella hyvin ja hoiti kuitenkin läksyt, niin ei tullut asiaan niin kiinnitettyä huomiota. Yläasteella se oli jo myöhäistä, lapsi on tottunut hoitamaan koulunsa itse ja vastaa myös itse huonoista arvosanoistaan. Tämä harmitti todella paljon viime vuonna, kun keskiarvo laski normaalista 8-9 yli numerolla, 6-7 tienoille. Nyt ysillä on onneksi tullut taas 8-9 numeroita, ja toivottavasti se jatkuu, jotta tyttö pääsee jonnekin opiskelemaan.

Kaiken lisäksi olen itse ollut täsmälleen samanlainen, eli ala-aste meni oikein hyvin, yläasteella tuli pieniä ongelmia, kun en lukenut, ja lukio meni vielä huonommin. Yo-kirjoituksista pääsin läpi, mutta ihan paskoilla papereilla. vasta vähän vanhempana löysin opiskelumotivaation ja kävin kauppaopiston ja sen jälkeen vielä yliopistonkin. Nyt on ihan hyvä duuni ja kaikki ok, vuosia meni ehkä hukkaan, mutta turha sitä nyt on murehtia.

Omalle lapselle olisin toivonut toisin, mutta ehkä tällaisilla asioilla on tapana periytyä - kun ei itse ole käynyt kouluaan kunnolla ja silti pärjännyt elämässä ihan ok, ei niin osaa lapsiltakaan sitä vaatia. Ihailen kyllä niitä vanhempia, jotka jaksaa ja pystyy panostamaan lapsiensa koulunkäyntiin enemmän, minusta siihen ei ollut. Uskon kuitenkin, että tyttöni tulee kyllä pärjäämään ihan hyvin elämssä, mutta paremmin olisi varamaan ollut, jos koulu olisi mennyt paremmin.

Vierailija
12/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuuntelee tunneilla ja tekee läksyt niin se riittää ala-asteella. Ja läksyt on hoitanut itsenäisesti jo ekalta asti.

Vierailija
13/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lehmät lentää

Läksyt on syytä tehdä heti koulun jälkeen, että ennättää navetalle rehunajoon. Lentävät lehmät varmaan lehahtavat teilläpäin syömään sinne aumallekin?

Vierailija
14/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset on koulussa, missä ei valopäätkään pärjää pelkällä läsnäololla.

Vierailija
15/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tehdä läksyt välitunneilla tai just ennen tunnin alkua. Kokeisiin lukee nihkeästi alueen kerran läpi.

Nyt tuli yhdestä kokeesta 7 ja me vähän huomautettiin tuosta lukemisen määrästä. Seuraavasta tuli 9, taisi olla kiinnostavampi aihe.

Matikassa isänsä antoi pari tuntia yksityisopetusta ennen koetta. Tuli kyllä tarpeeseen, pojalla ei tuntunut olevan mitään käsitystä polynomien supistamisesta... Sparraamisen jälkeen tuli 9.

Vierailija
16/16 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei juurikaan lue kokeisiin, joskus saattaa kerran lukea koealueen läpi. Koenumerot ovat aina 8,5 ja kympin välillä. Ilmeisesti keskittyy tunnilla niin hyvin, joten en ole pakottanut lukemaan.