Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facessa nuo kotikutoiset ompelija äiskät (verolla vai omaan taskuun?)

Vierailija
07.11.2011 |

Jäin tässä miettimään kun nyt niin monta fb kavereista (no ne äiteet tietenkin) tykkäilevät noista "MadeBySIkke" ym. kirppis jutuista tuolla, että onko nuo ihan virallisia yritykisä vai tahkoaako nuo mammat eurot suoraan omaan vyölaukkuunsa? Vaikuttaako tuommoinen "tienaaminen" kelan tukiin?

Että jos itse pistäisin faceen "KirppisKamaaKaisalta" pystyyn, niin laskettaisiinko se minulle tuloksi? (tietysti varmaan laskettaiiin, siksi itsekkin suosin huutiksessa käteiskauppoja, ettei tilillä näy tuloja..)

Nim. neljän kanssa yksin jäänyt ja tiukilla sinnittelevä (ainakin vielä toistaiseksi..työelämään kova kaipuu takaisin)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Eli itse olen ko. sivuston ylläpitäjä, ja ompeluksia teen sekä tilauksesta pienimuotoisesti sekä valmiita tuotteita. Omalla kohdallani tulot noista ompeluista ilmoitan verottajalle, ja en ole lähellekään alv-velvollinen. Y-tunnuksen aion ottaa vuoden vaihteessa käyttöön, jolloin hyödyn halvemmista materiaalihinnoista, joista nyt joudun maksamaan ihan normaalihinnan. Kelan tukia en itse saa, joten en tiedä vaikuttaako ne niihin. Äitiyspäivärahaan ainakin vaikuttaa, jos tekee työtä muulloin kun sunnuntaisin. Eli kannattaa varmaan ottaa itse selvää mihin vaikuttaa ja mihin ei. Toivottavasti tämä selvensi alkuperäisen kirjoittajan kysymystä. Osa ompelijoista, jotka eivät myöskään y-tunnusta omista tekevät ihan ilman ilmoitusta, koska luulevat virheellisesti, että on olemassa joku tietty tuloraja, jonka jälkeen tulot pitää ilmoittaa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan jokainen tullut euro täytyy ilmoittaa. Kaikista selvintä on pitää ihan kirjanpitoa tuloista ja menoista niin pysyy selvillä mitä ilmoittaa. Näin olen itse ainakin toiminut.

Vierailija
2/9 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen tehnyt joskus kirppiskauppaa, myynyt käytettyjä vaatteita ja joskus ommellut pyynnöstä jonkun pienen jutun. Olin silloin toimeentulotukiasiakas. Koska halusin olla oikein vituttavan rehellinen sossulle, raportoin heille tarkalleen, millä summalla olen myynyt, millä postareilla, millä summalla olen ostanut kangasta ja millä myynyt valmiin ja mikä oli varsinainen voitto. Se oli eräässä kuussa peräti 30 euroa lisätuloa. Wau! Ja sossu laski sen minulle tuloksi. Motivoiko? No joo... Kadehdikaa vaan. Nykyään minäkin kannatan nettikirppiksellä rehellistä käteiskauppaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa näistä laita rahat suoraan omaan taskuun. Katoin mielenkiinnosta tuon made by sikke sivun ja onhan nuo melkosia tekeleitä :D Näyttää pöllötkin olevan suoraan me & i kopioita.

Vierailija
4/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinpä tilauksen, ja on hyvin ommeltu, kesti kolme päivää maksusta kun oli perillä, kun oli sama pankki, ja aion tilata uudestaankin. Ja onhan tällä yrittäjällä y-tunnus. Eli tuskin omaan taskuun uskaltaa laittaa saamiaan rahoja. Kannattaa käydä katsomassa kuvista, millaisia siellä on tarjolla.

Vierailija
5/9 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hieman erilainen kylläkin, jotkut yrittäjät myyvät jopa siilihaalareita =D

Vierailija
6/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vuodessa tienata yli 8000e, että tulo muuttuu verolliseksi, joten paljonkin täytyy ommella tms, että tuohon pääsee. Turha olla kateellinen =)

Vierailija
7/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan metsässä. ;)

8500 euroa on alv-rekisteröitymisen alaraja, mutta jokainen euro, jonka tienaat pitä ilmoittaa verottajalle. Eli vaatteita voi ommella ja niistä voi saada voittoakin vähäisiä summia vuodessa. Työnosuus ilmoitetaan vain verottajalle sivutuloina ja maksetaan isommalla prosentilla verot. Se, tekeekö näin moni onkin sitten toinen tarina.

Vierailija
8/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi 8500 e tulee äkkiä täyteen. ainut vaan et josois ilmoittautunit alv velvolliseksi niin ei tarvitse maksaa veroja jos myy alle 8500 e mut saisi vähentää alvit esim. kankaista, ompelukoneesta ja mitä nyt mieleen juolahtaa. eli ei jää paljoa käteen jos ei ole al velvollinen.

Vierailija
9/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en myy huutiksessa uutta vaan uudenveroista, vaikka ostajat tietävät sen olevan käyttämätöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän