Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys isyysloman aloittamisesta ( hankala työnantaja)

Vierailija
06.11.2011 |

Minulla on laskettu aika joulukuun puolenvälin tienoilla. Mieheni on kaupan alalla töissä ja on ilmoittanut työnantajalleen tulevasta isyyslomasta jo kolme kuukautta ennen laskettua aikaa (lain mukaan se kuuluu ilmoittaa viim. 2 kk ennen). Nyt työnantaja on alkanut "ököttelemään" isyysloman suhteen tyyliin "Katotaan sitten yhdessä joku hyvä päivä aloittaa se loma". Vetoaa siis joulunaluskiireisiin, eikä antaisi mieheni aloittaa isyysloma juuri siitä päivästä kuin vauva syntyy. Eli käytännössä mieheni ei välttämättä pääsisi synnytykseenkään? Voiko työnantaja todella päättää, koska isyysloma alkaa? Tarvitsemme kuitenkin lapsenvahdinkin siksi aikaa, kun minä olen sairaalassa...

Onko jollakulla kokemuksia yhtä hankalista tilanteista?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös sen voi aloittaa koska vain lapsen syntymän jälkeen?

Vierailija
2/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää.Perustelut tulee olla hyvät. Voi olla että synnytykseen pääsee mutta ei voi olla esim 2 viikkoa putkeen poissa jouluruuhkan aikaan. Lastenhoitaja on teillä oltava jokatapauksessa kun mies tulee synnytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloittaa isyysloman sitten, kun olette päässeet kotiin, sinä ja vauva? Silloin isästä saattaa olla enemmän hyötyäkin.

Toinen pointti on, että vauvat syntyvät aika harvoin päivälleen la:na, joten työnantajan kommentin voi ottaa myös kokemuksen syvänä rintaäänenä. Todellakin voi miehesi haluta siirtää isyyslomaa, jos raskautesi meneekin yliaikaiseksi.

Vierailija
4/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan haluamme aloittaa isyysloman lapsen syntymästä, ei lasketusta ajasta, lähtien. Ja miehen tarvitsee olla kotona hoitamassa esikoista sillä aikaa kun olen sairaalassa.

Vierailija
5/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä monet työnantajat suostuvat siihen, että isyysloma aloitetaan siitä, kun synnytys käynnistyy, mutta ei ole pakko. Työnantaja voi vaatia sitä kahden kuukauden ilmoitusaikaa ja tarkkaa päivää niin halutessaan.

Vierailija
6/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lasketun ajan lähelle ja sitten lapsen synnyttyä isyyslomalle. Suosittelen isälle hoitovapaata, eri lailla tutustuu lapseen ja se arkikin sujuu sitten myöhemmin paremmin. T: 3 lapsen isä joka oli viimeisimmän kanssa hoitovapaalla

Vierailija
7/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isän ja syntyneen lapsen välisen suhteen luomiseen ja syventämiseen, eikä esikoisen hoitoon? No joo, mutta kaupan ala nyt vain sattuu olemaan vilkas joulun aikaan. Kannattaakin miettiä, onko se isyysloma niin tärkeä, vai hyvät välit työpaikalla.

Vierailija
8/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lasketun ajan lähelle ja sitten lapsen synnyttyä isyyslomalle. Suosittelen isälle hoitovapaata, eri lailla tutustuu lapseen ja se arkikin sujuu sitten myöhemmin paremmin. T: 3 lapsen isä joka oli viimeisimmän kanssa hoitovapaalla

Vierailija
9/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajan jälkeen alkavaksi tällaisissa tilanteissa, esim. ap:n tapauksessa vaikka yhdistää joulunpyhiin.

Vierailija
10/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen äitinä varmaan pärjäät paripäivää kotona vauvan kanssa...

Vierailija
11/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on. Toinen ehkä hoitaa sinua vanhanakin.

Vierailija
12/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään eksaktia tietoa esim. lakipykälistä?

Vierailija
13/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olisihan hän voinut hakea noille tienoille hoitovapaata siitä vanhemmasta lapsestanne. Sen myöntämisestä työnantaja ei voi kieltäytyä.

Vierailija
14/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä aloitti loman vasta 2 viikkoa synnytyksestä, minun toivomuksestani. Se kaksi viikkoa on sellaista yöpaita-aikaa, eikä vauvan kanssa mihinkään voi lähteä, niin parempi, että isäkin on vasta vähän myöhemmin kotona. Vai eikö vanhempi lapsi (jos sellaine on) olekin hoitopaikassa päivisin ihan alkuun?

Vierailija
15/15 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä nimenomaan haluaa aloittaa isyysloman välittömästi synnytyksestä lähtien. Lapsi on mieheni ensimmäinen lapsi. Minun kuusivuotiaani käy neljä tuntia päivässä eskarissa ja tarvitsee hoitajaa muuten. Käytännössä siis ovat varmasti sairaalassa eskaripäivien jälkeen. Hoitovapaa ei siis joka tapauksessa olisi mikään ratkaisu. Hätätilassa varmaan saisimme eskarilaisen kyllä johonkin hoitoon, mutta mies nimenomaan haluaa olla myös sairaalassa. Itsekin haluan, että mieheni on kotona lapsen synnyttyä, sillä viime synnytyksen jälkeen nostot, ylösnousemiset ja kantamiset olivat vaikeita ja olin itsekin aika kipeä.

Kaipaamme tarkkaa tietoa siitä, voiko työantaja jollain tapaa estää miehen lomallejäämisen synnytyksestä? Ja parasta olisi, jos olisi myös lakipykälä aiheesta.