Vauvan napa juttu irtosi. Kuinka puhdistetaan? OV
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kun kokemusta ei ole... Reilun viikon ikäsen se näpa juttu irtosi. Miten sitä napaa puhdistetaan sieltä pohjalta? Uskaltaako/pitääkö putsata kuinka syvältä? Tuntuu ilkeeltä, kun mulle itselleni navan putsaus on kauheeta. Tuntuu kun menis läpi ;)
T.uusavuton
Kommentit (5)
Tops-puikkoa desinfiointiaineella ja pyyhkäistä sillä. Jos napatynkä ei irronnut kokonaan, älä sörki napatynkää tai yritä irrottaa sitä. Jos napa näyttää huonolta, soita maanantaina neuvolaan.
Kiitos! Hyvältä se näyttää ja koko hässäkkä irtosi. Ei siihen jäänyt mitään. Hiukan punottaa reunoilta mutta tosi vähän. Siellä sisällä keskellä näkyy hieman jotain kosteaa vaalean ruskeaa. Juuri sitä meinasin että voiko sieltä tuputella varovasti topsilla sen kuivaksi? Kiitos jo tästäkin :)
putsailin vedellä kastetuilla topseilla, kuivaus ja lopuksi basibact-jauhetta jonka terkka toi kotikäynnillä.
ni minä ainakin kostuttaisin tops-puikkoa septidiniin tms. ja putsaisin sillä navan, aamuin illoin kunnes ei punoita lainkaan.Ja muutenkin itse putsasin joko septidinillä tai keitetyllä vedellä vauvani napaa kunnes oli normaali navan näköinen ja neuvolassa kehuivat että hyvän näköinen napa :) Ihan rohkeasti vaan putsaat kunnolla :)
Kuivata voit varovasti pumpulipuikolla reunoilta kylvyn jälkeen.