Joudun tekemään vauvalle hankinnat yksin koska mies haluaa ostaa...
AUTON!!! Voitteko kuvitella, meille on tulossa ens vuoden alussa esikoinen, ja hankinnat pahasti vielä kesken. Lipaston (johon saa siis hoitopöydän samaan) hommasin vauvan vaatteille ja tavaraoille ja äiti avusti pinniksessä (olen silti siitä vielä puolet velkaa). Vaunut ja turvakaukaloa etsin käytettynä koska ei todellakaan ole varaa uusiin, mutta silti ne tulee yhteensä maksamaan varmaan ainakin 200 euroa (jos siis hyvät haluaa).
Vaatteita ei oo mitään hommattuna (paitsi tietenkin ä-pakkauksessa mukana tulleet), ei mitään hoitotarvikkeita...
Mitä tekee mies? Haluaa vaihtaa auton (on kyl melko vanha, mutta toimiva) uuteen (hinta pyörii jonku 2300€ molemmin puolin), joko osamaksulla tai ottamalla pankista lainaa. Olenko ainut joka ei näe tuossa mitään järkeä, varsinkin kun osti parilla sadalla juuri uudet talvirenkaat?? (Mies sanoo pelkäävänsä että vanha auto ei mene keväällä katsastuksesa läpi)
Mulla hajoaa pää enkä ole viime yönä juuri nukkunut, kun voihan se olla että en osaa ajatella tätä samalta kannalta ku mies, että se uus auto on tosi tärkeä vauvan kannalta...? Kun meillä ei tulot kuitenkaan mitään päätä huimaavia ole (yht. pari tuhatta euroa nettona), säästöönkin olisi kiva laittaa mutta ne taitaa kaikki mennä siihen helvetin autoon.
Ja mies ei ole sanallakaan sanonut että ottais osaa vauvan tarvikkeiden ostoon, huokailee vaan kun selaan käytettyjä vaunuja netistä; Voi Luoja on kallis hinta yksistä vaunuista (140€). Ja että TARVIIKO se vauva nyt oikeesti turvakaukaloo?
MUA OTTAA NIIN PÄÄHÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ps. Anteeksi kun huudan.
Pss. Kysymys oli että olenko putkiaivo?
Kommentit (29)
Älä osta käytettyä turvakaukaloa...
ap
ei tarvitse heti ostaa..
Mulla jäi melkee kaikki hankittava hankkimatta kun olin sairaalassa koko äitiysloman sen kuukauden siis..ja sit käynnistettiin..ja viikko sairaalassa sen jälkee.. mutta siis kun pääsimme kotiin hoksasin että meillä ei ole
hoitopöytää
turvaistuinta
tuttipulloja
korviketta
vaippoja
kiitos äidin ja siskon muuten olisin jäänyt ilman pinnasänkyä
kiitos anopin äitiyspakkauslaatikosta tuli upea ensisänky pojalle
kiitos itseni olin sentään älynnyt vaunut ostaa
kiitos ystävän joka lainasin turvaistuimen
...
Mutta siis jos munkin mies (josta valitettavasti eroan) olisi auton ostanu ja vauvalle olisi mitään ostettu (meilläkin iloinen vahinko) olisin aloittanut sellaisen draama queen shown ettei mitää rajaa.. no eikun olisin sanonut että ensin ostetaa vauvan tavarat, sitten voidaan ostaa auto johon sopii vaunut ja turvaistuin.
Asiat tärkeysjärjestykseen..
Siis jos auto maksaa vain 2300 € niin sehän on halpa. Vai tarkoititko 23 000 €?
Sano, että vauva ei tarvitse kaukaloa jos mies myy auton pois kokonaan, ostamatta uutta tilalle. Rutosti säästöä! Toisaalta voihan turvallinen ja tilava auto olla miehesi ajatus valmistautua perheen perustamiseen. Millaisen hän aikoo ostaa?
Mitä tekee mies? Haluaa vaihtaa auton (on kyl melko vanha, mutta toimiva) uuteen (hinta pyörii jonku 2300€ molemmin puolin), joko osamaksulla tai ottamalla pankista lainaa.
Laittakaa vauva myyntiin, niin autoon jää enemmän rahaa. Lisäsäästöjä tulee siitä että vauvalle ei tarvitse ostaa kaikkia tavaroita.
Toinen vaihtoehto on laittaa vauva itse kustantamaan hankintansa, sehän niitä tavaroita tarvitseekin.
Kannattaa kysyä pankista myös vauvan vakuusarvoa autolainaa varten.
KAIKKI miehet menee autokauppaan heti kun raskaustesti nayttaa plussaa. Aivan klassinen miehen raskaushormonien ilmentyma. Yleensa ne tosin hankkii sen farmarin (joka on kylla ihan kateva vaunujen kanssa).
Joten siina kun sina viikaat pienia potkuhousuja niin mies ripustaa Wunderbaumia peiliin roikkumaan. Molemmat valmistautuvat omalla tavallaan.
KAIKKI miehet menee autokauppaan heti kun raskaustesti nayttaa plussaa. Aivan klassinen miehen raskaushormonien ilmentyma. Yleensa ne tosin hankkii sen farmarin (joka on kylla ihan kateva vaunujen kanssa).
Joten siina kun sina viikaat pienia potkuhousuja niin mies ripustaa Wunderbaumia peiliin roikkumaan. Molemmat valmistautuvat omalla tavallaan.
Meillä mies myös meni autokaupoille kun vauva ilmoitti tulostaan (jooh, oltaisiin ehkä voitu pärjätä ilman autoa mutta helpottaahan sen olemassaolo). Otti pankista lainaa ja osti seitsemäntonnin farkun. Okei, olisi varmaan ottanut lainaa ihan muutenkin, koska vessa piti rempata eli hoitui kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Yritä ajatella sillä tavalla, että auto ei tule kuitenkaan niin kalliiksi kuin voisi kuvitella, koska vanhan (plus uudet talvirenkaat) saa myytyä pois.
mäkin vaihdoin auton "turvallisempaan" ja nykyaikaisempaan autoon josaa toimii ilmastoinnit yms ja mahtuu rattaat kyytiinz. Ymmärrän hyvin ettei sun mies halua vaarantaa teidän perheen (ja varsinkin vauvan henkeä) ajamalla jollain vanhalla rottelolla. Ja eiköhän tää ole sen mielestä ihan yhtä tärkeä hankinta kun sun mielestä joku lipasto vaatteille. Tosi asia vaan kylmästi on se että ekaa lasta odottaessa ne hankinnat ja tarvikkeet ihan oikeasti maksaa. Kyllä meilläkin on mennyt tonni tolkulla rahaa kun on vaunua, kaukaloa ja vauvan huonetta sisustettu + kaikki muut hoitotarvikkeet. Se vaan on sellasta.
meillä myös vaihtui auto kun esikoinen tuli :D
rahaa saa menemään vauvantarvikkeisiin hirveästi ja esikoisen jälkeen oppii kyllä että puolet niistä on turhia!
Itse pitäisin enemmän turhana lipasto pelkästään vauvan vaatteille ja hoitopöytää. Ilman niitä pärjää oikein loistavasti! Meillä molempien lapsien vaipat vaihdeltu hoitoalustan päällä joka oli pöytälevyn päällä.. Tai sitten sohvalla, sängyllä, lattialla.. toki lipasto jolla on tulevaisuudessa muuta käyttöä.
Mutta se mitä vauvan hankintoihin menee rahaa ei ole mitään siihen verrattuna mitä menee taaperon kevät, talvi, syys ym vaatteisiin ja kenkiin rahaa.
En huomannut, että täällä on ihan vastaava ketju kuin mistä tein aloituksen äsken. Meillä on siis sama tilanne, sillä erotuksella, että mies ei ole hankkimassa autoa tai muutakaan.
Minusta miehesi on yhtä tyhmä kuin omani. :(
minun mieheni ei ymmärtänyt minun pesänrakennusviettiä. Siis että halusin ostaa vauvalle kaikenlaista. Hänen mielestään voi sitten ostaa kun tarvitsee jotain.. Minun piti rautalangasta vääntää, että sitten kun vauva on syntynyt ja minä olen hänen kanssaan sairaalassa, niin sittenkö mies juoksee pitkin kaupunkia ostamassa kaiken tarvittavan.
Ymmärsi lopulta. Sain hänet yhteen lastentarvikkeita myyvään kauppaan ja sieltä ostimme vaunut, imetystyynyn, tuttipullon, tutteja ja katselimme kaikenlaista. Saimme käytettynä turvakaukalon, sängyn ja hoitotason ammeella. Meillä ei ole autoa, joten kaukaloa käytimme todella harvoin.
Meillä mies ei kyllä edes harkinnut että tarvitsisi ostaa autoa, kun tulee vauva. Meillä myös vauva oli suunnittelematon, mutta en sen varjolla mitenkään "päästänyt" miestä luistamaan vastuusta. Kun päätettiin saada lapsi, niin kyllä se on silloin molempien vastuulla. En ymmärrä tuollaista vastuunpakoilua tai että vain toinen vanhemmista kustantaa lapsen elämisen ja toinen käyttää rahansa omiin juttuihin.
Täytyy kyllä lisätä, että saimme paljon käytettyjä lastenvaatteita, mutta ne vähät vaatteet, jotka ostimme uutena, niin minä kävin ostamassa.. mies kyllä osallistui kustannuksiin, mutta hänestä vauvanvaatteiden näpertely kaupassa ei ole mitenkään mukavaa ja minusta taas niin ihanaa!
Mut se valmistautuu omalla tavallaan:)
Älä osta käytettyä turvakaukaloa...
ap
En itsekään ostaisi kaukaloa käytettynä.
kysynyt mieheltä suoraan, että "maksatko sä nää vaunut, kun mä olen maksanut jo monia hankintoja?" Mikä on miehen reaktio tuohon?
mulle miten, edelleen neli-ovisen, mutta pienemmän auton hankkiminen on miehen valmistautumista vauvan tuloon?
Nykyisessa autossa on enemmän tilaa rattaille kuin uudessa autossa olisi, siinä on säälittävän pieni takatila. Tää oli ilmeisesti olennainen tieto mutta enpä minä naisena ja autoista mitään tietämättömänä tätä tajunnut.
Ja siinä vaiheessa 2300€ auto on mun mielestä yli kallis, kun: Miehellä määräaikainen työsopimus jossa työt loppuu parin kk päästä, ja aikoo aloittaa opiskelun jos (ei varmasti löydykään) ei saa uuttaa sopimusta / työpaikkaa. Millä helvetin rahalla se kuvittelee opiskelevansa, maksavansa vuokraa + lainanlyhennyksiä. Muista menoista puhumattakaan. Se idiootti varmaan kuvittelee että pankista lainataan rahaa ihan ilmaiseksi?? Kun ei mullakaan äitiyspäivärahat päätä huimaa.
MUA EDELLEEN ottaa päähän, kun miehen kanssa en enää viitsi edes ottaa puheeksi tätä kun minä en ymmärrä miksi auto on niin tärkeä tai tärkeämpi kuni vauvan vaunut.
Mitään mistään ymmärtämätön ap.
on kyllä pakko todeta, että teidän perhe-elämänne ei varmaankaan tule kestämään tuolla menolla. Parisuhteessa on kyettävä keskustelemaan ja sopimaan asioista, niin raha- kuin muistakin sellaisista.. Ja noin niinkuin ajatellen, jos teillä on omat tilit ja omat rahat niin kukin saa varmaankin käyttää ne haluamallaan tavalla. Siitä voidaan toki sitten keskustella onko hankinnat järkeviä vai ei.
Niin totta, mun sisko oli vannoitunut autoton, mutta heti raskausuutisesta kuultuaan hänen miehensä kävi ostaan heille auton LOL Siskon mielestä he olisivat edelleen pärjänneet ilman.
Siellä näkee paljonko kärryt maksavat uutena (ja paljonko säästää kun ostaa käytetyt), plus myyjä voi näyttää millaisen tilan vaunut vievät kasaan taitettuna. Siitä voi sitten miettiä, että kannattaako vaihtaa pienempään autoon. Koittakaa sopia, että katsotte autoasiaa sitten kun lapsi on 6 kk. Siihen mennessä olette päässeet jyvälle siitä paljonko tilaa vaunut vievät, paljonko turvakaukalo ja minkä kokoisia ne kaukaloiän jälkeen käytettävät turvaistuimet ovat. Aika turhaa vaihtaa nyt, kun ei tiedä mitä on edessä.
Ja mitä vauvahankintoihin tulee, niin halvalla kyllä pääsee. Itse sain esikoiseni 21-vuotiaana opiskelijana ja kaikki hommattiin ilmaiseksi tai käytettyinä. Pinnasänkyyn ja hoitopöytä-lipastoon on turha laittaa 20 euroa enempää, mutta hyvään turvakaukaloon ja istuimeen kyllä kannattaa panostaa niin paljon kuin voi. Että ei sinullakaan ehkä tuo rahankäyttö ole ollut fiksuinta.
Vaatteita saa halvalla kirpparilta, Huutonetistä ja jos on ketään tuttavia joilla on lapsia, voi heiltä saada ilmaiseksi tai ostaa parilla kympillä muutaman kassillisen. Vauva pärjää vielä aika vähällä.
haaveili monennäköisistä autoista, kun odoteltiin vauvaa. Onneksi pienellä avustuksella päätyi farmariin. Itse haaveilin emmaljungista ja brioista, päädyin kuitenkin kirpparimalliin jälkimmäiseen.
luin tuon viestin siitä paistaa läpi sellainen vitutus niin pakko selventää. Vauva on "vahinko", mutta silti odotan sitä pientä maailmaan enemmän kuin mitään muuta!!! :) Miehelle asia on ollut vähän vaikeampi mutta ajan kanssa sekin on asian hyväksynyt.
ap