Imetyksen "edullisuus" ja "ihanuus"
Minua huvittaa, kun imetystä perustellaan sen edullisuudella. Sehän on täysi vale! Aloin yksi kerta laskemaan paljon imetyksen erilaiseen rekvisiittaan on mennyt rahaa ja sillä summalla saisi kyllä ostettua korveketta koko vauvavuodeksi ja enemmän! Tässä tarvikkeita: imetysliivejä (kaarituellisia päiväksi ja kaarituettomia yöksi, maksavat 30-70 € kpl), rintapumppu, liivinsuojukset (pakko ostaa kertakäyttöisiä, kun kestoista tulee läpi), rintakumit, imetyspaidat, imetystyyny. Aika moinen summa noihin mennyt! Imetyspaidatkin on hirveän kalliita jos ei halua ostaa pelkkiä H&M:n retkuja. Ja tosi rumiakin ne yleensä on. Eli en todellakaan noita lumppuja käytä enää kun imetys on ohi. Ja koska hikoilen kuin pieni eläin ja maitoakin tihuttaa milloin sattuu niin paitoja on pakko olla MONTA. Argh, olisin tämän rahan mieluusti laittanut johonkin muuhun. Imetän tasan sen takia, että paino tippuisi ja että vauva saisi vasta-aineita. Itse imetystä suorastaan inhoan, sitä lehmä-fiilistä, maidon hajua, hikoilua, hormonien epätasapainoa, sitä miten jumissa olen kotona imetyksen takia yms. Imetyksen "ihanuus" ei ole minulle valjennut! Odotan sitä hetkeä, kun pääsen tästä velvollisuudesta eroon.
Kommentit (26)
Esikoisen aikaan ostin imetysliivit, ainoat, jotka olen ostanut oikein liiviliikkeestä ja myyjän avustuksella valinnut. Surkeimmat rintsikat jotka mulla ikinä ollu! Maksoivat tarjouksessa n. 50e, myin myöhemmin kaverille 20e:lla, en juuri käyttänyt. Parhaita imetysliivejä on olleet Prismasta ostetut kaarituettomat liivit, ja kuppikokoni kumminkin imetysaikana D-E.
Liivinsuojia käytin esikoisen kanssa, kunnes eräs ison perheen äiti opetti, että kun alat imettää, paina toista nänniä sisäänpäin puoli minuuttia, niin se ei vuoda. Sama pätee myös jos maito alkaa nousta rintoihin esim. kauppareissun aikana tai muulloin, kun vauva ei ole lähettyvillä. Maidonkerääjiä en ole ikinä tarvinnut, en rintakumeja sun muita.
Imetystyynyjen ideaa en ikinä ole ymmärtänyt. Kaverin luona pari kertaa kokeilin, enkä nähnyt mitäään hyötyä siitä, pikemminkin päin vastoin asento oli huonompi sen kanssa.
Imetyspaidat olis varmaan ihan käteviä, mutta ilmankin olen pärjännyt tähän asti. Mukana kulkee harso tai huivi, joilla peitän näkymiä julkisella paikalla.
Rintapumpun sain aikanaan siskolta, en ole tarvinnut täysiaikaisten kanssa. Kuopuksen kanssa vuokrasin sähköisen pumpun, että keskolassa olevalle vauvalle olis helpompi lypsää kotona, se oli aika kallista lystiä (2kk taisi maksaa jotain satasen pintaan). Edellisen keskosen kanssa lypsin käsin.
Joten kyllä, huomattavasti edullisempaa on kuin korvikeruokinta. Tartteeko siitä tehdä jotain ihme välineurheilua??
Mulla ainakin rinnat on kipeät maidon noustessa, joten en voi tuota nännitemppua tehdä. Ja yölläkin valuu, joten käytän sitä harsoa.
Imetysliivit on ihan pakko olla, mulla on sen verran pienet rinnat, että en saa "vedettyä" niitä normiliivien kupista niin pitkälle, että vauvakin pääsisi jaolle.
Rintakumit on mulle välttämättömät, vauva ei saa otetta muuten rinnasta.
Imetystyynyn tarvitsisin, olen semmoista kokeillut ja oli hyvä. Mulla on ryhtiongelmia, ja nyt kun vatsalihakset on raskauden jäljeltä hiutuneet, mulla on semmoista kipua rinnassa virheasennon vuoksi. Ehkä ens kuussa on varaa ostaa imetystyyny.
En mä tätä imetystä mitenkään erityisen kalliina tai hankalana näe, halusin vain kertoa, että meillä on erilaisia tarpeita.
Oliko se nyt #8
Ap, imetyksessä ei ole mitään hauskaa! Siitä ei saa laskea tuollaista huumoripitoista leikkiä. Suomessa on kaksi pyhää asiaa, joille ei saa nauraa, ollenkaan.
Oikeasti, voi huokaus teidän kanssa jotka ette ymmärrä ap:n aloitusta. Pikkasen vois sitä pipoa höllentää. Tänä päivänä kaikesta saa jo laskea vähän leikkiä, paitsi ilmeisesti imettämisestä.
...siis näytä nyt ihmeessä, missä tuossa ap:n viestissä oli leikinlaskua. Valitustahan se oli, ei edes sarkasmia. Kyllä se niin kuule on, että jos 20 on sitä mieltä, että viesti ei ole leikinlaskua, ja yksi on sitä mieltä, että muut on tiukkapipoja, vika taitaa olla ennen muuta kirjoituksessa. Mutta ei se mitään, tällä kertaa ei ihan onnistunut, ensi kerralla toivottavasti paremmin!
no ei ollut tuo yllä lainattu minun tekstiäni. Ja ihan totta, ei tuo viestini ollut leikkiä, hiukan kärjistettyä tekstiä kylläkin. Toki joskus imetyksestä jopa nautin, kun näen vauvan siinä rinnalla, mutta suurimman osan ajasta suhtaudun imetykseen neutraalisti tai negatiivisesti. Minkään välineurheilun takia en ole tarvikkeita hankkinut vaan siksi, että niitä todella tarvin.
Rintapumppu - yritin pumpata käsin, se oli tosi hidasta. Hankin pumpun, jolla saan pullollisen maitoa nopeasti ja voin joskus lähteä kotoa pois ja mies voi syöttää vauvaa
Imetysliivit - kuppikoko kasvoi kahdella. Vanhat liivit ei edes mahdu päälle. Öisin pakko käyttää liivejä, koska rinnat ovat isot ja painavat ja valuvat öisin, joten pitää käyttää niitä liivinsuojia. Siksi jouduin hankkimaan liivejä useat ja minusta imetysliivit ovat paljon kätevämmät imettäessä. >Varsinkin julkisilla paikoilla olisi ikävä kaivaa rintaa tavallisista rintsikoista esiin. Liivejä pitää olla monet koska hikoilen paljon ja jos en aina muista laittaa suojia niin liivit ovat maidossa vähän väliä.
Imetystyyny - ilman sitä tuli selkä ja hartiat kipeäksi. Paitsi makuultaan mutta silloin en voi lukea enkä surffata netissä imettäessä.
Imetyspaidat - minusta ihan välttämättömiä jos imetän muiden ihmisten nähden. Minulla on isot rinnat ja muutenkin ylimääräistä, joten en halua esitellä niitä vatsamakkaroita ja rintoja muille. Niitä pitää olla monta, koska hikoilen paljon ja maitoa valuu usein läpi. Lisäksi vauva puklailee paljon ja usein puklua menee myös vaatteisiini.
Rintakumit - muuten en saa imetettyä ollenkaan.
Suojat - joka paikka täynnä maitoa ilman niitä.
Nuo tavarat on ihan itse tarpeeseen hankittuja, eikä mitään markkinointimiehien kusetusta. Hienoa jos joku pärjää vähemmälläkin, meitä on sitten moneen junaan tässäkin asiassa.
ja kun joku sanoi, että on kateellinen kun kaverit saa imetettyä hetkessä niin meillä on kyllä ihan toisin päin eli imetys kestää ja kestää, mutta pullosta vauva juo hetkessä.
Niin ja vauva on nyt 7 viikkoa.
On naiset ennenkin imettäneet ihan ilmaiseksi, ei ole ollut mitään apuvälineitä, ja hyvin on pärjätty. Itse olen varautunut tulevaan imetykseen ostamalla kehutun avent isis rintapumpun (maksoi 20 e) ja löysin sen uudenveroisena huuto.netistä Ystävältä sain pestäviä liivinsuojuksia, rintakumit ja maidonkerääjät, samanlailla steriloin ne kuin jos ostaisin kaupasta. Lisäksi olen ostanut Carriwell comfort bra-pehmoliivit 2 kpl, maksavat 14e/kpl. Hyvät ja edulliset näin aluksi kun rinnan koko muuttuu koko ajan. Tuleehan niitä rintsikoita ostettua muutenkin, ja ei niiden tarvitse maksaa enemmän kuin normaalit rintaliivit. Imetyspaitojakin ostan käytettynä huuto.netistä.
Tiivistetysti vois sanoa, että kaikki elämässä maksaa jos sen ostaa uutena ja ei vertaile hintoja. Tykkään ite ostaa hyväkuntoista käytettyä aina kun mahdollista (tapa jäänyt opiskeluajoilta), säästyy rahat muihin menoihin :)
Lisäksi imetyksessä on se hyvä puoli ettei tarvii sählätä tuttipullojen kanssa ja lämmitellä maitoa, kun kaikki on valmiina. Ja luulen että vauva tykkää imetyksen läheisyydestä ja ihokosketuksesta.
Minulle imetys alkoi olla nautinto ehkä silloin, kun vauva oli 4 kk ja hankala opetteluvaihe oli molemmilla takana. (no sitten kohta aloitettiinkin soseiden opettelu, ja elämä oli taas yhtä kaaosta)
Rahaa on mennyt tosi vähän, kun en juurikaan ole noita mainitsemiasi hankintoja tehnyt. Ja olen tosi onnellinen, ettei ole tarvinnut steriloida pulloja ja kantaa korviketta kaupasta.