Imetyksen "edullisuus" ja "ihanuus"
Minua huvittaa, kun imetystä perustellaan sen edullisuudella. Sehän on täysi vale! Aloin yksi kerta laskemaan paljon imetyksen erilaiseen rekvisiittaan on mennyt rahaa ja sillä summalla saisi kyllä ostettua korveketta koko vauvavuodeksi ja enemmän! Tässä tarvikkeita: imetysliivejä (kaarituellisia päiväksi ja kaarituettomia yöksi, maksavat 30-70 € kpl), rintapumppu, liivinsuojukset (pakko ostaa kertakäyttöisiä, kun kestoista tulee läpi), rintakumit, imetyspaidat, imetystyyny. Aika moinen summa noihin mennyt! Imetyspaidatkin on hirveän kalliita jos ei halua ostaa pelkkiä H&M:n retkuja. Ja tosi rumiakin ne yleensä on. Eli en todellakaan noita lumppuja käytä enää kun imetys on ohi. Ja koska hikoilen kuin pieni eläin ja maitoakin tihuttaa milloin sattuu niin paitoja on pakko olla MONTA. Argh, olisin tämän rahan mieluusti laittanut johonkin muuhun. Imetän tasan sen takia, että paino tippuisi ja että vauva saisi vasta-aineita. Itse imetystä suorastaan inhoan, sitä lehmä-fiilistä, maidon hajua, hikoilua, hormonien epätasapainoa, sitä miten jumissa olen kotona imetyksen takia yms. Imetyksen "ihanuus" ei ole minulle valjennut! Odotan sitä hetkeä, kun pääsen tästä velvollisuudesta eroon.
Kommentit (26)
Mulla ei ole mennyt senttiäkään. Tisseistä tulee ilmaista, hyvää maitoa ja pukeudun ihan samoihin vaatteisiin ja liiveihin kuten ennen!
t. kolmatta imettävä
En ole tarvinnut imettäessäni läheskään kaikkea tuota...
No mä en ole noista kamoista ostanut kuin parit imetysliivit, nekin on niin sievät, että menee ihan tavis liiveistä, oon käyttänyt niitä myös sillon kun ei ole ollut imeväisikäistä. Ei tää imetys mitään välineurheilua ole.
Eiköhän tää ongelma ole sun päässä eikä imetyksessä!
Mä olen noista tarvinnut ja ostanut vain kahdet imetysliivit ja liivinsuojia, nekin kestoja (ei tule läpi kun ostat kunnolliset). Monta lasta ja imetystä näin eli sanoisin että pääsääntöisesti useimmilla se imetys on edullista. Kukaan ei käske kilpavarustelemaan.
Mulla ei ole yhtään imetyspaitaa, imetysliivejä käytin ekan lapsen aikaan mutta huomasin pian että tavalliset liivit ajaa hyvin asian ja paljon paremminkin. Ne imetysliivit oli niin retkuja lörttänöitä jotka ei edes tukeneet yhtään. Rintapumppu ei ole ollenkaan välttämätön, lypsää voi käsinkin jos ehdottomasti tarvii. Rintakumit maksaa pari euroa kappale, ne kyllä oli hyvät varsinkin ekan imetyksen alkutaipaleella kun ei nännit vielä olleet tottuneet imuun. Imetystyynyä ei tarvita, tavallinen tyyny toimii vähintään yhtä hyvin jos tukea tarvitaan. Liivinsuojia minäkin olen tarvinnut aika monta paketillista, mulla aina valui toinen rinta itsekseen kun imetin toisesta.
Olet siis käyttänyt rahaa ihan turhaan kaikenmaailman härpäkkeisiin joita tuoreille äideille kaupitellaan. Ei kannattaisi uskoa ihan jokaista myyjää! :)
- yhdet Lindexin imetysliivit (toiset osti äiti), olisko ollut 15 e kpl (öisin käytän toppia, jonka sisään työnnän vaippaharson, jotka nekin on suurimmaksi osaksi saatu tai ostettu käytettynä)
- liivinsuojat osti äiti huutonetistä halvalla, osa käytettyjä, osa itsetehtyjä (muuten, PUL-kankaiset kestoliivinsuojat ei laske läpi)
- rintapumpun sain käytettynä kaverilta
- rintakumit 4 kpl, yht. n. 22 e
(Äitini tykkää ostella mulle vauvajuttuja käytettynä, noi liivit toi, kun en itse päässyt kauppaan.)
Imetyspaitoja en ole tarvinnut. Imetystyynyn haluaisin, mutta ei ole ollut varaa.
Onhan se joskus rasittavaa imettää, kun pitää olla aina paikalla, mutta musta se on aika pieni osa sitä muuta sitoutumista, joka lapsen myötä tulee. Mun vauva on vielä pieni, oon lukenut monta romaania imettäessäni.
Mä en juuri hikoile enkä ole havainnut mitään hormoniepätasapainoakaan.
allekirjoitan ap:n tekstin osittain. Imetyksen "helppous" ja "ihanuus" selvisi mulle vasta, kun olin imettänyt n. 5 kk.
Mulla kuppikoko kasvoi B:stä D:hen ja imetyksen päätyttyä pieneni takaisin B:hen. Imetysaikana ostetut liivit eivät siis sovi nykyään, eivätkä aikaisemmin ostetut sopineet silloin. Imetystyynyä en ostanut, kun en tajunnut sen ideaa. Nyt ostaisin, sillä idea on tullut selväksi :). Imetyspaitoja ostin (ja sain lahjaksi) useampia, sillä imetin vauvaa "parhaimmillaan" n. 12-16 h /vrk ja se nyt vaan oli helpompaa, mukavampaa ja kätevämpää imetyspaidan kanssa.
vielä, että mulla tuli maitoa niin paljon, että oli pakko ostaa vielä sellaisia kalliimpia liivinsuojia (lansinoh), kun Ainuista tuli maidot läpi jo tunnin jälkeen.
Vaikka AP vähän kärjistääkin asioita. Minullekkaan ei kestoliivinsuojat riitä :( ja useampaa merkkiä olen kokeillut. Turhaltakin nuo kestot tuntuvat, kun päivässä suojia pitää vaihtaa n. 5 kertaa. Paidoiksi sopivat kaikki isokaula-aukkoiset paidat, mutta aina kun haluan ostaa jotain "kivaa/uutta" pitää miettiä että miten minä tässä nyt imetän. Ei siis pooloja tänä talvena... Imetysliivejä en ole ostanut kun yhdet joita käytän yöllä (ja pesen melkein päivittäin). Liivit maksoivat n. 60€ Briteistä tilattuna, kokoni on 70I, joten Suomesta ei tavallisiakaan liivejä ole löytynyt. Kokoni ei juurikaan ole muuttunut imetyksen takia, välillä liivini ovat väljemmät ja välillä kiristävät ja "pursuavat yli". Nukkuminen liivien kanssa on ikävää, mutta pakollista jos ei halua herätä märissä lakanoissa tahmaisena. Nukkuisin myös mieluiten vatsallani, mutta tämähän ei onnistu. Imetystyynyn olen hankkinut (tulee tarpeeseen) jne. Ei se edullisuus tässä viehätä, sillä veikkaan rahaa menevän saman verran kun korvikkeeseen. Laihtumaankaan ei tässä pääse, sillä jos esim syön vähemmän kun normaalisti, maidon tulo vähenee. Sitten ne hyvät puolet: Vauvani ilme kun se tuossa sylissä pupeltaa maitoa on korvaamaton. Ja ne terveysvaikutteet mitä tässä sanotaan olevan ovat tietysti isoa plussaa. Maito on aina mukana jne. Ja uskon että vauva kokee turvallisuutta lähelläni.
Jokainen siis tavallaan, eikö?
Siitä ei saa laskea tuollaista huumoripitoista leikkiä. Suomessa on kaksi pyhää asiaa, joille ei saa nauraa, ollenkaan.
Oikeasti, voi huokaus teidän kanssa jotka ette ymmärrä ap:n aloitusta. Pikkasen vois sitä pipoa höllentää. Tänä päivänä kaikesta saa jo laskea vähän leikkiä, paitsi ilmeisesti imettämisestä.
Näitä kuitenkin enemmistö ainakin minun tutuissani. Se että yrittää yhden kk epätoivoisesti imettää ja hankkii rintakumit, pumpun, liivinsuojia ja imetysliivejä ei sitten riitäkään vaan sitten hankitaan vähintään arsenaali tuttipulloja, pulloharjoja kenties steriloija ja satoja litroja sitä korviketta. Oi voi!!!
Triumphin mukavat imetysliivit 35 e. Lisäksi synnäriltä saadut toppiliivit. Öisin en tarvitse.
Pari imetyspaitaa julkisille paikoille käytettynä 3-15 e.
Liivinsuojia en tarvitse, enkä pumppua.
Laskin, että jos lapsi syö noin litran päivässä, niin imettämällä kuukaudessa säästyy noin 70 e
joten minulle ainakin ihan sama olenko ostanut imetyspaitoja ja -liivejä vai ihan tavallisia paitoja. Minulla ne eivät ainakaan kovin monta vuotta kestä. Hyvinä säilyneistä imetysvaatteista (esim. BOOB) taas saa hyvin rahaa takaisin myydessä pois, sitä samaa ei niistä tavis-paidoista voi aina sanoa.
Olen imettänyt kolmea lasta, enkä ole tarvinnut varmaan puoliakaan noista mainitsemistasi tarvikkeista... Jos todella olisi rahapula, ei noista tarvisi ostaa yhtään mitään.
Triumphin mukavat imetysliivit 35 e. Lisäksi synnäriltä saadut toppiliivit. Öisin en tarvitse.
Pari imetyspaitaa julkisille paikoille käytettynä 3-15 e.
Liivinsuojia en tarvitse, enkä pumppua.
Laskin, että jos lapsi syö noin litran päivässä, niin imettämällä kuukaudessa säästyy noin 70 e
Ihan ilmaiseksi vai??? Mä en edes tiennyt et sellaisia on.=(
ja ilmaiseksi. Sanoivat että yhdet saa per nenä.
Hyviä liivejä tarvitaan, totta. Muu on turhaa. Jos maitoa tulee ovista ja ikkunoista, mihin tarvitset pumppua? Jos myyt ylijäämämaidon, saat pumpun ja kaikki oheisvärkit ilmaiseksi ja vielä tienaat hyvin. Lisäksi säästät koko ajan korvikkeissa, muussa ruoassa, tuttipulloissa, vedenlämmittimissä ym. ja pääset helpolla, kun ei tarvitse vänklätä korvikkeiden kanssa ja eväs on aina mukana.
jotka saivat vauvansa ruokittua imettämällä ihan hetkessä. Itse koin sen pullorumban raskaana. Ihan oma juttunsa oli se, kun aina tuli katsottua paljonko vauva kulloinkin joi - ai näin vähän, kohta se herää syömään.
Esikoisen aikaan ostin imetysliivit, ainoat, jotka olen ostanut oikein liiviliikkeestä ja myyjän avustuksella valinnut. Surkeimmat rintsikat jotka mulla ikinä ollu! Maksoivat tarjouksessa n. 50e, myin myöhemmin kaverille 20e:lla, en juuri käyttänyt. Parhaita imetysliivejä on olleet Prismasta ostetut kaarituettomat liivit, ja kuppikokoni kumminkin imetysaikana D-E.
Liivinsuojia käytin esikoisen kanssa, kunnes eräs ison perheen äiti opetti, että kun alat imettää, paina toista nänniä sisäänpäin puoli minuuttia, niin se ei vuoda. Sama pätee myös jos maito alkaa nousta rintoihin esim. kauppareissun aikana tai muulloin, kun vauva ei ole lähettyvillä. Maidonkerääjiä en ole ikinä tarvinnut, en rintakumeja sun muita.
Imetystyynyjen ideaa en ikinä ole ymmärtänyt. Kaverin luona pari kertaa kokeilin, enkä nähnyt mitäään hyötyä siitä, pikemminkin päin vastoin asento oli huonompi sen kanssa.
Imetyspaidat olis varmaan ihan käteviä, mutta ilmankin olen pärjännyt tähän asti. Mukana kulkee harso tai huivi, joilla peitän näkymiä julkisella paikalla.
Rintapumpun sain aikanaan siskolta, en ole tarvinnut täysiaikaisten kanssa. Kuopuksen kanssa vuokrasin sähköisen pumpun, että keskolassa olevalle vauvalle olis helpompi lypsää kotona, se oli aika kallista lystiä (2kk taisi maksaa jotain satasen pintaan). Edellisen keskosen kanssa lypsin käsin.
Joten kyllä, huomattavasti edullisempaa on kuin korvikeruokinta. Tartteeko siitä tehdä jotain ihme välineurheilua??
eli
porvoolainen äiskä