Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä näistä tiedoista kuuluu mielestäsi nykyihmisen yleissivistykseen?

Vierailija
02.11.2011 |

Mitkä näistä asioista nykyihmisen pitäisi tietää?

-milloin on lottokupongin viimeinen jättöaika lauantaisin

-mikä on Spotify

-kuinka myydään tavaraa Huuto.net:issä?

-mihin maihin ei tarvita passia matkustettaessa?

-kuinka paljon on bensan litrahinta?

-mitä eroa on cafe lattella ja cafe au lait'lla?

-mitä tarkoittaa älypuhelimen älyominaisuus

-mitä tarkoittaa wowittaminen

-mistä paikoista löytää maksullista seksiseuraa

-mitä tarkoittaa ramadan (käytännössä)

-mitä tarkoittaa avokauppa

Perustele!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkään yksittäiset nippelitiedot eivät kuulu tai ole kuulumatta yleissivistykseen.

Yleissivistykseen kuuluu kokonaisuuksien ja asioiden suhteiden hallitseminen, kyky yhdistellä faktoja toisiinsa. Ihmisten kokemuspiirit ovat niin erilaisia. Toisille huuto.net on todella keskeinen osa elämää, toisille (kuten minulle) aivan vieras asia. Toiset eivät taas tiedä bensan litrahintaa, koska eivät autoile.

Vierailija
2/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi muut on tietoja, jotka ihmninen ehtii kyllä selvittää, jos sattuu niitä tarvisemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkään yksittäiset nippelitiedot eivät kuulu tai ole kuulumatta yleissivistykseen.

Yleissivistykseen kuuluu kokonaisuuksien ja asioiden suhteiden hallitseminen, kyky yhdistellä faktoja toisiinsa. Ihmisten kokemuspiirit ovat niin erilaisia. Toisille huuto.net on todella keskeinen osa elämää, toisille (kuten minulle) aivan vieras asia. Toiset eivät taas tiedä bensan litrahintaa, koska eivät autoile.

Minä en esimerkiksi tiedä bensan litrahintaa, koska en omista edea ajokorttia. Vastaavasti taas tiedän miten huutista käytetään tai mikä on Spotify jne.

Vierailija
4/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tiedä bensan litrahintaa, mutta eikö se kuitenkin voitaisi ajatella yleissivistykseen kuuluvaksi? Jos joku esim. jakaa kanssasi kyydin ja tarjoudut maksamaan puolet kyydistä. Samoin se, että sinulla on ymmärrys, kuinka paljon auto voi kustantaa, jos sellaisen perhe tarvitsee. Kuinka paljon siis autokulut vievät tuloista. Eikö se ole yleissivistystä?

Vertailun vuoksi: poliitikkojen tietämystähän on kritisoitu siitä, että poliitikko ei vaikkapa tiedä, paljonko maitolitra maksaa. Ja kuitenkin poliitikot tekevät päätöksiä perustuen johonkin käsitykseen siitä, kuinka kallista jokin on. Ok, myönnetään, että maidon hinnan tietäminen ei kerro ostovoimasta. Ehkä itse ajattelin, että maidon hinnan tietämiseen kuuluu juuri tuo suhteuttaminen se muuhun tietoon eli jos tietää, paljonko maito maksaa, tietää myös, mikä kaupassa suunnilleen on kallista ja mikä ei.

Niin yritin valita tuohon listaan käytännöllisiä tietoja, joihin liittyy muutakin, eikä vain pinnallisia nippelitietoja.

Vierailija
5/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi muut on tietoja, jotka ihmninen ehtii kyllä selvittää, jos sattuu niitä tarvisemaan.

Vierailija
6/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tiedä bensan litrahintaa, mutta eikö se kuitenkin voitaisi ajatella yleissivistykseen kuuluvaksi? Jos joku esim. jakaa kanssasi kyydin ja tarjoudut maksamaan puolet kyydistä. Samoin se, että sinulla on ymmärrys, kuinka paljon auto voi kustantaa, jos sellaisen perhe tarvitsee. Kuinka paljon siis autokulut vievät tuloista. Eikö se ole yleissivistystä?

Vertailun vuoksi: poliitikkojen tietämystähän on kritisoitu siitä, että poliitikko ei vaikkapa tiedä, paljonko maitolitra maksaa. Ja kuitenkin poliitikot tekevät päätöksiä perustuen johonkin käsitykseen siitä, kuinka kallista jokin on. Ok, myönnetään, että maidon hinnan tietäminen ei kerro ostovoimasta. Ehkä itse ajattelin, että maidon hinnan tietämiseen kuuluu juuri tuo suhteuttaminen se muuhun tietoon eli jos tietää, paljonko maito maksaa, tietää myös, mikä kaupassa suunnilleen on kallista ja mikä ei.

Niin yritin valita tuohon listaan käytännöllisiä tietoja, joihin liittyy muutakin, eikä vain pinnallisia nippelitietoja.

Minusta sitä tietoa ei tarvita siinäkään vaiheessa. Kysyn, kuinka paljon pitää maksaa ja siinä se. Vai pitäisikö alkaa laskea auton kulutuskin että taatusti menee tasan?

Sen verran on bensan hinnasta tietoa, että yli eurin se on ja kuulemma liian kallista =D Minä kun en ihan oikeasti tee tuolla tiedolla mitään.

Vierailija
7/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyarkeen liittyviä asioita. Nykyihminen voi olla myös 80-vuotias. Koska olen n. 40 tiedän noista osan.

En ole ikinä myynyt tai ostanut tavaraa Huutonetissä, joten en tiedä miten se tapahtuu enkä tiedä mikä on avokauppa. Kun perheessä ei ole autoa ei ole myöskään bensan hinnasta muuta kuvaa kuin että se on korkea. Wowittaminen on aivan uusi käsite.

Yleissivistyksen perusasioita on mun mielestä kotimaan ja maailmanhistorian edes suurpiirteinen tuntemus, äidinkielen hallinta, sen tajuaminen, että kaikki eivät elä niinkuin minä eikä se tee heistäö huonoja, jonkinlainen kulttuuri-, tapa- ja taidehistorian taju.

Sivistys ei suoritus eikä visailu, pikemminkin elämänasenne.

Vierailija
8/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestäkään sivistys ole mikään visailu, halusin kysyä, minkätyyppisistä asioista olisi hyvä tietää ja miksi. En muuten itse tiedä kaikkia noita luettelemiani asioita. Olen muuten kolmikymppinen, eli en nyt sentään kovin nuori.:)

Jos avokauppa terminä ei ole tärkeä niin kuulutin sitä, tietääkö mitä se käytännössä tarkoittaa, siis mihin myyjä ja ostaja sitoutuu.

Ja joo, myönnetään, että se bensan hinta lukuna ei ole tärkeä tieto, jos ei muutenkaan tiedä mitään autoilusta. Ehkä itse tietämättömyys tulee vastaan siinä vaiheessa, kun joku lapsiperhe kyytii minua autolla, mutta ei pyydä suoraan minulta mitään korvausta ja en tiedä, onko tuo minun kyytimiseni sitten niin kallista, että he katsovat, että olen kiitollisuudenvelassa mutta kohteliaina eivät sano mitään.

Sitä tietysti mietin itse, lakkaako oma uteliaisuuteni maailman suhteen ja missä raja menee. Itseäni välillä ärsyttää vanhemmpien ihmisten asenne siinä, että heidän ei tarvitse tietää mitään uusia asioita vaan asiat ovat kuin ennenkin. Mietin, tuleeko minustakin sellainen jäärä:D Ja jääkö maailma ylipäätään sellaiseksi, jossa ei tarvitse opetella mitään uusia tietoja.

Vierailija
9/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo muu on hyvä tietää, mutta ei niin tarpeellista.

Vierailija
10/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa aivan mahdottomasti erilaisia toinen toistaan tyhmempiä asioita jotka "kuuluvat yleissivistykseen". Kun lukee ne kaikki asiat, alkaa jo huvittaa koko "kuuluu yleissivistykseen" -ilmaisu...

Vierailija
11/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaehdot ovat kyllä jokaisen kohdalle ennemmin tai myöhemmmin sattuvia asioita.

Tavallisten tuotteiden hinnat pitäisi myös tietää. Paitsi seksin, sitä on näin naisihmiselle tarjolla vielä näilläkin päivilla tarjolla ihan ilmaiseksi.

Ostoseksin lisäksi monet muutkin aloituksessa mainitut asiat ovat sellaisia, että tavallinen ihminen pärjää mainiosti ilman niitä ja tietoa on helposti saatavissa sitten kun sitä tarvitsee.

Vierailija
12/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt näitä:

- lottokupongin jättöaika

- huuto.net

- bensan litrahinta

Mitään näistä ei tarvitse tietää, jos tietoa ei omassa elämässä tarvitse. Kaikki voi helposti selvittää, minkään tietämättömyys ei ole noloa seuraelämässä.

Vierailija
13/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska maailmanuskonnot pääpiirteissään kuuluu mielestäni yleissivoistykseen.

Nuo muut luetellut asiat olivat sellaista nippelitietoa jonka tarvittaessa voi googlata.

Vierailija
14/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tietää mikä ero on kiusaamisella ja kiusauksella, tai improvisaatiolla ja inspiraatiolla.

Vierailija
15/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä näistä asioista nykyihmisen pitäisi tietää?

-milloin on lottokupongin viimeinen jättöaika lauantaisin

-mikä on Spotify

-kuinka myydään tavaraa Huuto.net:issä?

-mihin maihin ei tarvita passia matkustettaessa?

-kuinka paljon on bensan litrahinta?

-mitä eroa on cafe lattella ja cafe au lait'lla?

-mitä tarkoittaa älypuhelimen älyominaisuus

-mitä tarkoittaa wowittaminen

-mistä paikoista löytää maksullista seksiseuraa

-mitä tarkoittaa ramadan (käytännössä)

-mitä tarkoittaa avokauppa

Perustele!

Hyvä on tietysti tietää mahdollisimman paljon, mutta että oikein KUULUISI tietää niin vastaisin että tiedonetsintätaidot kunniaan. Juuri mitään yksittäistä tietoa ei tarvitse osata ulkoa, kun tietää mistä sen tiedon helposti löytää.

Oleellisimmat noista vaihtoehdoista olisi kuitenkin avokauppa ja passittomuus matkustettaessa. Itse en tunne noista älypuhelimia enkä kahvijuomia, kumpaakaan en harrasta enkä ole perehtynyt.

Vierailija
16/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa perustella, flunssa vie mehut...

Vierailija
17/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole autoa eikä ajokorttia... Jos hinnoista puhutaan yleissivistyksenä, niin pitäisikö tietää myös esim. bussilippujen hinnat (omalla paikkakunnalla)?

Vierailija
18/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri mitään yksittäistä tietoa ei tarvitse osata ulkoa, kun tietää mistä sen tiedon helposti löytää.

No ei se nyt ihan näin mene. Eihän normaalista keskustelusta tulee mitään jos toinen vaan toistelee että enpä tiedä mutta pitääpä googlettaa tai soittaa sinne tai tänne jne. :D

Vierailija
19/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen tuosta listasta kyllä tiedän mutta ei se mielestäni ole varsinaista yleisivistystä mikä kaikkien pitäisi tietää.

Vierailija
20/27 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- passi (liittyy laajemminkin maailman asioista tietämiseen: käsitteet EU, Pohjoismaa, Schengenalue jne.)

- Ramadan (jonkinlainen perustieto isoimmista uskonnoista kuuluu mielestäni yleissivistykseen)

- avokauppa (talousasioista olisi hyvä tietää ainakin ne ihan käytännönelämään liittyvät asiat.

Muut kohdat liittyvät enemmän tai vähemmän johonkin spesiaaliin harrastukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme