akateeminen äitini haukkuu ja halveksuu ammattikoulun käyneitä
eikä tajua sitä, että minä olen käynyt vain ammattikoulun.
Äitini ärsyttää minua mutta en voi sanoa sitä hänelle.
Kommentit (38)
niin se ei tee minusta sen tyhmempää kuin hän. Geneettisesti minussa ei ole siis mitään vikaa. Omat lapseni ovat olleet aina keskivertoa parempia kaikessa.
Oma opiskeluni vain jäi, koska lapsuuteni oli hyvin traumaattinen ja aikuisiällä kaikki energiani on mennyt traumojen selvittämiseen.
että ilman ammattikoulua kukaan ei siivoaisi hänen työpaikkaansa, tyhjentäisi roskiksia, tekisi ruokaa ravintolassa, leikkaisi ja värjäisi hiuksia kampaamossa.
Eipä myöskään olisi kukaan opastamassa matkatoimistossa tai kohdemaassa. Voisi olla myös aika heikosti tavaraa kaupoissa kun kukaan ei ole lastaamassa ja purkassa laivoja sekä lentokoneita.
Näin esimerkkinä.
että ilman ammattikoulua kukaan ei siivoaisi hänen työpaikkaansa, tyhjentäisi roskiksia, tekisi ruokaa ravintolassa, leikkaisi ja värjäisi hiuksia kampaamossa.
Eipä myöskään olisi kukaan opastamassa matkatoimistossa tai kohdemaassa. Voisi olla myös aika heikosti tavaraa kaupoissa kun kukaan ei ole lastaamassa ja purkassa laivoja sekä lentokoneita.
Näin esimerkkinä.
Ei ainakaan kolmea vuotta amiksessa. Suurin osa noiden ammattien harjoittajista ei ole käynyt minkäänlaista ammattikoulutusta.
Ei kukaan terveellä itsetunnolla varustettu päästele suustaan tuollaista. Ei tarvitse, koska omaa arvoaan ei tarvitse väkisin korostaa alentamalla muita.
Minulla vähän samanlaiset vanhemmat, tosin eivät akateemisia. Mut mielellään näkisivät itsensä muita parempina, ja meinaavat tikahtua siihen faktaan, että ovat vaan ihan tavallisia. Olen käynyt amkin, ja tämä on vanhemmilleni hirveä häpeä. Olemme käyneet mm. seuraavat keskustelut:
- milloin aiot lähteä oikeasti opiskelemaan?
- siis mene nyt hyvä ihminen sinne yliopistoon, kyllä isä maksaa! (huomautuksena; rakas isäni ei ole koskaan avustanut minua mitenkään, olen elättänyt itseni ja rahoittanut kaikki opintoni itse siitä lähtien kun menin lukioon).
- voi että, tuollaiseen kouluun menit vaikka oot niin fiksu!
Ja näitä riittää. Menisivät itse opiskelemaan itselleen akateemisen tutkinnon, jos elämän onni ja autuus on siitä kiinni. Heillähän on velaton talo ja tasan yhtä suuri opintotuki kuin minulla, kahden lapsen äidillä olisi. ;)
kaupan kassat just on tulevia akateemisia. Siivoojat on luonnontieteiden puolelta ja myyjät humanisteja. Hyvin harvoin näkee noissa hommissa ammattilaisia.
Porukasta puolet on mt- ja päihdeongelmaisia.
Just juttelin yhden fiksun sähkärin kanssa ja sanoi, että onneksi pääsi kesken opintojen oppisopimukselle. Sanoi, ettei ne tyypit siellä välitä mistään, ei kiinnosta mikään ja alkoi vaan nyppiä kanssaopiskelijat, kun asenne oli ihan pepusta. Ihmetteli, miksi ne käy edes koulua, kun ei kiinnosta kuin viina ja pinnaaminen. Siitä johdannaisena sanoi, että sama on syynä, miksi suurin osa rakennusalallakin on surkeaa työvoimaa. Onneksi joukossa on tunnollisia ja fiksujakin!
Ap, äitisi on oikeassa siinä suhteessa, että ammattikouluihin pesiytyy kyllä yhteiskunnan pohjasakkaa... Senkään takia en haluaisi lastani sinne, että en halua 16-vuotiaalle kaveripiiriksi narkkareita ja häiriköitä. Toki niitä on lukiossakin, mutta on ne muuten paljon parempaa seuraa keskinmäärin.
että ilman ammattikoulua kukaan ei siivoaisi hänen työpaikkaansa, tyhjentäisi roskiksia, tekisi ruokaa ravintolassa, leikkaisi ja värjäisi hiuksia kampaamossa. Eipä myöskään olisi kukaan opastamassa matkatoimistossa tai kohdemaassa. Voisi olla myös aika heikosti tavaraa kaupoissa kun kukaan ei ole lastaamassa ja purkassa laivoja sekä lentokoneita. Näin esimerkkinä.
Ei ainakaan kolmea vuotta amiksessa. Suurin osa noiden ammattien harjoittajista ei ole käynyt minkäänlaista ammattikoulutusta.
Kyllä se koulutus vaaditaan nykyään joka alalla, ja kyllä mieluummin menen kampaajalle,jolla on koulutus..
käytöstapoja korkeakoulussa:))
Tässä esimerkki ystäväni kertomana. Eräs viittävaille metsätieteilijä oli Stockan akateemisessa töissä ja sinne porhalsi korkeekoulun käynyt mies kyselemään jotain uutta metsäkirjaa. Myyjä suositteli jotain ja korkee mies sanoi noh noh eiköhän hän itse ole parempi arvioimaan jne... tähän myyjä et noh noh mä just tentin ton kirjan ja voin kyllä suositella!!
Sitä vaan ettet aina tiedä kenen kanssa asioit vaikka mäkkärissä!
On ne akateemikot itseki ihan sormi suussa .... ja mihin sieltäki valmistuu kysyn vaan ei mihinkään kun sillä välin oikeat miehet tekee hommat eikä tarrvita diploomeita siihe . voitas mihnun puolesta lopettaa koko Yliopisto kun ei sieltä valmistu ku hihhuleita
On ne akateemikot itseki ihan sormi suussa .... ja mihin sieltäki valmistuu kysyn vaan ei mihinkään kun sillä välin oikeat miehet tekee hommat eikä tarrvita diploomeita siihe . voitas mihnun puolesta lopettaa koko Yliopisto kun ei sieltä valmistu ku hihhuleita
Tiedätkö mikä ero on akateemisesti koulutetulla ja akateemikolla?
Lukio on täysin hyödytön työnsaantiin nykyään ja osa lukiolaisista menee luokion jälkeen ammattikouluun opiskelemaan ammattia.
Ammattikoulu on paikka lusmuille ja pummeille.Ei hyvin mene ei. :)
laskenut ihan järkyttävästi, poikkeuksena ovat muutamat todella hyvät koulut.
Erityisen ongelmallisia ovat sellaiset keskisuuret koulut, niissä on pienten ja suurten koulujen ongelmat, mutta ei lainkaan niiden hyviä puolia.
Minä ja mieheni olemme akateemisia, josta huonosti koulutetut sisarukseni eivät toivu.
Jatkuvaa piikittelyä!
Olen kuullut tuota amiksen haukkumista aikanani ja moni tivasi, miksen mennyt lukioon kun "lukupäätäkin sulla olis". Kerran sitten kyllästyin ja kysyin kovaan ääneen, että pääseekö kokiksi lukion papereilla...loppui kyselyt :D.
Joihinkin töihin ei ole mitään asiaa ilman amista, eikä siinä ole mitään pahaa että tahtoo suoraan töihin jossei ole vanhempia elättämässä tms.
Näin esimerkkinä.
Luuletko sä todella että kokit, emännät, kylmäköt,parturit,kampaajat ym. ei ole opiskellut?
Älä ole noin hölmö!
Näin esimerkkinä.
Ei ainakaan kolmea vuotta amiksessa. Suurin osa noiden ammattien harjoittajista ei ole käynyt minkäänlaista ammattikoulutusta.Luuletko sä todella että kokit, emännät, kylmäköt,parturit,kampaajat ym. ei ole opiskellut?
Älä ole noin hölmö!
ylikoulutetaan kolme vuotta, samat asiat oppii fiksu ihminen vuodessakin. Tässähän on se ongelma, että alunperinkin amikseen tulleet ovat oppimisresurssiensa osalta ns. heikompaa ainesta, jolloin ihan yksinkertaistenkin perusjuttujen tankkaamiseen menee heiltä kauemmin kuin muilta. Miettikää nyt hei, vartijalinjalla kestää 3 v koulutus ja huvikseni katsoin millaisilla keskiarvoilla sinne on menty. Lähinnä niillä viitosilla.... se kertoo jo aika paljon. Vartijoita koulutetaan muuten 6 kuukaudessa työvoimakoulutuksessa.
nykyinen systeemi on laadittu niin että jokaisella olisi mahdollisuus jatkaa korkeakouluopintoihin ja siksi koulutukset ovat pitkiä.
Nykyinen järjestelmä että koko ikäluokka koulutetaan on saanut aikaan sen että "mätiä omenoita" on korissa enemmän kuin aiemmin.
Opetan ammattiopistossa ja olen sitä mieltä että osa koulutuksista on liian pitkiä. Esimerkiksi puhtaanapitoala ja jo mainitut vartijat.
Kokin koulutus ei ole liian pitkä. Toki hyvää kokkia ei mikään oppilaitos yksistään valmista. Pitää olla innostus ja kiinnostus alaan ja oikeat työssäoppimispaikat.
Oppilasaines on osittain kehnoa muttei ole syytä leimata kaikkia oppilaita epäkelvoiksi.
Jyvät erottuu akanoista ja kyllä erot ovat näkyvillä aika pian lukuvuoden alettua.
Mielipiteeni on että jotkut tarvitsisi "kasvuluokan" ennen ammattiopintojen aloittamista.
Totta on sekin, että ylioppilaita tulee ammattiopistoon opiskelemaan ei kaikki suuntaa akateemiselle alalle.
Yleensä ne joilla on joku tutkinto alla ovat motivoituneita opiskelijoita joita opiskelemansa ala oikeasti kiinnostaa. Toki ikäkin on tuonut kypsyyttä ja opiskeluvalmiuksia. Näiden opiskelijoiden käyttäytyminen on asiallista.
Käytösongelmien kanssa on eniten ongelmia juuri peruskoulun päättäneillä ja ensimmäistä vuotta opiskelevilla luokilla.
Kokin töitä ei todellakaan opi vuodessa, ei edes kahdessa. Joka vuosi keskitytään eri osioihin ja koska ravintolakokin opintoihin kuuluu myös mm. catering, hotellialan, tarjoilun jne. perusteet, on ihan turha vinkua siellä varjoissa että perseellään istuttaisi se 3 vuotta. Tuosta osa on vieläpä työharjoittelua ihan oikeissa töissä, alan hommissa. Ja pitää muistaa että amikseen mennään suoraan peruskoulusta nuorten puolella, ei sitä voi oikein verrata työkkärin aikuispuolen koulutuksiin (joista ei saa pätevyyttä samalla tavalla kuin tutkintotodistusta amiksesta). Nuoret joutuvat ikänsä vuoksi opiskelemaan sellaistakin, mitä löytyy myös lukiosta.
Kuka ylipäätään näin ala-arvoista keskustelua viitsii käydä?
täytyy sanoa, että ainakin takavuosina sille halveksunnalle oli ihan hyvät perusteet. Se oli leikkikoulu, ei mikään oikea oppilaitos. Täynnä nuoria joita ei kiinnostanut mikään muu kuin tytöt/pojat, tissitpillu jne kaljalla höystettynä. Siinäpä se lyhykäisesti.