Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ruokahysteriaa, vai oonko ihan pihalla

Vierailija
30.10.2011 |

Ystäväni kauhistui, kun annoin 1-vuotiaalle lapselleni ihan tavallista jogurttia iltapalaksi. Siinä on kuulemma niin paljon sokeria ettei se sovi lapselle ja nyt lapseni tottuu makeaan ja on tuhoon tuomittu ja vaikka mitä muuta.

Minusta jogurtti on ihan tavallista syömistä. Emme syö sitä päivittäin, mutta en nyt sitä ihan erikoisherkkunakaan pitäisi. Olenko nyt siis ihan pihalla? Ei kai pienten lasten tarvitse mitään hiilareita tuijotella? Olen myös aina ajatellut, että lapsi on luontaisesti viehtynyt makeaan, eikä siihen erikseen tarvitse tottua.. Ymmärrän hyvin, että karkin syömistä rajoitetaan, mutta että jogurtin myös..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtissa on aika paljon sokeria, joten sitä syödään tietty niinkun olet lapsellesi antanutkin, eli ei ihan joka päivä. Minä olisin kyllä nyt huomattavasti enemmän huolissani kaveristasi, joka hankkii itselleen harmaita hiuksia ihan turhaan.

Vierailija
2/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei maailma siihen kaadu jos silloin tällöin sitä jogurttiakin syö.

Itse ostan lisäksi aina mielummin ihan perusjogurttia ilman mitään vähemmän rasvaa tms. merkintöjä, koska sitten makua on lisätty keinotekoisesti. Myös luonnonjogurttia meillä syödään paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtissa on aika paljon sokeria, joten sitä syödään tietty niinkun olet lapsellesi antanutkin, eli ei ihan joka päivä. Minä olisin kyllä nyt huomattavasti enemmän huolissani kaveristasi, joka hankkii itselleen harmaita hiuksia ihan turhaan.

Kyllä minäkin olen kummallekin lapselle antanut ihan tavallista jogurttia, mutta kumpikaan ei erityisemmin pidä siitä. Vaikka pitäisivätkin niin se ei olisi kuitenkaan mitään jokapäiväistä ruokaa.

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuo hysteerikkoäiti suhtautuu kun tajuaa, että myös tarhassa ja koulussakin on välillä jogurttia ruokana/välipalana.

Vierailija
4/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no oikeassa ystäväsi on. Jogurtissa on paljon sokeria. Elämä on kuitenkin turhan hankalaa, jos aina pitää syödä terveellisesti. Jogurttia on helppo syödä, ei tarvita valmistusta ja kuten sanoit, makea viehättää vauvasta asti, joten ei tarvitse edes "totuttaa".

Vierailija
5/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v lapselleni noita kaupan maustettuja jugurtteja; ovat täynnä lisäaineita ja sokeria. Luonnonjugurtti esim. maustettuna marjoilla tai vaikka vauvan hedelmäsoseella ja kaurahiutaleilla on kelvannut aivan hyvin (tai paremmin kuin hyvin). Lisäksi saa sellaisia pikkulasten sokerittomia&makeutusaineettomia maustettuja jugurtteja. Niitä on sellaisiakin, jotka ovat yli 1-vuotiaalle tarkoitettuja.

Lapseni saa kyllä vaikkapa pullaa kahvipöydässä, mutta näen jugurtin kuitenkin arkituotteeksi (oli päivittäinen tai ei), joten en todellakaan halua vielä noita sokerisia&lisäaineisia antaa.

Vierailija
6/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni on kolmen (5v,3v ja 5kk) lapsen äiti, jolta olen saanut paljon neuvoja. Olen ehkä vähän kallellaan siihen suuntaan, että hän "suorittaa" äitiyttä. Aina pitää tehdä "oikein" ja "järkevästi". Mutta myös kokemusta häneltä löytyy, joten olen kiinnostuneena kuunnellut neuvoja.

Itselläni on vasta tämä ensimmäinen ja syömisasiat ihan uusia. Ennen annoin iltavelliä, mutta nyt kun olen vellistä ja tuttipullosta luopunut, pitää kaikenlaista muuta keksiä iltapalaksi

Vierailija
7/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitäkin voi tehdä erilaisia ja maustaa vaikkapa marjoilla tai hedelmillä (esim. banaani). :)

Vierailija
8/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni on kolmen (5v,3v ja 5kk) lapsen äiti, jolta olen saanut paljon neuvoja. Olen ehkä vähän kallellaan siihen suuntaan, että hän "suorittaa" äitiyttä. Aina pitää tehdä "oikein" ja "järkevästi". Mutta myös kokemusta häneltä löytyy, joten olen kiinnostuneena kuunnellut neuvoja.

Itselläni on vasta tämä ensimmäinen ja syömisasiat ihan uusia. Ennen annoin iltavelliä, mutta nyt kun olen vellistä ja tuttipullosta luopunut, pitää kaikenlaista muuta keksiä iltapalaksi

Puuro, viili, hedelmä (esim. banaania tai muuta helposti syötävää), marjasosetta, luonnonjugurttia...Onhan mahdollisuuksia vaikka kuinka. Ja lapselle voi antaa vaikka joka ilta samaa puuroa, jos hän syö, ei ole pakko vaihdella edes.

Vierailija
9/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin, kun me muut syödään jugurttia.

Aika helposti useat lapset tottuvat makeaan, eikä muu tahdo enää sen jälkeen kelvata.

Vierailija
10/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oikeassa oli ystäväsi. En todellakaan tuon ikäiselle sellaista syöttäisi. Varhaislapsuuden makutottumukset luovat perustan ihmisen makumieltymyksiin, joten kannattaa sitäkin puolta ajatella, jos yliprosessoitujen, teollisten ruokien syöttäminen lapselle ei huoleta. Meillä muksu syö onnellisena luomuluonnonjugurttia ja sanoo päälle nam nam. Teollista tavaraa sekin, mutta kohtuullisen vaivatonta hankkia ja sata kertaa parempi vaihtoehto.

Vierailija
11/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan en minäkään kovin terveellisenä välipalana pidä "tavallista" jogurttia. Mielestäni se menee vähän merkistä riippuen samaan kastiin vanukkaiden, jätskin yms. kanssa. Sokeria on saman verran.

Sen sijaan maustamaton (rasvainen) jogurtti, jos vielä löytyy Lactobacillus A ja/tai B:llä höystettynä, on mielestäni terveellinen välipala, sellainen jota pitäisi yrittää syödä usein. Siihen voi vaikka vähäsen lisätä sokeriakin, eikä silti ole yhtä sokerista kuin maustetut jogurtit.

Ja vaikka lapsi varmasti on luontaisesti viehtynyt makeaan, eikä siihen mitenkään tarvitse totuttaa, sanoisin että se vähemmän makea vaihtoehto vaatii jos ei nyt totuttamista, niin ainakin sellaista panostusta, ettei sille tarjota vaihtoehtoisena versiona hedelmäpommia tai banaanijogurttia. Nuo maustetut jogurtit on nimenomaan suunniteltu maistuviksi, ja helposti käy niin että jostakin mausta tulee lapsen suosikki ja sitten pitää olla juuri sitä. Myöskin voi itsekin oppia ajattelemaan että jogurtti kuin jogurtti, joten helpompaa on kun ei tavallisesti osta muuta kuin maustamatonta jogurttia. Pikkupurkkeja sitten vaikka jos on joku erikoistilanne, retki tai vastaava.

Mutta noin niin kuin kauhistumisarvoltaan en pidä kovin paljon pahempana kuin vaikka vaalean leivän antamista lapselle. Onhan se vähemmän terveellistä kuin tumma hapanleipä, mutta molempia voi silti syödä. Tosin poikkeus jogurttiasiaan tulee siinä, että näen vaaleat leivät myös osana Suomen ja maailman "leipäkulttuuria", joten niitä on mielestäni hyvä tuntea myös, kun taas maustetut jogurtit on tätä uutta maitoteollisuutta, suunniteltu vain myymään paljon.

Vierailija
12/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan söi aina maustamatonta bulgarian jugurttia. Isompana saavat joskus herkkuna suklaavanukasta ja sokerijugurtteja, mutta ensin jotain terveellistä esim. hedelmää/leipää.

Vierailija
13/13 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v. alkaen syödään koko perhe samaa ruokaa, myös jogurttia, kakkua, keksejä, jäätelöä yms eikä lapset ole lihavia. Kokonaisuus ratkaisee eikä pelkkä jogurtti. Lapsen terveys on paljon muusta kiinni kuin jogurtista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi