Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenniin vauvaa ei muka voi lihottaa äidinmaidolla?

Vierailija
30.10.2011 |

Kai se vauva lihoo, jos syö sitä maitoa koko ajan? Rasvaistahan se on kuin mikäkin. Mun vauva ainakin ottaa aina kun tarjotaan ja pulauttelee kun on syönyt liikaa, ei se osaa säädellä sitä paljonko syö?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaito sulaa hyvin eikä vauva sillä liho, ei ainakaan ylipainoiseksi. Imeminen on vauvalle muutakin kuin syömistä. Älä vain rajoita vauvan imettämistä sen pelossa että vauva saattaa lihota. Jos pulkistuukin ihanille vauvanmakkaroille (kuten kaksi omaa lastani) niin kyllä se paino tasaantuu ajan myötä, kun vauva rupeaa liikkumaan ja kasvu tasaantuu.

Anoppini kehtasi aikanaan sanoa n 5kk ikäistä vauvaamme lihavaksi ja vihjasi dietille laittamisesta. Nyt tuo aikanaan "lihava" vauva (siis lihava vain anopin mielestä) on normaalipainoinen 11-vuotias.

Vierailija
2/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin vaan kun neuvolassa sanottiin että vauva osaa itse säädellä syömäänsä määrää ja mun mielestä ei vaikuta siltä.

Miksi korvikevauvat sitten voivat "lihota"?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa uskoa neuvolantätiä. Äidinmaidolla et saa lastasi (liian) lihavaksi, anna lapsen syödä ja pulkistua. Pikkuvauvan kuuluu olla ns makkaralla.

Korvike on hiukan erilaista koostumukseltaan kuin äidinmaito, mutta en kyllä lähtisi pienen vauvan korvikkeen määrää säätelemään.

Vierailija
4/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teoriassa ainakin, koska pullosta maitoa tulee sen verran helpommin = vauva voi syödä ihan siitä ilosta, että maitoa saa helposti.

Äidinmaidon eteen täytyy tehdä vähän enemmän töitä :-).

Korvikkeessa on myös "isoin" määrä, mitä kannattaa vauvalle tarjota. Eli vaikka korviketta on kuinka kehitetty mahdollisimman hyväksi = vastaamaan äidinmaitoa, on siinä silti mm. natriumia (tai näin muistelisin, voi olla eri ainettakin) enemmän kuin äidinmaidossa. Eli sitä voi tosiaan saada ns. liikaa :). Äidinmaitoa ei voi.

Imetetyn vauvan kasvusta on turha stressata, jos hän siis kasvaa hyvin. Imetys suojaa tulevaisuuden ylipainolta tutkimusten mukaan.

(Mulla on nyt 184 cm pitkä nuori mies, joka kasvoi ekat kuukautensa 500 g per viikko :) ja söi ihan hurjia määriä.)

Vierailija
5/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tarpeiden mukaan, korvike on aina sama.

Vierailija
6/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta rasvat koostumus on ihan erilaista kuin korvikelapsen. Lisäksi äiti ihan itse muuttaa maidon koostumusta. Helteellähän lapsi saa olla vaikka koko ajan rinnalla ja maito on todella ohutta.

Vierailija
7/7 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... neuvolassa sanottiin, että vauva pulauttaa kyllä ylimääräisen pois. Nyt kun poika kasvaa makoisasti, vähän liikaakin (vähän ennen liikkeelle lähtöä), sitä pitäisikin rajoittaa. Että ei "liikaa venytä vatsalaukkuaan". En tiedä, johtuuko tämä uusi neuvo nyt siitä, että vauva on jo niin "vanha", yli 5kk ja pulauttelun sijaan laajentaisikin sitten mahaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi