Minut irtisanottiin, mutta en saa lähteä firmasta aikaisemmin!
Meillä oli tovi sitten työpaikallani yt-neuvottelut. Pian kävi selväksi, että väkeä laitetaan pihalle. En jäänyt odottelemaan kohtaloani vaan aloin hakea uutta työpaikkaa, ja sainkin sellaisen parissa viikossa. Kävin eilen allekirjoittamassa työsopimuksen. Uudessa työpaikassani he toivovat, että pääsisin aloittamaan mahdollisimman pian, mielellään heti.
Tänään menin aamulla nykyiselle työpaikalleni ja pomo pyysi minut heti huoneeseensa. Hän kertoi, että meidän osastolta lähtee niin ja niin monta henkilöä ja koska minä olen virkaiältäni nuorin, valitettavasti olen ensimmäinen lähtijä. Sanoin pomolle, että sehän vaan passaa. Ja jos käy, siivoan vain pöytäni ja lähden yksintein päivän päättyessä.
Pomolla meni pasmat jotenkin ihan sekaisin. Vähän aikaa se siinä kakoi ja sanoi sitten, että ei missään tapauksessa käy. Hän tarvitsee minua irtisanomisajan loppuun asti (3 kk), sitä ennen en voi lähteä, muuten jää lopputili saamatta. Mä jotenkin panikoin ja aika aggressiivisesti sanoin, että en todellakaan ole kolmea kuukautta vaan irtisanoudun itse. Mulla on uusi työpaikka ja olisi tänään joka tapauksessa tullut sanomaan itseni irti. Mulla on kahden viikon irtisanomisaika ja minuuttiakaan pidempään en töissä ole.
Olisin kyllä voinut hoitaa tilanteen paremmin. Pomo karjui kuin villihärkä, että en voi enää sanoa itseäni irti, kun minut on jo irtisanottu ja raastuvassa tavataan,jos nyt lähden.
Täytynee soittaa huomenna liittoon varmuudeksi. Raastupaanhan tässä ei tietysti mennä, mutta aika soppa tästä taitaa syntyä. Voi elämän kevät!
Kommentit (50)
mutta tee irtisanomien kirjallisena.
Yhtä ihmettelen miten sulla voi olla työnantajna puolelta 3 kk irtisanomisaika? Kauanko olet ollut töissä vai oletko määräaikainen? Jos olet niin katso sopimus mitä sanotaan irtisanomisesta. Määräaikainen ei voi irtisanoutua vältämättä helposti.
Oletko sellaisessa työssä missä työnantajalla on kilpailijoita? Vihjailet avoimesti lähteväsi kilpailijalle, niin voit huomata, että sut työssäolovelvoite loppuu heti.
erilaiset (pidemmät) irtisanomisajat.
Työntekijällä itsellään on lyhyempi aikaja toki ap voi sanoa itsensä irti, jos tosiaan uusi työpaikka on odottamassa.
mutta tee irtisanomien kirjallisena.
Yhtä ihmettelen miten sulla voi olla työnantajna puolelta 3 kk irtisanomisaika? Kauanko olet ollut töissä vai oletko määräaikainen? Jos olet niin katso sopimus mitä sanotaan irtisanomisesta. Määräaikainen ei voi irtisanoutua vältämättä helposti.
Oletko sellaisessa työssä missä työnantajalla on kilpailijoita? Vihjailet avoimesti lähteväsi kilpailijalle, niin voit huomata, että sut työssäolovelvoite loppuu heti.
Antaa potkut?
Kuinka pienet piirit teidän ammatissa on?
voida pakottaa olemaan töissä irtisanomisaikaa, ainoa mitä menetät on irtisanomisajan palkan, kaikki muu eli kertyneet lomat pitää lain mukaan maksaa pois.
Mene sanomaan sille idioottipomollesi, että olikohan tässä nyt oikeasti mtiään perusteita yt-neuvotteluille, jos täällä pitää käkkiä vielä 3 kuukautta, että olisko ne pitänyt ajoittaa hieman toisin. YT-menettelyvirheet tulee kalliiksi työnantajalle, varsinkin kun mitään varsinaisia perusteita ei edes ole ollut. Liittoasi varmasti kiinnostaa..
Soita tosiaan sinne liittoon, mutta sinulla on tosiaan se irtisanomisaika (ei tuo 3kk vaan se toiselta puolelta oleva irtisanomisaika, kun itse irtisanoudut) ja pahimmassa tapauksessa, jos tilanne kärjistyy tosi pahaksi siellä työpaikalla, niin voit olla menemättä tuon 2 viikonkin ajan ja silloin tietty menetät sen ajan palkan ja lisäksi voit joutua korvaamaan työnantajalle siitä, että et ole heidän käytettävissään. Käytännössä tämä korvaus voi olla palkkasi verran tuolta ajalta. Ei siis iso summa tuokaan luultavasti.
kun irtisanot itsesi ja kävelet ovesta ulos.
Älkää nyt ihmiset uskoko noita "raastuvassa tavataan" -juttuja. Niillä vain yritetään pelotella.
Itse aikoinani sanoin itseni 7 vuoden työsuhteen jälkeen irti ja 15 minuutin päästä olin pihalla enkä taakseni katsonut.
Jotain siinä irtisanomisajasta mutistiin -totesin että sitten vietän sen sairaslomalla... :)
Selkä onkin tooosi kipeä -aijjai!
Tosi ällöttävää tollanen, että työnantaja kyllä pomputtaa miten haluaa, mutta kun työntekijä sanoo hyvästi niin työnantaja on ihan järkyttyny......
niin kauan kun vaaditaan ja otat iisisti. Siis tosi iisisti. Kun olet tekevinäsi vähän aikaa töitä, niin kyllä sulle pian sanotaan, että mene vain.