Minut irtisanottiin, mutta en saa lähteä firmasta aikaisemmin!
Meillä oli tovi sitten työpaikallani yt-neuvottelut. Pian kävi selväksi, että väkeä laitetaan pihalle. En jäänyt odottelemaan kohtaloani vaan aloin hakea uutta työpaikkaa, ja sainkin sellaisen parissa viikossa. Kävin eilen allekirjoittamassa työsopimuksen. Uudessa työpaikassani he toivovat, että pääsisin aloittamaan mahdollisimman pian, mielellään heti.
Tänään menin aamulla nykyiselle työpaikalleni ja pomo pyysi minut heti huoneeseensa. Hän kertoi, että meidän osastolta lähtee niin ja niin monta henkilöä ja koska minä olen virkaiältäni nuorin, valitettavasti olen ensimmäinen lähtijä. Sanoin pomolle, että sehän vaan passaa. Ja jos käy, siivoan vain pöytäni ja lähden yksintein päivän päättyessä.
Pomolla meni pasmat jotenkin ihan sekaisin. Vähän aikaa se siinä kakoi ja sanoi sitten, että ei missään tapauksessa käy. Hän tarvitsee minua irtisanomisajan loppuun asti (3 kk), sitä ennen en voi lähteä, muuten jää lopputili saamatta. Mä jotenkin panikoin ja aika aggressiivisesti sanoin, että en todellakaan ole kolmea kuukautta vaan irtisanoudun itse. Mulla on uusi työpaikka ja olisi tänään joka tapauksessa tullut sanomaan itseni irti. Mulla on kahden viikon irtisanomisaika ja minuuttiakaan pidempään en töissä ole.
Olisin kyllä voinut hoitaa tilanteen paremmin. Pomo karjui kuin villihärkä, että en voi enää sanoa itseäni irti, kun minut on jo irtisanottu ja raastuvassa tavataan,jos nyt lähden.
Täytynee soittaa huomenna liittoon varmuudeksi. Raastupaanhan tässä ei tietysti mennä, mutta aika soppa tästä taitaa syntyä. Voi elämän kevät!
Kommentit (50)
toki mennä töihin, mutta useilla aloilla esim. työtapaturmia ei vakuutuksesta korvata, mikäli sairauslomatodistus on voimassa... Toki tapaturman todennäköisyys on pieni, mutta muutaman satasen/tonnin takia en moiseen kikkailuun lähtisi, ajatellen, että mahdollisen työkyvynmenetyksen kohdatessaan ei olisi mahdollisuutta mihinkään vakuutuskorvauksiin.
Sairausloma EI VAIKUTA VAKUUTUKSIIN MITENKÄÄN!!!
Mutta ap:lle en kyllä tuota vaihtoehtoa suosittele; irtisanoudu tänään ja teet töitä 2vkoa normaalisti ja sitten aloitat uudessa paikassa.
viakka työnantja olisi irtisanomassa. Ja sulla on varmaan kertynyt pitämättömiä lomia, jotka sun tulee saada pitää. Jos meiltä on joku irtisanoutunut, niin yleensä ne on lähteneet saman tien, koska lomat lasketaan siihen jäljelle jääneeseen työaikaan.
maaliskuuta. Muut lomat annetaan rahana, jos työnantaja niin päättää.
joka puolestaan saa tiedon siitä, että olet töissä toisella työnantajalla. Silloin molemmille työnantajille menee tiedustelu siitä, miksi saat samaan aikaan sekä palkkaa että korvausta Kelan kautta (joka tosin menee työnantajalle). Siinäpä sitten selittelet.
toki mennä töihin, mutta useilla aloilla esim. työtapaturmia ei vakuutuksesta korvata, mikäli sairauslomatodistus on voimassa... Toki tapaturman todennäköisyys on pieni, mutta muutaman satasen/tonnin takia en moiseen kikkailuun lähtisi, ajatellen, että mahdollisen työkyvynmenetyksen kohdatessaan ei olisi mahdollisuutta mihinkään vakuutuskorvauksiin.
Sairausloma EI VAIKUTA VAKUUTUKSIIN MITENKÄÄN!!!
Mutta ap:lle en kyllä tuota vaihtoehtoa suosittele; irtisanoudu tänään ja teet töitä 2vkoa normaalisti ja sitten aloitat uudessa paikassa.
Vaan voi lähteä heti?
oli näin: Kun irtisanotaan, työntekijä pysyy töissä siihen saakka kunnes irtisanomisaika päättyy. Jos henkilö on'vaikea' tapaus, firma ei laita työvelvoitetta, vaan maksaa palkan irtisanomisajan loppuun saakka, eikä henkilön tarvitse olla töissä.
Mutta jos haluaa lähteä aikaisemmin töistä pois, pitää irtisanoa itsensä.
Eli firma tekee silloin ihan oikein sinun tapauksessa. Jos haluat lähteä aikaisemmin, irtisano itsesi.
Irtisanot itsesi, olet 2 viikkoa eli irtisanomisaikasi töissä. Ehkä on pitämättömiä lomia, jotka pidät heti. Lomaraha voi jäädä saamatta, kun et enää palaa entiseen työpaikkaan.
Sanomattakin selvää on, että 3 kk:n palkka jää saamatta, jos irtisanoudut itse. Itse hoitaisin tilanteen mahdollisimman rauhallisesti ja yrittäisin olla polttamatta siltoja.
niin ei tuo 3 kk palkan menetys korvaamaton vahinko. Kiiresti kirjallinen irtisanomisilmoitus ja pääset jättämään nykyisen työpaikan. Ja mikä parasta niin sinun työpanostasi olisi vielä tarvittu joten siinähän nikottelevat...
Omalla työpaikallani ei ole irtisanomisaikana työvelvoitetta yt-neuvotteluiden jälkeen mikä oli viisas päätös koska sairaslomat olisivat räjähtäneet. Tällä hetkellä olemme töissä korotetulla palkalla aina irtisanomisajan alkuun asti. Korotettua palkkaa ei saa kuin työssä oleva eli ei sairalomalla tai vuosilomia pitävä. Tämän johdosta vain muutamia sairaslomilla mutta he ottivatkin irtisanomiset todella raskaasti.
tää on just niin tätä... firmat saa pompottaa meitä ihan niinkuin huvittaa ja sitten kun jätämme ne "pulaan" olla ihan kusi sukassa. Itse sain taannoin yt-neuvotteluissa potkut, tai siis virallisesti nimeni oli pörssiyhtiön yksi irtisanotuista ( tai siis, olin yksi numero muiden joukossa ) mutta tadaa, minutpa työvelvoitettiin tekemään toista hommaa ( taisi olla 5 kk määräaikaisuus ), nimeäni ei ollut organisaatiokaavioissa, ei missään - ikäänkuin olin olematta. No, 3 kk jaksoin sitä paskaa... sitten kävin sanomassa pomolleni, että mikäs on minun irtisanomisaika jos tästä lähden. Ukko rupesi änkyttämään, että ethän sä voi täältä lähteä ja jättää meitä PULAAN, minun pitää olla koko määräaikaisuus töissä! Siinä vaiheessa käpy paloi ihan totaalisesti ja marssin HR:n pakeille, huusin nuppi punaisena, että meinaatteko te jumalauta, että ensin annatte mulle potkut - sitten annatte työvelvoitteen armopalana ja jos minä löydän uuden työpaikan niin en saa lähteä ennen velvoitteen päättymistä! Meni 15 minsaa ja pomoni tuli sanomaan, että ok, jos saan uuden duunin, niin saan lähteä 2 viikon irtisanomisajalla. Käsittämätöntä touhua...
HAE SAIKKUA!!!
Eli mitä ihmeen iloa siitä on? Luuletko, että voi olla toisesta työpaikasta sairauslomalla ja mennä toiseen töihin?
onpa tosiaan aika erikoista, useinhan työvelvoite loppuu tosiaan saman tien. Irtisanotut helposti kun lamauttaa työpaikan täysin jos jäävät sinne hengaamaan irtisanomisen jälkeen.
onpa tosiaan aika erikoista, useinhan työvelvoite loppuu tosiaan saman tien. Irtisanotut helposti kun lamauttaa työpaikan täysin jos jäävät sinne hengaamaan irtisanomisen jälkeen.
Itse ulkoistettuna jouduin odottelemaan satojen kohtalokavereiden kanssa milloin saamme irtisanomislaput yt-neuvotteluiden jäljiltä. Jouduimme odottelemaan, että ulkoistetun firman uudet työntekijät oppivat hommamme ennenkuin meistä vanhoista työntekijöistä luovuttiin ja annettiin irtisanomislaput kouraan. Aikaa siihen meni toukokuusta joulukuuhun...
HAE SAIKKUA!!!
Eli mitä ihmeen iloa siitä on? Luuletko, että voi olla toisesta työpaikasta sairauslomalla ja mennä toiseen töihin?
Ja sitten menet sairaslomalla töihin sinne uuteen työpaikkaan. Sairaslomatodistus tietysti kiikutetaan vanhaan työpaikkaan eikä uudessa asiasta puhuta yhtään mitään.
Näin mä tekisin.
Ja sitten menet sairaslomalla töihin sinne uuteen työpaikkaan. Sairaslomatodistus tietysti kiikutetaan vanhaan työpaikkaan eikä uudessa asiasta puhuta yhtään mitään. Näin mä tekisin.
ja kysyy, onko X töissä. Ja jos on, käydään keskustelua aiheesta petos.
Ja sitten menet sairaslomalla töihin sinne uuteen työpaikkaan. Sairaslomatodistus tietysti kiikutetaan vanhaan työpaikkaan eikä uudessa asiasta puhuta yhtään mitään. Näin mä tekisin.
Ja jos olisikin, fiksu uus ta ei myönnä mitään :D
Jos olit YT:n alaisuudessa ja irtisanottavien listalla niin ei sinulla ole irtisanomisaikaa _omalta_ puoleltasi. Pomosi on täysin väärässä.
Ja toki saat lakisääteiset lomarahat lomapäivistäsi.
Ota sinne liittoon yhteyttä niin pääset paljon helpommalla. Jos siis kuulut liittoon?