Miehen tekemät jouluvalmistelut perheessänne?
Meillä mies on se pahempi jouluhössöttäjä. On tosin yhteisten vuosien aikana huomannut, että kyllä se joulu saadaan joka vuosi rakennettua rauhallisemminkin. Hänen tehtäviinsä kuuluvat kinkun tilaaminen, kuusen haku omasta tai naapurin metsästä, jouluvalojen ja ikkunakynttelikköjen virittely, kalojen graavaus ja savustus, rosollin valmistus, kakkujen leipominen, saunan pesu ja osa lahjojen hankinnoista ja paketoinnista. Siivouksen haluan hoitaa itse, koska entisenä ammattisiivoojana se sujuu helposti. Joulukukat käymme hankkimassa yhdessä, samoin lasten lahjoja,jos pääsemme sopivasti kahdestaan.
Olen iloinen, että mies osallistuu täysillä valmisteluihin. Siksi kestän ajoittaiset stressipuuskatkin ja osaan jo lyödä ne leikiksi.
Kommentit (22)
Tehdään molemmat mitä ikinä nyt halutaankaan jouluksi tehdä.
Laittaa myös kynttilät ja tähden kuuseen. Ostaa joulukalat ja -kukat, ja jakaa kukat. Tilaa joulupukin ja maksaa pukille.
Ulkovalokoristeet ja valokoristeet sisälläkin ripustelee haluamiini paikkoihin. Kokoaa muovikuusen.
Käy ostamassa jouluruokiin tarvittavia aineksia. Hommaa kalat joulupöytään.
Ostaa lapsille kaikki " gadget" lahjat, itse en ymmärrä nistä tarpeeksi.
Ja pitää mut onnellisena!
- Tekee osansa ostoksista
- Tekee/laittaa esille suurimman osan ruoista, minä teen laatikot.
- Käy ostamassa kuusen joko yksin tai sitten käydään yhdessä.
- On se, joka päättää aatonaattona että lapsille pitää hankkia vielä pari lahjaa ja lähtee ostamaan niitä :)
Ja nykyään nautin sen valmisteluistakin. Mies hakee kuusen metsästä, ostaa kinkun ja paistaa sen, ostaa kalat ja tekee niille mitä pitääkin, laittaa suurimman osan jouluvaloista ja paketoi lahjoja. Mä teen lasten kanssa kummeille joululahjat ja ostan heidän kanssaan opettajille lahjat, teen makeiset, ruuat, leivonnaiset, piparkakkutalot jne. Mitään hirveitä joulusiivouksia ja saunanpesuja meillä ei harrasteta, melkein kaikki tekemiset ovat kivoja. Ainoa iso ja harmittavainen urakka on lahjojen paketointi. Meillä on sen verran isommat lapset, että lahjat pitää piilottaa todella hyvin eli ovat todella vaikeassa piilossa, joten niitä ei voi pikkuhiljaa paketoida vaan se pitää tehdä yhdellä kerralla tai muuten on suuri vaara, että jää kiinni tai lapset löytävät lahjat.
Mä olen hyvin tyytyväinen tähän tilanteeseen, saisin hepulin, jos mies alkaisi mun joulutraditioita tekemään.
jotka teemme itse, osan tuo anoppi tullessaan, se tykkää kokata. Noihin joulukoriste- yms. juttuihin se ei ota osaa millään tavalla.
Meillä ei ole vakiintunutta työnjakoa, mutta suunnilleen näin se menee:
minä suunnittelen kaiken, mietin lahjat, ruokalistan, koristeet - intoilen jo lokakuusta lähtien ;) Teen myös kaikki ruuat itse, koska rakastan kokkaamista. Paketoin lahjat paitsi omani :) yhdessä ostetaan lasten lahjat ja ruokakauppaankin mennään varmaan porukalla.
Miehen hommia: siivoaa kokonaan, mä ehkä pyyhin jotain pölyjä ja laitan kukat ja koristeet paikoilleen. Mies laittaa ulkovalot, ulkokynttilät yms. Tekee lumityöt ja muut. Pesettää auton. Hoitaa lasta sillä välin kun teen ruokia mikäli taapero ei jaksa vaan pyöriä jaloissa ja "auttaa".
Hyvin menee, mä tykkään hössätä ja mies tekee sen mahdolliseksi :)
- Tekee osansa ostoksista - Tekee/laittaa esille suurimman osan ruoista, minä teen laatikot. - Käy ostamassa kuusen joko yksin tai sitten käydään yhdessä. - On se, joka päättää aatonaattona että lapsille pitää hankkia vielä pari lahjaa ja lähtee ostamaan niitä :)
Yleensä ostaa myös mulle lahjan, vaikka olisi sovittu toisin.
niin silloin ei osallistuisi. Mutta maksaa ja mahdollistaa koko valmistelut.
mies hankkii joulukuusen (yksin tai koko perheen kanssa), koristelee kuusen lasten kanssa sekä virittelee ulkovaloja. Toisinaan käy myös kalakaupassa. Imuroi tai muuten siivoaa jos pyydän; enkä yleensä pyydä jos hänellä on kiirettä töissä.
Ai niin, leipoo pipareita lasten kassa tonttulakit päässä:)
virittää kaikki jouluvalot paikalleen,pesee saunan ja pesutilat lattiasta kattoon, osallistuu siivoukseen, hakee kuusen ja laittaa siihen kynttilät (lapset koristelevat), paistaa kinkun.
mun mies ostaa lahjat ja tekee jouluruuat- minä en tee kuin piparit ja k-kaupan valmiin 5 e :N arvoisen piparitalon lasten kanssa ja koristelen koko tlon
- ihana rauha
ja ripustaa partsille jouluvalot. Hankkii joulujuomat ja ostaa jotain lahjoja.
eli joulua valmistelemaan oman makunsa mukaan. Mutta toki meilläkin mies jotain tekee, ostaa joulujuomat, kinkun, kalat ja mädit ja valmistaa ne. Kaiken muun teen minä (tai jätän tekemättä, ei hetkauta miestä).
hakee kuusen lasten kans metsästä ja hommaa pukin. imuroi ja saattaa jotain koristella. minä kokkaan, paketoin yhdessä ostamamme lahjat ja siivoan. molemmat saa tehdä niitä mistä eniten tykkää :)
Tehdään mielellämme kumpikin kaikkea ja mieluiten vielä yhdessä. Se tekee, jolle sattuu homma parhaiten siinä hetkessä sopimaan.
Mies hoitaa saunan pesun jouluksi. Samoin hän hoitaa koko kodin siivouksen.
Laittaa valosarjat ulos. Hoitaa kuusen pystytyksen ja koristelun. Tosin tuossa on lapset apuna.
Ostaa joululahjoja, osan. Paketoi myös.
Auttaa keittössä ruokien valmisteluissa. Mm kuorii kaikki mitä tarvitsen joululaatikoiden tekoon.
Aktiivisesti ja erittäin kiitollisesti hoitaa osansa.
Meistä ei kumpikaan stressaa joulua. Valmistelemme ja aloitamme ajoissa.
Herää ehkä joskus aatonaattona miettimään, että jaa, huomenna on joulu ja pitäis olla jotain lahjaakin. Sitten keksii jonkun keinon jolla ei tarvitse ostaa mitään. Ei jaksa innostua mistään laittamisista, kuusta meillä ei ole koskaan ollut.
ja mahdollisille muille tarvitsijoille sisä- ja ulkokuusen tarpeen mukaan. Meillä hoitaa kinkun alusta loppuun kirjaimellisesti (eli siementää emakon, kasvattaa porsaat kinkuksi asti, teurastuttaa, paistaa, syö).
Sit muuten auttaa lähinnä siivouksissa sen mitä sattuu ehtimään.