Aleneeko omakotitalojen hinnat paljon kun lama tulee?
Kommentit (7)
ja itse asiassa ovat jo laskeneet lähes kaikkialla. Mutta perusomakotitalojen, siis ns. tavallisten ihmisten talojen hinnat tuskin kauheast tulevat laskemaan ns. kasvukeskuksissa ja niiden lähettyvillä.
Veikkaisin, että laskee. Odota nyt vaikka perjantain tilastot kuitenkin ja katso itse sitten. Kauppa on tippunut jo pks 30%.
Oma veikkaukseni on, että ylipäätään vanhojen omakotitalojen hinnat tulevat laskemaan ja paljon. Niissä on tulossa paljon remontteja ja niitä ei ole vielä tehty. Monet suurista ikäluokista asuvat vielä omakotitaloissaan. Kun he haluavat muuttaa kerrostaloihin tms. palveluiden äärelle, niin luultavasti tulee iso joukko 70-luvun omakotitaloja myyntiin. Kun tähän yhdistetään se, että seuraavan 20 vuoden aikana huoltosuhde tulee nousemaan 50 -> 75:een, niin voi lama voi olla pikkuinen mutka vaan Suomessa. Suomen ongelmat tulevat olemaan tuon huoltosuhteen muuttumisen takia aivan eri luokkaa kuin monessa muussa maassa. Jos olisi yhtään järkeä päässä (eikä tämmöistä ammattia kuin mulla), niin ottais kyllä hatkat tästä uppoavasta laivasta. Jos en itse pääse, niin rahat ainakin kannattanee siirtää jonnekin muualle...
Olen ajatellut ihan samaa kuin Melba eli noita vanhoja perustaloja tulee kohta paljon myyntiin kun niissä asuu paljon eläkeläisiä. Veikkaan kolmia markkinoita eli ökytalot (vähiten), uudehkot talot ja sitten suuri määrä remontoitavia 40-70-lukujen taloja.
Epäilen, että käy niin et vanhusten huoltoa siirretään lapsien kontolle osittain niin että tavan vanhusten hoitoa heikennetään tai hoitopaikkoja ei ole ja lapset enenevässä määrin hoitavat vanhempansa ja moni hoitaakin viime vuodet, koska haluaa ulos joksikin aikaa työelämän oravanpyörästä (varsinkin jos omia lapsia ei ole tai ovat jo maailmalla ja lainat maksettu) ja näkevät vanhustenhuollon tilan.
Mä epäilen, että täällä on kohta vielä aivan järkyttävät veroprosentit työstä. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista, että nykyinen elintaso säilyy, jos suoltosuhde muuttuu 50 -> 75:een. Luulen, että jo 60 kohdalla talous menee kuralle, puhumattakaan sit kun ollaan kohdalla 70 tai 75...
Voi niitä raukkoja, jotka eivät ole ehtineet keräämään rahaa yhtään sanotaan seuraavan 10 vuoden aikana tai niitä raukkoja, jotka eivät peri mitään. Arvata myös saattaa, että minkälaiset tulee olemaan meidän omat eläkkeet...
Mä en usko veroprosenttien rajuu nousuun, koska leikkaisi kulutusta liian paljon ja työmarkkinajärjestöt pistävät kampoihin, ennemmin uskon siihen, että vanhusten hoitoa heikennetään ja juuri siirretään hienovaraisesti lasten kontolle. Joissakin kunnissa jo annetaan vanhusten kuolla kun säästetään lähetteiden annossa jatkohoitoon.
Omat eläkkeemme eivät tule olemaan kummoiset siitä olen yhtä mieltä kanssasi.
No perustelepa vähän tuo huvittuneisuutesi.
lama on ollut muuten tulossa aika monta vuotta jo...