Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jouluiset: kyselisin...

07.11.2005 |

muutamia juttuja joita olen tässä ennen lähestyvää vuoden ikää miettinyt..

-miten on maidon juonnin laita? meillä siis juodaan korviketta ja menee noin 6dl päivässä...miten kun aloitetaan muita maitovalmisteita ja lopulta " oikeaa" maitoa juomaan, niin paljonko sitä olisi hyvä määrä saada päivässä? meillä ollaan jo maisteltu raejuustoa, rahkaa ja a-jugurttia, eikä ole tullut mahaoireita.

-juoko teidän pienokaiset jo nokkiksesta? meillä tyttö juo hörpyt vettä aina aterioilla nokkamukista, mutta maitoa ei.ei osoita mitään kiinostusta myöskään juoda itse tuttipullosta, täyden palvelun majatalossa elää siis :) mutta eipä tuo haittaa... lusikalla kyllä leikkii niin että välillä menee jotain suuhunkin.

-milloin pitäisi päästä unimaidosta eroon? tyttö juo aina pullon maitoa ennen jokaisia unia (kahdet päiväunet nukutaan vielä). siinä sitten torkkuu jo melkein maidon loppuessa kun nostan sänkyyn ja simahtaa... illalla nukahtaa muutenkin omaan sänkyyn, mutta päiväunille ei malta jos ei ole maitopullolla rauhoitettu.

-hampaista vielä..tytöllä on nyt 7 hammasta, kaksi alhaalla ja neljä ylhäällä. hampaitten pesu on vähän hankalaa kun menee harjan puremiseksi, mutta onnistuu. tiedättekö milloin aletaan käyttämään hammastahnaa? joku kertoi myös jo käyttäneensä alle vuoden ikäistä rutiinitarkastuksessa hammaslääkärissä, eikä minulle ole ainakaan vielä mielessäkään käynyt käyttää...oletteko te jo käyneet, siis onko se joku " pakollinen" juttu?

-mitä öljyä annatte lapsillenne ja paljonko päivässä? meillä on oliiviöljyä ruuanlaittoon, mutta jotain muitakin tuolla oli toisessa keskustelussa ehdoteltu...

tulipas pitkät tarinat kun en tänne joka viikko jaksa kirjoitella, lueskelen vaan, mutta toivottavasti joku jaksaa kommentoida :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lootus-:

muutamia juttuja joita olen tässä ennen lähestyvää vuoden ikää miettinyt..

-miten on maidon juonnin laita?

Kai sitä maitoa on vielä hyvä saada noin puoli litraa päivässä, vuoden ikäisenä voi ryhtyä juomaan tavallista maitoa. Tietysti hiukan aiemmin voi totutella sekoittamalla korviketta ja lehmänmaitoa.

-juoko teidän pienokaiset jo nokkiksesta?

Kyllä meillä juodaan aterialla vettä nokkiksesta. Meillä kyllä yritetään juoda itse tuttipullostakin, mutta ei osaa raukka nostaa pohjaa aina tarpeeksi korkealle, jolloin äiskän täytyy jelppiä.

-milloin pitäisi päästä unimaidosta eroon? tyttö juo aina pullon maitoa ennen jokaisia unia (kahdet päiväunet nukutaan vielä).

Ite en oo ajatellut vielä noita unipulloja lopetella, en oikein nyt vielä ole jaksanut ressata. Sitten kait kun siirrytään yksiin päikkäreihin ja nukahtaa suosiolla ilman pulloa. Yleensä suositellaan, että pullosta luovuttaisiin joskus vuoden iässä.

-hampaista vielä..tytöllä on nyt 7 hammasta, kaksi alhaalla ja neljä ylhäällä. hampaitten pesu on vähän hankalaa kun menee harjan puremiseksi, mutta onnistuu. tiedättekö milloin aletaan käyttämään hammastahnaa? joku kertoi myös jo käyttäneensä alle vuoden ikäistä rutiinitarkastuksessa hammaslääkärissä, eikä minulle ole ainakaan vielä mielessäkään käynyt käyttää...oletteko te jo käyneet, siis onko se joku " pakollinen" juttu?

Tahnaa ei tarvitsekäyttää ennenkuin poskihampaat puhkeaa, 1,5-2 vuoden iässä. Joissakin kunnissa hammashoitaja on läsnä yksivuotisneuvolassa, ainakin täällä Turussa.

-mitä öljyä annatte lapsillenne ja paljonko päivässä? meillä on oliiviöljyä ruuanlaittoon, mutta jotain muitakin tuolla oli toisessa keskustelussa ehdoteltu...

Vauva saa tarvittavan määrän rasvaa äidinmaidosta tai korvikkeesta.Tavanomaisiin maito- ja viljavalmisteisiin siirryttäessä osa rasvasta tulee niiden mukana. Meillä ei nlassa ole neuvottu antamaan rasvoja erikseen, ruoanlaitossa kait ihan tav. rypsiöljy on ok.

Öljyä on pyydetty lisäämään ruokaan vasta, jos painokäyrä on laskeva.

Toivottavasti oli apua!

Vierailija
2/5 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lainaa edellistä viestiä, niin koko hoito tulee kursiivilla. Neuvoisko joku tämmöistä nettiavutonta, että miten saa ne lainatut osat kursiivilla ja omat tekstit tavallisella kirjoituksella? Raivostuttavaa lukea tommosta pitkää lorua vinotekstiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vielä joku muukin...

tuolla oli keskustelu, missä puhuttiin juuri tuosta öljystä. ja minäkin olen ajatellut, että tarvittava tulee maidosta ja ruuasta (varsinkin nyt kun aletaan siirtyä ihan tavallisiin perheen ruokiin joiden valmistuksessa sitä öljyä tulee kuitenkin käytettyä) kuitenkin siellä sanoivat antavansa ihan lusikalla suuhun...kummaa... no joo, muistan kyllä itsekin joutuneeni lapsena syömään kalanmaksaöljyä...

Vierailija
4/5 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika kanssa vasta harjoittelee oikeita maitotuotteita. Ja se 6dl-8dl Th:n mukaan olisi hyvä määrä kalsiumin saannin kannalta. Ja sanoi, ettei korvikkeen lopettamisella ole mitään kamalaa kiirettä.

Unimaito on meillä vielä must juttu. Sillä poika rauhoittuu nukkumaan, eikä mulla ole mitään tarvetta siitä vielä vieroittaa. JA kerran aamuyöstä annan vielä maitoa, kun olen niiiin aamu-uninen. Lopetan sitten, kun en enää jaksaa maitopulloa lämmitellä.. Ruuan kanssa vettä juo nokkamukista. Vesi kelpaa myös jumppa juomapullosta..

Hampaita on vasta 4 ja hammasharja on lähinnä leikkikalu.. Vuoden iässä kuulemma vois varata ajan hammastarkastukseen. Eli kohta. Ja hammastahna kannattaa ottaa käyttöön vasta sitten, kun lapsi osaa sylkäistä tahnan pois.

Siitä öljystä. Ei sitä ole mitään syytä antaa terveelle normaalisti kasvavalle lapselle. Eri asia keskosena syntyneet tms. Kalanmaksaöljyä on meilläkin juotettu, mutta kamalaa litkua en ainakaan vielä anna pojalle. Devitol mielestäni riittää ja ravinnosta tuleva rasva. Eli korvikkeesta ja sitten vuoden iässähän jo voi syödä samaa ruokaa, kun muukin perhe.

Vierailija
5/5 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lainattu Suomalaisesta Vauvakirjasta, siis nuo öljyn lisäämiset, hammastahnan käytöt ja tuttipullosta luopumiset. Toimittanut Outi Gylden. Se on yöpöydällä ja sitä aina lueskelen, kun tulee probleema eteen - vaikka toki maalaisjärjelläkin on sijansa... Käyttökelpoinen opus, ja ihanat kuvat!

Tuo maidon määrä, jonka edellinen kirjoittaja mainitsi - sori, en muista nimimerkkiä - kuulostaa sitten paljolta! Meillä ei ole koskaan juotu kuin reilu desi kerrallaan. Aamulla, kun koko yö on oltu ilman ruokaa, menee jopa puoltoista. Toki tuohon maitomäärään lisätään jugurtit yms., mistä kalkkia saa myös, mutta silti... Laskin ettei korviketta meillä kyllä millään mee yli 5 desiä/pv. No, tuskinpa tuo nyt millilitroista kiinni on.