Liikenteen vaikeus
Haluamatta olla mitenkään provosoiva ja riitaa haastava haluaisin silti keskustella ja kysellä liikennekulttuurista.
En tiedä onko osittain paikkakunnasta johtuvaa, koska Etelä-Suomessa asuessani en tätä niinkään huomannut. Puhun tässä lähinnä Oulun seudusta.
Mutta. Mikä siinä on, että ajetaan ja kiihdytetään moottoritielle 40-60 km/h nopeudella? Voin kuvitella että ihminen saattaa ajatella että "mitä hittaammin ni sitä turvallisemmi". Näin mustavalkoistahan asia ei kuitenkaan ole. Moottoritiellä ajetaan 100-120 km/h nopeuksilla. Kun köröttelee rampilta moottoritielle nopeudella 40 km/h, on nopeusero pahimmillaan 80 km/h muihin moottoritiellä ajaviin nähden.
Toki tätä yritetään paikata rikkomalla tieliikennelakia, ja siirrytään ns. turhan takia vasemmalle kaistalle kun pelätään moottoritielle liittyviä. Se on tietysti pienempi paha, kuin se, että ajettaisiin niitä päin. Tämä luo kuitenkin aivan turhaa hidastelua, äkkijarrutuksia ja ruuhkaa moottoritielle.
Oulussakin moottoritie on kovin lyhyt, vain joitain kymmeniä kilometrejä. Nämäkin ihmiset, joita moottoritie pelottaa, voisivat käyttää hyväkuntoisia maanteitä moottoritien sijasta. Etelä-Suomessa (kaikki Oulun eteläpuolella oleva) jarruvaloja ei tarvinnut katsella moottoriteillä. Jos näki jarruvalot, niin yleensä jotain oikeasti oli tapahtumassa. Oulussa jarruvalot välkkyvät parhaimmillaan jo kilometri ennen poistumisramppia.
Riittäisihän tästä juttua ja kirjoitettavaa. Jotenkin vaan tuntuu että tällä alueella liikenteessä ihmiset eivät vain oikein hanskaa dynaamista ja sujuvaa liikennettä. En minäkään ole perheineni asunut kuin neljällä eri paikkakunnalla Suomessa (Helsinki, Turku, Jyväskylä, sekä nyt Oulu), mutta usein työn ja huvin puolesta tulee ajettua halki Suomen. Ja varsinkin Oulussa tämä ilmiö yleistyy hälyttävän paljon.
Onko kukaan muu huomannut samaa? Minulla ei siis ole mihinkään kiire, en soita torvea tai heiluttele nyrkkejä, vaan joskus vain pelottaa ajaa sellaisen neljääkymppiä köröttelevän perässä motarille, kun vieressä ajaa pari säiliöautoa rajoittimiet tapissa, ja kiihdytyskaista lähenee loppuaan...
Kommentit (5)
Mutta olet varmaan oikeassa siinä, että se on yleisempää siellä, jossa moottoritielläajoa pääsee harjoittelemaankin vähemmän.
Ja olet aivan oikeassa itse asiassa. Kiihdytyskaistaa kutsutaan kiihdytyskaistaksi juuri, että sillä pitäisi nostaa se nopeus moottoritiellä sallittuun nopeuteen tai ainakin likelle sitä.
TOISAALTA ainakin tällä stadissa on kehäteillä (joo, ne ei ole moottoriteitä, mutta nopeus 80-100 km/h) on joitain vanhoja liittymiä, joissa on ennen kehälle tuloa tiukka 90 asteen mutka ja sen perään liian lyhyt liittymäluiska, jossa ei hyväkään auto ehdi kiihtyä kunnon nopeuteen. Mutkaan on kumminkin tultava kolmosvaihteella...
Onneksi noita ei ole motarien kiihdytyskaistoilla sentään, tai en ole ainakaan nähnyt.
Oulussa ei tunnuta osaavan edes tavanomaisia moottoritieliikennesääntöjä (kuten motarilla ei pysähdytä turhaan). Kerran työkaveri oli nähnyt, kun Oulujoen sillalla joku oli pysähtynyt, apukuskin paikalta hypännyt ihminen ulos autosta ja kivunnut pyörätien puolelle. Ja aamuruuhkassa vieläpä.
-2
Hyvä etten ole yksin huomioideni kanssa. :) Eihän täällä sellaisia liikennemääriä ole kuin Etelä-Suomessa, mutta silti ruuhka aina saadaan aikaiseksi kun ihmetellään siellä liikenteessä..
Toinen asia mikä harmittaa (pätee koko Suomeen), on pyöräilijöiden käyttäytyminen joissain tilanteissa, ja tieliikennelain osaamattomuus.
Kaikkihan tietävät että käännyttäessä on suojatietä ylittävää pyöräilijää väistettävä. Harmi vain, että näin ei asia ole jos autotie etenee suoraan. Täällä Oulussa on muutama suojatie josta pyöräilijät paahtavat aamuruuhkien aikaan suoraan polkien suojatien yli autoista välittämättä. Kenties olettavat että autoilla on väistämisvelvollisuus? Ken tietää. Harmittaa heidän puolestaan jos tapahtuu onnettumuus, ja se vielä menee heidän piikkiinsä. Autoilija kun ei ole suojatiellä polkevaa pyöräilijää velvoitettu väistämään.. Tietysti jos liikennevalot on käytössä, poistutaan kiertoliittymästä, tai kolmio autoilijoille, niin asia on toinen. :)
Itse kun poljen pyörällä, pyrin aina taluttamaan pyörän tien yli, jos kyseessä on vilkkaampi tie. Jos taas kyseessä on liikennevalo-ohjattu risteys, niin niistä toki surutta poljen jos vain on pyörätie ja itselle virheät.
Aina saa toivoa ettei kenellekään mitään sattuisi. Jotenkin sitä naiviina aina toivoo että kaikki eläisivät liikennesääntöjen mukaan, niin ei tulisi epäselvyyksiä ja ihmettelyjä. :) Se parin tonnin painoinen peltikasa on kuitenkin aika vaarallinen tuolla liikenteessä, ja usein tuntuu että pyöräilijät ja jalankulkijat sen unohtavat.. Sekä kanssa-autoilijat myös. Ihmiset myös sen tuntuvat unohtavan, että vaikka olisi kuinka oikeassa jossain asiassa (liikennesääntö, asetus, laki), niin silti sitä menetettyä henkeä tai terveyttä ei takaisin saa voittamalla oikeusjutun, jos auton alle on jäänyt.
Sivuhuomautuksena vielä sanottakoon, että olen autoilija, jalankulkija, sekä pyöräilijä. Ja vieläpä mies. :)
Kaikkihan tietävät että käännyttäessä on suojatietä ylittävää pyöräilijää väistettävä. Harmi vain, että näin ei asia ole jos autotie etenee suoraan. Täällä Oulussa on muutama suojatie josta pyöräilijät paahtavat aamuruuhkien aikaan suoraan polkien suojatien yli autoista välittämättä. Kenties olettavat että autoilla on väistämisvelvollisuus? Ken tietää. Harmittaa heidän puolestaan jos tapahtuu onnettumuus, ja se vielä menee heidän piikkiinsä. Autoilija kun ei ole suojatiellä polkevaa pyöräilijää velvoitettu väistämään.. Tietysti jos liikennevalot on käytössä, poistutaan kiertoliittymästä, tai kolmio autoilijoille, niin asia on toinen. :)
päivittäin (no, arkisin nyt ainakin) työmatkalla ylitän juuri tällaisen suojatien, jossa pyöräilijät singahtelevat vauhdilla eteen. Tässä ei edes ole kyse siitä, että suojatie olisi suoraan pyörätien samansuuntaisena jatkeena. Eli pyöräilijä ei edes saisi ajaa sen suojatien yli, saati olettaa että autoilijat väistävät.
voisin allekirjoittaa kaiken. Tähän tietysti vielä lisänä sitten ne toisen äärilaidan tyypit, jotka ajavat vähintään 120 lasissa aina, oli sää ja ruuhkatilanne (huom. Oulun ruuhkat, ei pääkaupunkiseutuun verrannolliset) mikä hyvänsä. Sitten kun sattuu samaan paikkaan yksi 50 ajava ja yksi talla pohjassa ajava, niin onhan hauskaa muilla tienkäyttäjillä. Joustoa ei tunnu löytyvän kumpaankaan suuntaan.