Mitä tekisit tässä tapauksessa, yhteenmuutosta asiaa?
Mies käytännössä muuttaa minun luokseni, mutta pitää oman omistuskämppänsä edelleen.
Minulla yksi lapsi, joten saan yh-korotuksen ja Kelan yksityisen hoidon tuen hoitolisää tulojen perusteella pari kymppiä/kk.
Jos mies muuttaa kirjansa meille, menetän nuo tuet. Voiko mies vain kääntää postinsa meille, vai puuttuuko Kela siihen jotenkin?
Mä en oikein tiedä mikä nyt olisi oikea ratkaisu, noin moraalisesti. Mies kuitenkin vastaa oman asuntonsa kustannuksista, joten itse maksan omat lainanlyhennykseni+korkoni. Nuo muutaman kympin tuet tulevat ihan tarpeeseen.
Taloyhtiölle ajattelin kuitenkin ilmoittaa, että mies oleskelee paljon asunnossa, joten maksanee oman vesimaksunsa.
Vastustan tukien väärinkäyttöä, mutta tässä on aika hiuksenhieno raja...
Kommentteja?
Kommentit (9)
mutta ei kannata ottaa kelan kanssa riskejä, ettet joudu takaisinmaksumieheksi. jos miehellä kerran on edelleen oma asunto, niin pitäköön kirjansa siellä niin ei tule kellekään ongelmia. voihan hän silti viettää luonasi paljon aikaa vaikka ei virallisesti kanssasi asukaa. tai sitten vain muutatte rehdisti yhteen.
niin Kelan mukaan asuu siellä ja tuet menevät. Miksi mies ei voisi asua omassa kodissaan ja käydä teillä?
niin Kelan mukaan asuu siellä ja tuet menevät. Miksi mies ei voisi asua omassa kodissaan ja käydä teillä?
en varmaankaan muuttaisi mitään. Siis mies olisi kirjoilla omassa asunnossaan eikä makselisi ylimääräisiä vesimaksuja tms, vaikka luonasi paljon oleskelisikin. Siis jos ajatellaan, että mies ei osallistu lapsesi elättämiseen enempää kuin aikaisemminkaan. Kela ei tietääkseni ainakaan saa suoraan tietoa osoitteenmuutoksesta, tosin ihan varma tästä en ole.
siis ei saa tietoa jos osoitteenmuutos tehdään vain postille, ei maistraatille.
en varmaankaan muuttaisi mitään. Siis mies olisi kirjoilla omassa asunnossaan eikä makselisi ylimääräisiä vesimaksuja tms, vaikka luonasi paljon oleskelisikin. Siis jos ajatellaan, että mies ei osallistu lapsesi elättämiseen enempää kuin aikaisemminkaan. Kela ei tietääkseni ainakaan saa suoraan tietoa osoitteenmuutoksesta, tosin ihan varma tästä en ole.
kyselin eilen samankaltaista asiaa.Sinuna en muuttaisi miehen kirjoja luoksesi,koska kelan on vaikea todistaa että mies asuu luonasi.Aika älytön tuo yh-korotuksen poisto jos seurustelu on vakavaa-miehelläsi ei ole elatusvelvollisuutta lapseesi.
jotenkin tuntuu epäreilulta häntä vaatia enää minun lapseni kustannuksiin osallistumaan, vaikka yhdessä asuisimmekin.
Jos tämän viestin kirjoittajan nyt sattuu tämän lukemaan; miten te sitten ratkaisitte tilanteenne?
kyselin eilen samankaltaista asiaa.Sinuna en muuttaisi miehen kirjoja luoksesi,koska kelan on vaikea todistaa että mies asuu luonasi.Aika älytön tuo yh-korotuksen poisto jos seurustelu on vakavaa-miehelläsi ei ole elatusvelvollisuutta lapseesi.
muuttaa miehen osoitetta. Mies tekee vain postinsiirtosopimuksen, mikä tosin maksaa jonkun verran, tuskin paljoa.
jos naapuri tai kateellinen tuttusi sut ilmiantaa.