Ovatko asperger-piirteiset lapset useammin...
Ovatko asperger-piirteiset lapset useammin lähtöisin yksinholtaja- tai uusperheestä kuin ydinperheestä?
Tarkoitan nimenomaan AS-piirteisiä lapsia, en diagnosoituja tapauksia.
Onko kenelläkään "laajempaa" tietoa asiasta?
Olen pohtinut tällaista, koska lähipiirissäni on AS-piirteinen lapsi.
Toivon asialliseen kysymykseen asiallisia vastauksia.
Mitä olette mieltä?
Kommentit (9)
ja varmaan saisin diagnoosinkin, mutta mitä minä sillä tekisin. Kulkee se elämä näinkin. Olen hyvästä ydinperheestä.
pojalla on asperger-piirteitä, mutta en tiedä diagnoosiksi asti, eikä tuo ole elämää romuttanut. Olemme uusperhe, mutta tuskinpa mun miehen aiempi naimisissaolo on noita piirteitä tuonut :)
Meillä on lapsella ja miehellä as-piirteitä ja joskus (kuten nyt) tekee mieli heittää mies pihalle noiden piirteiden vuoksi. Itseasiassa tiedän joitakin eronneita pariskuntia, joissa on käynyt juurikin näin. Miehen as-piirteitä ei enää jaksa, kun lapsikin vaatii tavallista enemmän.
uskon samoin kuin tuo edellinenkin vastaaja, että as-lapsen kanssa eläminen voi kyllä ajaa pariskunnan eroon, sen verran hankalaa se varmasti on. Etenkin ennen diagnoosia voi olla vaikea jaksaa "hankalaa" lasta.
Itselläni on myös. Olen ydinperheestä, samoin mun lapset.
vanhemmat. NÄin siksi, että siitä erityisyydestä usein aiheutuu paljon stressiä ja hankaluuksia perheelle ihan käytännössä, kun pitää kuljetella terapioihin jne ja lisäksi on jatkuva epävarmuus lapsen tulevaisuudesta ja siitä, miten sitä olisi parasta hoitaa. Jos vanhemmat ovat siitä parhaasta eri mieltä, tilanne voi olla aika kauhea. TOIsaalta, jos he tässä tilanteessa pysyvät yksimielisinä ja tukevat toisiaan, perhe voi myös hitsautua entistä tiiviimmin yhteen.
Yllä selitetystä laajemmasta tutkimustuloksesta huolimatta totean kuitenkin, että oman as-lapseni kuntoutusryhmän viidestä lapsesta yksi oli yksinhuoltajan lapsi ja muut ydinperheiden.
Uusperheen luomista en itse jaksa pitää as-lapsen vanhemmalle edes mahdollisena. EI tässä rumbassa yksinkertaisesti kerkiä sellaiseen.
sikäli kysymyksesi on hiukan outo, koska as on neurobiologinen ominaisuus eikä sen esiintyvyys ole verrannollinen perhesuhteen muotoon.
Asuimme ydinperheenä silloin, kun "as-piirteet" havaittiin. Nyttemmin asumme uusperheenä.
Mutta aspergerhän on neurologinen poikkeama, joka ei kai ole vain yksittäisen kokemuksen (esim. vanhempien avioero) aiheuttama, jos sitä ajat kummallisella aloituksellasi takaa.