Kun äiti ei enää osaa nukkua? Kroonisesta unettomuudesta kärsivät
mitä tehdä? Olen ollut vuosia huono nukkuja, ennen lapsia minulla ei ollut unensaantivaikeuksia. Kahden lapsen jälkeen tilanne oli vielä "normaali" eli minulle jäi yöllä heräily päälle, kun totuin jatkuviin herätyksiin. KOlmannen lapsen jälkeen tämän ollessa vuoden iässä, tilanne oli jo paha. En saanut iltaisin unta ja välillä valvoin kokonaisia öitä. Siis olin nukkumatta minuuttiakaan. En edes ollut lähellä unitilaa, vaan menin ylikierroksille ja minulle iski paniikki (tuli konkreettisesti tuskan hiki), etten oikeasti ehdi nukkua. Nyt neljännen kohdalla ensimmäiset puoli vuotta meni hyvin ja vauva nukkui kuin unelma. Liikkumisen myötä alkoivat heräilyt ja muutama viikko sitten kuvaan tuli yöllä valvominen. Vauva siis valveutuu täysin ja repii hiuksista ja naamasta, kun häneen ei reagoida. Omassa sängyssä huutaa. Tämän seuraksena unettomuus on ottanut vallan. En saa illalla unta ilman nukahtamislääkettä, en myöskään saa unta sen jälkeen kun vauva valveutuu eli yöuneni jäävät pariin kolmeen tuntiin. En haluaisi olla myöskään noiden lääkkeiden varassa. Päivällä ei ole yleensä mahdollisuutta nukkua, mutta jos sellainen minulle järjestetään, en missään nimessä saa unta. En ikinä saa unta tilanteessa jossa sanotaan että "menehän nyt nukkumaan". Jos soitan neuvolaan, saanko mitään apua vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (23)
Tässä linkki Ylelläkin esitettyyn mielen voima nimiseen dokkariin. Tuossa yksi nainen kamppailee vastaavien ongelmien kanssa, kannattaa katsoa! :)
Joku tuossa yllä kirjoitti, että kannattaa ajoissa puuttua ongelmaan.. Komppaan! Unettomuus saattaa kroonistua!
Tuo on kurjaa!!!
Itse valvoin viidennen lapsen jlk 3 vuotta niin, että meinasin seota. Lääkkeillä lopulta sain rytmin kohdilleen, mutta edelleenkin arjen poikkeamat tai ylirasitus heijastuu uneen. Aika pelottavaa tuo nukkumattomuus, kun se on riittävän vaikeaa.
Hae aktiivisesti apua ja lapselle esim viikonloppuna isä tai muu tukihenkilö hoitamaan yöksi, kukaan ei jaksa ilman unia.
T. Kohtalotoveri
Jatkan vielä - kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu. Parhaiten on auttanut nyt 8kk syömäni Mirtazapin 5mg millä saan tuonne aamuyölle parin tunnin yhtäjaksoisen unen eikä tuota valvomisvaihetta enää tule.