Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko kestää vanhus ilman ravintoa ja nestettä?

Vierailija
17.10.2011 |

Isopappani on huonossa kunnossa. Odottelemme vain koska hän pääsee pois. Oli aivoverenvuoto, nyt tajuttomana. Ei syö eikä juo eikä "elämää ylläpitäviä" toimia käytetä. Kuinkakohan monta päivää jaksaa suht hyväkuntoinen 90-kymppinen vielä elää ennenkuin pääsee rauhaan?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vielä on pappa elossa, huomenna menen taas häntä katsomaan.

Vierailija
2/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein kyllä toivutaankin huomattavasti.

On kai teidän tapauksessanne selvitetty, että mitään toipumismahdollisuutta ei jostain syystä ole?

Toivotan teille jaksamisia. Itse en pystyisi noin tekemään. Siis tuollaista päätöstä nesteytyksen ja ravinnon estoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut nyt tajuttomana 5 vuorokautta. Ei herää enää, on koomassa. 94-vuotias.

Itse hän on hoitotestamenttinsa tehnyt ja siinä nimenomaan kielletään tajuttoman pakkoravitseminen. Se ei ole meidän päätöksestämme kiinni.

Edelleen toivon, että hän pian pääsisi pois.

Vierailija
4/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuatta kestää pidempään, monet jopa useamman viikon (jos siis saa nestettä).

Vierailija
5/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut niin kauan tajuton, että toivoa ei ole. Mietitytti vain, että kun kerran oli hyväkuntoinen ennen kohtausta, niin voisi vielä selvitäkin.

En voi pitää 94-vuotiasta hyväkuntoista vielä kamalan vanhana.

Ymmärrän kyllä, että teillä on nyt selvät hommat. On selkeästi ilmaissut tahtonsa ja nyt on tajuttomana eikä voi enää toipua. Surullista, mutta yrittäkää jaksaa. Teillä on kamalaa, kun rakas kärsii. Ja meni vielä noin äkkiä. Jos olette uskovia, niin sittenhän on toivoa paremmasta ja jälleennäkemisestä. Elämä on kovin lyhyt. Hetkessä ohi (sanoi mummoni vanhana)

Vierailija
6/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen juttelemassa papalle. Kerroin, että saa jo lähteä. Että mummu jo vartoo. Ja on varronnut jo 35 vuotta. Ja että kaikki on hyvin, ei ole enää mitään hätää. Tulipahan ainakin itselleni parempi mieli, vaikkei pappa enää kuulisikaan minua.

Vierailija
7/44 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyt siellä juttelemassa tuollaisia papan korvaan. Ihanaa, että hänellä on taivastoivo ja että pääsee rakkaan vaimonsa luo.

Juttele hänelle vain. Ei koskaan tiedä, jos toinen kumminkin kuulee.

Hyvä, kun annoit luvan lähteä. Tuollaisesta se voi olla oikeasti kiinni. Ihminen voi vähän päättää kuolemastaan. Minun mummoni eli vielä juhannuspäivän ihan vain siksi, että hänestä juhannus on vuoden ihanin päivä. Oli tietoinen, että oli juhannus. Oli keuhkokuume.

Vierailija
8/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaan viikon luulisin...

Vierailija
9/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis elänyt jo pari vuotta hoitokodissa, ja ilmoittanut selvästi että jos on tajuttomana niin ei saa nesteyttää eikä ruokkia.

Toivoisin niin että kuolisi jo eikä enää kituisi.

Vierailija
10/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruokaa, ei juomaa, ainoastaan suun kostutusta sitruunatikulla. Kipulääkettä im:sti. Mummo vaan eli, ja tuntui tosi pahalta katsoa vierestä.

Vierailija
11/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kipulääkettä saa kyllä suoraan suoneen.

Vierailija
12/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman nestettä.

Vierailija
13/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava tilanne nyt loppukesästä (mummo) ja noin viikossa pääsi taivaan kotiin.

Vierailija
14/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että on hyväkuntoinen kun sellaista tapahtuu, melkein tekee siitä pidemmän kärsimyksen. Kun on jo huonossa kunnossa, ilman nesteytystä, menee aika nopeasti. Se oli minusta aina vanhusten hoidossa se joka teki minulle kipeää, se että joku ei vaan mene vaikka olisi pitänyt jo. Toivottavasti pääsee pian.

Vierailija
15/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pappani sinnetteli vastaavassa tapauksessa 10 päivää. Tuntui kauhealta, siltä kuin hänet olisi tapettu nälkään ja janoon, vaikkei asia ihan niin ole, mutta tavallaan kyllähän se näin oli :(

Vierailija
16/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini kesti 8 päivää. Jaksamista teille.

Vierailija
17/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on viikosta kahteen, riippuu. Jokainen menee omalla ajallaan ja tavallaan.

Ja tuohon nälkään ja janoon tappamiseen voin lohduttaa sen verran, kun ihminen on jo iäkäs ja huonossa kunnossa, tajutonkin, jossain vaiheessa ne kudokset ei enää kykene käsittelemään nestettä. Se vain kertyy kudoksiin ja aiheuttaa turvotusta ja pahimmas tapaukses kerääntyy keuhkoihin.

Eli ei se ole luonnollista ruokkia ja nesteyttää niin kauan kunnes tulee ns luonnollisempi äkkilähtö. Luonnollisempaa on antaa mennä eikä väkisin pumpata suoniin nesteitä kunnes ne tulee ihosta läpi :( koska silleen siinä lopulta monesti käy. Loppuvaiheessa ei ihminen enää tarvitse ruokaa eikä nesteitä, siitä alkaa se oma ns luopuminen. En osaa selittää. Saattohoidossa työskennellessäni näki senkin kun omaiset vaativat nesteytystä loppuun asti tajuttomilta omaisilta aina siihen pisteeseen asti kun itse näkivät miten se kertyy vain raajoihin.

Ja ne potilaat jotka olivat tajuissaan tai kuolivat yöunillaan eivät myöskään enää syöneet tai juoneet päiviin.Eli tajuissa tai ei, loppuvaiheessa elimistö sanoo itse sen seis kaikelle elämää ylläpitävälle.

Voimia teille ja lohdutuksena ap:lle, tuossa vaiheessa yleensä kipu on jo poissa, samoin nälkä ja jano.

Vierailija
18/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pisin työurani aikana on ollut lähes 8vrk ja jotku harvat menee alle tuon 2vrk:n.

Jaksamista sinulle!

t. Saattohoidon työntekijä

Vierailija
19/44 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pisin kokemus saattohoidossa 3 viikkoa.

Se hyvin yksilöllistä. Lyhyin kokemus oli 15min siitä kun potilaalle oli tehty saattohoitopäätös ja hän oli siirtynyt palliatiiviselle osastolle.

-entinen saattohoidon työntekijä

Vierailija
20/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, jos suonet ovat jo kuivuneet tai katkeilevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi