Ostin valurautapannun
Enään en laita rahaa teflon pannuihin. Olen niin kyllästynyt käyttämään vanhaa ja kulunutta teflon pannua. Vaikka niitä suht usein ostan, niin silti menee rumaksi kovin nopeaksi.
Nyt ostin valurautapannun ja käytän sitä nyt seuraavat 20 vuotta. Sellainen oli vanhemmillakin ja heillä oli se sama pannu koko lapsuuteni eikä koskaan tarvinnut pois heittää
Kommentit (13)
Mutta herää kyllä kysymys, miten usein olet joutunut ostamaan teflonpannuja? Ja jos oikeasti usein, minkä laatuisia ja/tai miten hoidat niitä?
Jos on ongelmia teflonpannujen hoitamisessa, tulee niitä varmasti myös valurautapannun kanssa. Ainakin omasta mielestä valurautapannut edellyttävät enemmän huoltamista (käsinpesuineen ja öljyämisineen) kuin tefloniset (jotka saa huoletta nykyään pestä jopa tiskikoneessa).
Paistotuloksen kannalta valurauta luonnollisesti on ehdoton. Ja oikein käytettynä pannu lähes ikuinen.
niin pärjäät mainiosti ruokalajista kuin ruokalajista:) Itsellä on ollut nämä kaksi käytössä nyt 5 vuotta, ja ei tosiaan ole teflonia ikävä:) Kummatkin on kuin uusia, vaikka ovat päivittäisessä käytössä. Maksaahan ne paljon, mutta veikkaan että nyt jo olen säästänyt tuon rahan takaisin, kun ei ole hommannut teflonpannua/ vuosi.
Jos on likainen niin huuhtele vedellä ja tiskiharjalla
voit pyyhkiä sen talouspaperilla.
Kostuta hiukan oljyllä jos aiot sen pitemmäksi ajaksi hyllyttää
kuin sen yhden kerran ennen kuin pannu otettiin käyttöön. Muutoin riittää pesu kuumalla vedellä.
Teflon-pannut ovat minusta kauheita: kyllä niihinkin ruoka palaa kiinni ja milläs sen saat irti, kun kunnolla hankaaminen (esim. tiskiharjan kovamuovisella osalla) vaurioittaa pinnoitusta? Meillä ei ole tiskikonetta. Niin ja teflonista irtoaa sitä pinnoiteainetta ruokaan vaikka pinta ei olisi edes vaurioitunut :P
Minä liputan valuraudan puolesta. Sellainen on toiminut meillä moitteetta 10 v - toisin kuin sitä edeltäneet 2 teflonpannua.
Mutta herää kyllä kysymys, miten usein olet joutunut ostamaan teflonpannuja? Ja jos oikeasti usein, minkä laatuisia ja/tai miten hoidat niitä?
Jos on ongelmia teflonpannujen hoitamisessa, tulee niitä varmasti myös valurautapannun kanssa. Ainakin omasta mielestä valurautapannut edellyttävät enemmän huoltamista (käsinpesuineen ja öljyämisineen) kuin tefloniset (jotka saa huoletta nykyään pestä jopa tiskikoneessa).Paistotuloksen kannalta valurauta luonnollisesti on ehdoton. Ja oikein käytettynä pannu lähes ikuinen.
kuin sen yhden kerran ennen kuin pannu otettiin käyttöön. Muutoin riittää pesu kuumalla vedellä.
Teflon-pannut ovat minusta kauheita: kyllä niihinkin ruoka palaa kiinni ja milläs sen saat irti, kun kunnolla hankaaminen (esim. tiskiharjan kovamuovisella osalla) vaurioittaa pinnoitusta? Meillä ei ole tiskikonetta. Niin ja teflonista irtoaa sitä pinnoiteainetta ruokaan vaikka pinta ei olisi edes vaurioitunut :P
Minä liputan valuraudan puolesta. Sellainen on toiminut meillä moitteetta 10 v - toisin kuin sitä edeltäneet 2 teflonpannua.
Jos on ongelmia teflonpannujen hoitamisessa, tulee niitä varmasti myös valurautapannun kanssa. Ainakin omasta mielestä valurautapannut edellyttävät enemmän huoltamista (käsinpesuineen ja öljyämisineen) kuin tefloniset (jotka saa huoletta nykyään pestä jopa tiskikoneessa).Paistotuloksen kannalta valurauta luonnollisesti on ehdoton. Ja oikein käytettynä pannu lähes ikuinen.
sen jälkeen, kun olen paistanut pannulla kalaa (en halua kalan makua pihveihin). Siis kalan paiston jälkeen käytän pannun pesuun tipan tiskiainetta ja sen jälkeen öljyän. Muulloin pesuun riittää vesi ja tiskiharja.
Munkin mielestä valurauta on paljon teflonia parempi. Ja aivan kuten joku ehdotti, kunnon teräskasari rinnalle, niin teflonia ei välttämättä tarvitse enää ollenkaan. Vaikka kyllä mulla teflonpannukin (laadukas sellainen) on edelleen käytössä, enkä siihenkään ole saanut palamaan ruokaa kiinni. Siten sitä ei ole tarvinnut hangatakaan.
Meillä on ollut valurauta pannu ja -pata jo 25v
Ei olla rasvattu kuin silloin aikoinaan PELKKÄ KUUMALLA VEDELLÄ PESU RIITTÄÄ
Meillä on ollut valurauta pannu ja -pata jo 25v
Ei olla rasvattu kuin silloin aikoinaan PELKKÄ KUUMALLA VEDELLÄ PESU RIITTÄÄ
Sama täällä. Käytän mm. lapsuudenkotini kahta valurautapannua jotka äiti hankki yli 40v. sitten!
Ovat hyviä.
Lisäksi ostin Hietsun kirpparilta yks kesä hyvän pannun
vain viidellä eurolla, siinä on korkeat laidat.
Mun ei koskaan tarvii ostaa enää pannuja.
Miksi te ostatte teflonia?
Siksi, kun kananmunien paisto onnistuu vain teflonilla. Kaikki muu valurautapannulla.
Ohoh, mun mielestä valurautapannulla munakkaastakin tulee maukkaampi. Teflonia käytin joskus nuoruudessa ja ihan surkeitahan ne on!