Eikö ruotsinkielisille mikään riitä?
Nyt he haluavat Suomen rannikoille ruotsinkieliset suurkunnat (joissa suomenkielisillä olisi tuskin mitään oikeuksia).
Lisäksi he vaativat pakkoruotsin ala-asteelle sekä lisää ruotsinkielisiä kiintiöitä yliopistoihin, joihin pääsee alemmilla pisteillä sisään.
Eikö mikään riitä?
Kommentit (34)
Ja kiltit suomenkieliset suostuvat kaikkeen onhan meillä vuosisatojen kokemus ruotsinkielisten alistamana elämisestä.
ja suomalaiset tekee kaiken kiltisti. Ja hyi hyi niitä perussuomalaisia!
Not.
tvinga alla att tala svenska i alla officiella sammanhang och äta surströmming.
Vi finlandssvenskar är ju SÅ mycket bättre än alla andra och kan aldrig låta bli att framhäva oss själva...
V-u mitä ääliöitä tälläkin palstalla jaksaa liikkua.
tvinga alla att tala svenska i alla officiella sammanhang och äta surströmming.
Vi finlandssvenskar är ju SÅ mycket bättre än alla andra och kan aldrig låta bli att framhäva oss själva...V-u mitä ääliöitä tälläkin palstalla jaksaa liikkua.
Du har ju rätt till din åsikt, men bara för att du talar "svenska" så gör inte dig till en bättre människa. Mvh. En finsk, som talar svensa lika bra som finska, men som inte tänker som du
Koko kansa opiskelee ruotsia 5% vähemmistöä varten. Sitten ne haluavat omat alueet, missä ei tarvitse kuulla suomen kieltä.
Onko tässä järkeä?
heilä on niin paljon omia sanoja, joilla ei mitään tekemistä itse ruotsin kanssa. Esim. skoda=katsoa suomenruotsiksi. Kun taas oikein ruotsiksi katsoa on titta tai se. Lukuisia muita esimerkkejä on.
heilä on niin paljon omia sanoja, joilla ei mitään tekemistä itse ruotsin kanssa. Esim. skoda=katsoa suomenruotsiksi. Kun taas oikein ruotsiksi katsoa on titta tai se. Lukuisia muita esimerkkejä on.
Kyllä vaan ymmärtää yhtä paljon kun stadilainen slangia puhuva toista murrevääntäjää. Jokaisessa kielessä on omat vivahteet ja murteet, olen ihan loen kyllästynyt tähän ruotsivihaan Suomessa.
Kyllä vaan ymmärtää yhtä paljon kun stadilainen slangia puhuva toista murrevääntäjää. Jokaisessa kielessä on omat vivahteet ja murteet, olen ihan loen kyllästynyt tähän ruotsivihaan Suomessa.
Missä ja minkälaista ruotsivihaa olet havainnut?
Ei kummallisen kielipolitiikan kyseenalaistaminen ole vihaa.
Sellaista sanaa kuin skoda ei ole ruotsin kielessä. Ottiko noin ylpeyden päälle, kun tosiaan suomenruotsi on monelta osin ihan oma kielensä. Mitähän muita esimerkkejä olisi...hmm. no tässä: päron=peruna (en tiedä kirjoitetaanko päron, mutta noin lausutaan) kun taas päron on oikein ruotsiksi päärynä. Ja esim. ped=pyörä kun ruotsikis on cykel. Voi näitä on lukuisia =)
että natiivi ruotsinkielinen kommunikoi tanskalaisten kanssa mieluiten englanniksi sekä suullisesti että kirjallisesti. Ja olen kysynytkin tästä ja vastaus on, että ei muuten kunnolla ymmärrä.
Sitten meille valehdellaan, että pakkoruotsilla pärjää kaikissa pohjoismaissa !
että natiivi ruotsinkielinen kommunikoi tanskalaisten kanssa mieluiten englanniksi sekä suullisesti että kirjallisesti. Ja olen kysynytkin tästä ja vastaus on, että ei muuten kunnolla ymmärrä.
kanssa paljon yhteistä, kun taas norja ja ruotsi on melko samanlaisia kieliä.
perinteinen perustelu :)
riittävän jatkuva ruotsinkielisten mollaus tällä palstalla. Avauksia tuntuu olevan joka viikko. Ei erota edes ruotsinkielisiä ryhmänä, rkp:tä, eikä yksittäistä henkilöä toisistaan.
Sellaista sanaa kuin skoda ei ole ruotsin kielessä. Ottiko noin ylpeyden päälle, kun tosiaan suomenruotsi on monelta osin ihan oma kielensä. Mitähän muita esimerkkejä olisi...hmm. no tässä: päron=peruna (en tiedä kirjoitetaanko päron, mutta noin lausutaan) kun taas päron on oikein ruotsiksi päärynä. Ja esim. ped=pyörä kun ruotsikis on cykel. Voi näitä on lukuisia =)
Ped, päron, skoda ovat murretta, tiesitkö?
sulkee suomalaisia varuskuntia, tuoden hallitukseen ilosanomaa säästöistä, kuinka hän on ne saanut aikaiseksi.
Jos nyt aloitettaisiin siitä Dragasta ensin, Stefan?