Onkohan mulla ADHD? Voisko joku adhd-äiskä vertailla oireita ja kertoa kokemuksia.
-Olen ääriäni myöten täynnä ideoita, jotka vaihtelevasti toteutuu tai jää kesken.
-En monestikaan saa öisin unta, kun mietin menneitä tai tulevia. Olen joko jännittynyt, ahdistunut tai innostunut.
-Menen lähes aina sieltä mistä aita on matalin, vaikka olen ylen kunnianhimoinen ja päämäärätietoinen. Haluan päästä helpolla siis.
-olen muutenkin mukavuudenhaluinen. teen paljon ja koko ajan, mutta tuntuu, etten koko kapasitettia käytä koskaan. (laiska jotensakkiin)
-koulussa en juuri tehnyt läksyjä, pärjäsin älyllä ja yhden illan kokeenluvulla suht hyvin.
-olen ailahtelevainen, temperamenttinen. huudan, itken ja nauran. Mutta osaan kyllä pidättäytyä jos tarve tai "julkinen paikka", jossa pitää käyttäytyä normien mukaan.
-tykkään siisteydestä, mutta en jaksa toteuttaa. on pintapuolisen siistiä, mutta kaapit aina sikinsokin ja pölyä yms.
-olin joskus riippuvainen alkosta niin, että oli "pakko" juoda viiniä viikonloppuna vähän. Nuorena join enemmänkin viikonloppisin.
-olen luova, nokkela ja fiksukin. saatan kyllä päästellä sammakoita suusta, mutta taitavasti käännän ne edukseni, jos tarve vaatiin.
-Puhun paljon, ja usein myös höpötän omiani.
-tuntuu etten pysty keskittymään mihinkään, varsinkaan yhteen aisaan. Aina pyörii sata asiaa päässä. Teen myös asioita yhtäaikaa. mm. siivous,puhelimessa puhuminen ja tv/ Kirjan lukeminen ja telkkari/ syöminen ja netti yms. Vessassakin esim. siivoilen jotain nurkaa samalla kun olen "tarpeilla". teen ruoankin niin, että esim. kuorin perunat, paistan lihaa, katan pöytää ja teen salaattia yhtäaikaa, samalla ehkä jopa heilutan vauvan sitteriä jalalla.
-olen vähän maanis-depis tyyppinen myös
muitakin oireita on, muttei tule ny mieleen. Mitens muilla ja miltä kuulostaa?
Kommentit (7)
että oireisto tuottaa selkeää sosiaalista tai akateemista haittaa, ja että käytös on selkeästi poikkeavaa. Sun kuvaus kuulostaa aika hyväntuuliselta.
Maanis-depressiivisyys-juttua en ihan osta (kaksisuuntainen mielialahäiriö). Se on todellista kärsimystä niin ihmiselle itselleen kuin läheisillekin.
mutta minusta tuo ap:n kuvaus kuulostaa lähinnä vilkkaalta, epäjärjestelmälliseltä ihmiseltä, joka tykkää ajatella paljon itseään. Ja jolla on hyviä ja huonoja päiviä kuten kaikilla muillakin. Ihan normaalilta ihmiseltä siis.
onhan tämä varmaan normaaliuden rajoissa, mutta rasittavaa toisaalta, ettei pysty keskittymään yhteen asiaan ja kaikki muutkin "oireet" toisinaan ärsyttää ja häiritsevät. Haluais tehdä toisin ja toimia erilailla mutta kun ei kykene. Oisko lisää kommenttia. En ole koskaan ikinä ennen epäilly tommosta, (siis diagnoosia) mutta just ku tänään luin ADHD-aikuisten sivuja ennen aloitustani, niin tavallaan tunnistin itseni monesta paikasta.
-ap
Aikuisillekin voidaan määrätä Ritalinia tai jotain muuta ADHD-lääkettä, jos elämä ei suju muuten.
En tosin ole läheskään aina kova puhumaan ja toisaalta osa adhd-käytöksestäni johtunee siitä, että on pakko jakaantua moneen suuntaan eikä mihinkään ole aikaa, koska pienet lapset vaativat huomiota koko ajan. Onko sinulla vastaavaa syytä?
En tosin ole läheskään aina kova puhumaan ja toisaalta osa adhd-käytöksestäni johtunee siitä, että on pakko jakaantua moneen suuntaan eikä mihinkään ole aikaa, koska pienet lapset vaativat huomiota koko ajan. Onko sinulla vastaavaa syytä?
vähän on kyllä vastaavaa syytä, mutta on noita taipumuksia ollut ennen lapsiakin.
-ap
ja katso mitä adhd yhdistyksen sivuilta löytyy. Niissä on paljon asiaa ja foorumin keskusteluissa myös.
Joskus itsessänikin olen sitä pohtinut kun vanhimmalla pojallani on diagnoosi, mutta muilla 4 lapsella ei ole.
Toisaalta tytöillä/naisilla adhd ilmenee nimenomaan keskittymisen puutteena ja passiivisuutena YLEENSÄ.