Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä 6 kk vauvasi osaa/osasi?

Vierailija
13.10.2011 |

meillä istutaan jos tuetaan, nostellaan pyllyä ilmaan masulla maatessa ja kääntyy selältä masulle ja useimmiten myös toisinpäin ellei liikaa väsytä. Paljon jokeltaa myös. Mten teillä muilla?

Eilen olin mammaryhmässä ja tuntui että kaikkien muiden muksut jo osasivat ilman tuke aistua ja/tai ryömivät/konttaavat... :S

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja pikkasen peruuttaa tai kääntyilee kuin kellon viisarit selällään sekä vatsallaan.

Varpaat jo melkein suussa leikkiessä.

Vierailija
22/32 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk tyttö konttasi, nousi seisomaan ja istumaan. Käveli talutettaessa. Mutta on ollut alusta asti tosi motorinen tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä istutaan jos tuetaan, nostellaan pyllyä ilmaan masulla maatessa ja kääntyy selältä masulle ja useimmiten myös toisinpäin ellei liikaa väsytä. Paljon jokeltaa myös. Mten teillä muilla?

Eilen olin mammaryhmässä ja tuntui että kaikkien muiden muksut jo osasivat ilman tuke aistua ja/tai ryömivät/konttaavat... :S

Meillä opetettiin ryömimään yöllä kissan hiekkalaatikolle pissalle. Oli tosi kätevää, mutta peittämään ei oppinut kuin vasta 1,5 vuotiaana :(

Vierailija
24/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

istua ilman tukea, kontata, nosuta seisomaan tukea vasten, kävellä tukea vasten ennenkuin täytti 7kk.

Nauraa niin ihanasti hampaattomalla suullaan, hymyillä ihanaa aurinkoista hyvmyään.

Laittaa soivan lelun soimaan, pitääleluja yhdellä kädellä.

Tietysti kääntyä mahalle ja selälle.

Osoittaa lamppua kun kysyy missä on lamppu ja sanoa amppu. Sanoa myös ättä, eli äiti

jne.

Nii varmaa 😂😂😂 tää oli hyvä 😍 munki 6kk luettelee piin arvon 20 ekaa desimaalia 😂😄

Vierailija
25/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin yksilöllistä, mitä kukin oppii missäkin vaiheessa ja tosi isot vaihteluvälit on normaalia! Vaikka joku oppisi jotain myöhemmin, se ei ole sen huonompi tai hitaampi oppija. Vauvat ja lapset on vaan erilaisia.

Meillä taisi olla aika samanlaista kuin teillä. Ryömiin lähti vasta 10kk iässä, konttaan 14kk iässä ja käveleen 1v 4kk. Tuo vertailu on ehkä kamalinta noissa joissain äitiporukoissa ja kysely "joko teillä", "eikö se vielä" jne ... Eikä se edes lopu siihen, kun lapsi oppii käveleen. :-D Se vaan jatkuu. Nyt kysellään "joko se puhuu lauseita", "joko se syö itse siististi" jne. Että ei tässä kai auta kuin oppia olemaan ylpeä omasta lapsestaan, vaikka se jotain ei vielä osaisikaan, mitä muut osaa, olemaan välittämättä ja keksimään jotain nasevia vastauksia. Ja pitämään oma huoli kurissa ja luottamaan, että kyllä se omakin lapsi kaiken vielä oppii aikanaan. Oppii vain omassa tahdissaan ja se on ihan hyvä niin.

Jos oot ihan kamalassa vertailevansa äitiryhmässä ja tuntuu, että seura vain ahdistaa, niin kannattaa etsiä jotain muita äitikavereita. Oon huomannut, että vähän eri ikäisten vauvojen/lasten äidit on siitä hyviä, että se vertailu jää, kun lapset ei ole just saman ikäisiä.

Vierailija
26/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntyillä, ryömiä, istua tuettuna, sanoa muutaman sanan.

Vierailija
27/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ovat istuneet tuetta toinen 11kk ja toinen 9kk iässä. Ryömimään ovat tainneet lähteä 8kk ja 7kk, konttaamaan pari kuukautta sitä myöhemmin ja kävelemään 1v5kk ja 1v3kk. Hyvin ovat ehtineet :)

Vierailija
28/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta, joista toinen ryömi eteenpäin pieniä matkoja, laittoi suuhun kaiken mitä käsiinsä sai, sekä istui syöttötuolissa tuettuna. Toinen taas oli noussut jo seisomaan tukea vasten, istui itse ilman tukea, konttasi ja laittoi myös suuhun kaiken mitä käsiinsä sai.

Eli lyhyesti, kaikki aikanaan, mitä väliä vaikkei se lapsi puolen vuoden ikäisenä olisi "yhtä kehittynyt" kuin muut. Kolmeen - neljään vuoteen mennessä ne erot tasaantuu.

Vierailija
29/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk vanhana tylleröni heilui kontillaan konttausasennossa, istui syöttötuolissa, mutta ei osannut itse nousta istumaan. Päristeli ja piti ääntä, jokellus vokaalivoittoista. Tutki mielellään käsillään kaikkea mahdollista, teki vatsalla ollessaan lentämisharjoituksia eli treenasi selkälihaksia konttausta varten (keikkui siis kontillaan 1,5 kk). Oli kaikin puolin suloinen ja ihana pieni vauva. Söi tissiä ja kiinteitä pari ateriaa vrk:ssa.

Vierailija
30/32 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär oppi kääntymään 3kk iässä selältä vatsalleen. Sylissä ollessa väänsi itseään istuma-asentoon 4kk iästä lähtien. Ryömimään lähti 5kk iässä ja ilman tukea istui suoraan 6kk iässä kun vihdoin uskallettiin istuttaa. Konttausasennon hoksasi siinä samalla mutta konttaamaan lähti vasta 10kk iässä. Käveli polvillaan ennen konttaamista :D.

Meidän suvussa liikkumaan on aina opittu "nopeasti". Nuorin lähti 7kk iässä jo juoksemaan. En olisi huolissani jos puolivuotias ei vieläkään paljoa liikkuisi, kunhan olisi kuitenkin kiinnostunut ympäristöstään ja liikuttelisi itseään ja raajojaan. Kellon viisarin tapaan ilmeisesti neuvolan mukaan olisi hyvä jo osata pyöriä napansa ympäri?

Vierailija
31/32 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

istua ilman tukea, kontata, nosuta seisomaan tukea vasten, kävellä tukea vasten ennenkuin täytti 7kk.

Nauraa niin ihanasti hampaattomalla suullaan, hymyillä ihanaa aurinkoista hyvmyään.

Osoittaa lamppua kun kysyy missä on lamppu ja sanoa amppu. Sanoa myös ättä, eli äiti

jne.

Älä nyt vittu valehtelee. Kukaan 6 kk vanha ei vittu osaa sanoa äiti. Hei haloo. Kuinka tyhmänä meitä pidät ???!?

Vierailija
32/32 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jne.

Älä nyt vittu valehtelee. Kukaan 6 kk vanha ei vittu osaa sanoa äiti. Hei haloo. Kuinka tyhmänä meitä pidät ???!?

Joo joo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän