Miten sujui päivähoidon aloitus?
Miten teillä on sujunut lapsen päivähoidon aloitus? Oliko kauan itkuisia aamuja ja itkikö hoidossa muutenkin kun jäädessään? Minkä ikäinen lapsi oli? Miten pian sopeutui?
Kiitos vastauksista!
Meillä 2v3kk lapsi harjoittelee pian alkavaa päiväkotiuraansa varten. Tänään oli vähän reilun tunnin leikkimässä ja itki siitä puolituntia. Jättäessä ei mitään, vilkutti minulle, mutta vähän ajan päästä alkoi itku joka ei sitten loppunut ennenku hain lapsen :(
Mietin että jos olisi ollut siellä koko päivän, niin kuinkahan kauan olisi vielä itkenyt :(
Kommentit (6)
Meillä sujui ihan täysin ilman ongelmia.
Tyttö oli 1 v 3 kk kun aloitti täyspäiväisenä päiväkodissa. Olihan tuo pieni vielä, mutta ei koskaan itkenyt sinne jäädessään. Oli heti kuin "kala vedessä". Taisi olla mulle tiukempi paikka jättää lapsi hoitoon. Tosin kyllä päiävkodista sanottiin että harvoin päiväkodin aloitus sujuu näin täydellisen siististi eli ilman yhtäkään itkua tms.
Meillä tyttö oli ollut yökylässä jo pienestä pitäen isovanhemmillaan, joten oli tottunut siihen ettei ole 24/7 äidissä kiinni. Tätä nykyä tyttö on reipas 3-v, joka vaihtoi pari viikkoa sitten päiväkotia, ja on sosiaalisuudellaan valloittanut uudessa päiväkodissa kaikki, eilen viimeksi hoijana huokaili että tyttöni on uskomattoman ihana, huumorintajuinen ja sosiaalinen tapaus, joka on saanut paljon kavereita heti ekasta päivästä lähtien.
Muutamana aamuna itkua jätettäessä, mutta sitten ok. Tokalla sujuu huonosti, on kuukautta vaille 3v. Kaksi kuukautta nyt ollut hoidossa ja kotoa lähteminen sekä aamujääminen on edelleen tosi vaikeaa. Vaikka hoitopäivän aikana on hoitajien mukaan hyväntuulinen ja haettaessa iloinen.
Ensimmäiset 3 päivää meni innoissaan ja sen jälkeen 2 viikkoa yhtä huutoa. Ei halunnut lepäämään hoidossa.
Alku oli kaikkea muuta kuin helppo. Ensimmäiset kaksi viikkoa itki aamuisin, kun sinne jäi. Aina kun olivat sisällä, niin taaperomme oli mennyt aina ulko-oven viereen kytikselle ja roikkumaan oven kahvaan, niin ikävissään oli. Sitten helpotti ja nyt jää aamulla mielellään ja iltapäivällä ei meinata saada sitä kotiin sieltä!;)
että kahden vanhemman lapseni päiväkotialoitukset jotka laitettiin siis päivähoitoon piirua vaille 3 v olivat todella vaikeita.
Kaksi nuorempaa menität reilu vuoden iässä, ja nämä sujuivat ongelmitta.
Meillä kahden vanhemman kanssa taisi ola hiukan ylisuojelevainen asenne, eli lapset olivat pääosin mun kanssa kotona ja olin vähän turhan tarkka kaikesta, mutta nuorimmaisten kohdalla jo eri meininki, nämä harrastivat yökyläilyä myös tosi pienenä. Tottuivat siis helpommin olemaan muuallakin kuin kotona.
Tärkeää on että harjottelet lapsen kanssa YHDESSÄ, älä jätä vieraaseen paikkaan kylmiltään.Sinulle olisi varmasti apua "Taapero päivähoidossa" pohdinnasta autalastakasvamaan blogissa. Tässä ollaan kunnolla asiaa pohdittu ja apua siitä saat varmasti. Tsemppiä teille!