Olemme ostamassa vanhaa omakotitaloa. Kuntokartoituksesta...
Miten nämä hommat toimii?
Jos tarjous menee läpi, niin ehdottaako välittäjä jotain tiettyä kuntokartoittajaa vai pitääkö sellaisista ottaa itse selvää?
Ja millainen se kartoitus sitten oikein pitää olla ettei käy niinkuin Katajalla, jos tuleekin joskus ilmi jotain kosteusongelmaa tms?
Kommentit (7)
Tehkää ehdollinen tarjous, jossa ilmoitatte haluavanne teettää kuntotarkastuksen itse (siis maksatte sen itse).
Välittäjä käyttää itselleen sopivaa firmaa, josta tulee joku rakennustarkastaja vähän koputtelemaan seiniä ja toteaa, ettei sada sisään. Raporttiin kirjoitetaan, että talo on ikäänsä vastaavassa kunnossa. Tarkastajalla ei ole mitään vastuuta.
Kannattaa siis palkata tarkastaja itse ja katsastuttaa talo kunnolla.
välittäjällä oma kuntotarkastaja. Me otettiin mukaan yksi sukulainen, joka ollut isännöitsijänä, niin hän teki omaa tarkastusta. Kun ei ihan luotettu siihen välittäjän omaan..
talosta esim. sitä pikkuseikkaa, että yksi nurkka oli lähes puhki ulos saakka. Meillä oli lisäksi mukana appiukko, joka on rakennusinsinööri. Hän osasi katsoa oikeita asioita. En takroita, että kaikki kartoittajat olisivat ammattitaidottomia, mutta toinen mielipide voi olla ihan paikallaa, ettei tule lyötyä rahojaan katastrofiin, tai ainakin saa hinnasta kunnollisen alennuksen.
joka on altistunut ja allergisoitunut homeelle. Mulla on tällainen ystävä, ja hän ei voi ostaa kirppariltakaan mitään, missä on vähänkin homeen hajua. Sellainen, joka ei ole homeelle altistunut, ei välttämättä huomaa mitään. Tämä ystäväni säästi hometalon irtaimistosta ruokapöydän, joka hiottiin ja maalattiin; siitä huolimatta hän sai siitä oireita.
se on siis sitä, että joku tulee sinne ja katselee että missä tämänikäisissä ja tyyppisissä taloissa voisi olla ongelmia ja näyttääkö siltä, että niitä olisi tai että olisi jotain muuta, mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Kuntotarkastaja siis sanoo teille, pitäisikö johonkin kiinnittää huomiota. KAIKKI TALOT LÄPÄISEVÄT KUNTOTARKASTUKSEN: Silti niissä jokseenkin kaikissa on asioita, joihin pitäisi kiinnittää huomiota. Kun kuntotarkastaja kirjoittaa sen paperinsa, lukekaa se huolella ja KYSYKÄÄ kuntotarkastajalta, mitä mikäkin kohta tarkoittaa.
(Rehellisesti sanottuna, mä en kyllä ymmärrä, kuinka se Katajan talo on muka voinut olla NIIN homeessa ilman että kukaan muka tajuaa mitään, kun kuvien perusteellahan noiden rakenteiden ja seinäpanelienkin on täytynyt olla jo sormella koittaen pehmeitä. Olen itse remontoinut monta taloa ja monenlaista hometta ja lahoa nähnyt - ja kyllä sen todellakin näkee paljain silmin ja tuntee ihan ihollaan jo kauan ennen Katajan blogin kuvien vaihetta.)
ja valitsette sen myyjän kanssa yhdessä. Me valittiin itse kuntokartoittaja, jonka myyjä hyväksyi. Kuntokartoitus on pintapuolinen katsaus joten siinä ei satavarmasti kosteus- tai homevauriot ilmene. Vaikka kuntokartoituksessa ei tulisi mitään ilmi, ei se tarkoita ettei piilevistä vioista voisi pyytää hinnanalennusta tms kaupan jälkeenkin.