Kirpputori kokemuksia..
Minä olen suvaitsevainen ja suhtaudun erittäin myönteisesti maahanmuuttajiin. Teen vapaaehtoistyötä maahanmuuttajalasten kanssa, joten rasistiksi minua ei voi pahalla tahdollakaan leimata.
Kuitenkin kirpputorilla myyjänä eilen totesin jotain todella epämiellyttävää: Somalialaisilla ei ole minkäänasteisiä käytöstapoja. Minulta osti lastenvaatteita niin virolaiset (todella ystävällisiä, ei mitään ongelmaa), venäläiset (sama juttu, ystävällisiä ja mukavia ja kohteliata), aasialaiset (ystävällisiä ja mukavia) mutta annas olla kun somalialainen tulee pöytäni ääreen: Pöytä sotketaan, tavaroita heitellään ja viskotaan ja jopa pudotellaan maahan niitä nostamatta ja lopulta pitäisi puoli-ilmaiseksi tavarat saada. Myin tosi halvalla uusia lastenvaatteita, käyttämättömästä verkkapuvusta jopa 2 e oli liikaa. Somaliailaisrouva ilmoitti että maksaa 20 centtiä ja yritti väkisin viedä -siis varastaa- vaatteen tuohon hintaan. Valitettavasti tämä ei ollut poikkeus, nimittäin niin monta somalialaista kun pöydässäni vieraili, ja kaikki olivat samanlaisia. Ei minkäänlaisia käytöstapoja, muita asiakkaita tönitään pois pöydän äärestä ja vaatteita arvostellaan huonoiksi ja liian kalliiksi.
Lopulta jos somalialainen lähestyi pöytääni, sanoin heti todella kovia hintoja, koska en jaksanut alkaa siivota pöytää heidän jäljiltään tai kuuntelemaan törkeyksiä myymistäni vaatteista.
Kyllä harmittaa tällainen. En ikimaailmassa ollut aiemmin voinut kuvitellakaan että edes jollain tasolla ymmärtäisin suomalaisten somalialaisvastaisuutta, mutta nyt ymmärrän.