Saako kierukan kanssa käyttää tamponia?
Entä kuinka pian saa mennä uimaan? On kylpyläloma tulossa pian ja mietin voinko nyt jo käydä hommaamassa hormonikierukan. Jos joku tietää, olen kiitollinen vastauksista :) Menen laitattamaan sen yksityiselle, joten lääkäriltä en oikein pääse näitä kysymään maksamatta käynnistä.
Kommentit (7)
ensimmäisen kuukauden hormonikierukan laiton jälkeen. Eli jos reissu tulossa pian, suosittelisin mielummin kieurkan laittoa vasta reissun jälkeen. Kierukan laiton jälkeen ei heti suositella uimista/vedessä lillumista tulehdusriskin vuoksi.
Tampponia ei suositella käytettäväksi kierukan kanssa, koska langat voivat takertua tamppooniin ja kierukka tulla ulos. (nim. kokemustakin on omasta takaa..)
varoaika kierukan laiton jälkeen, ettei saa mennä uimaan tulehdusriskin takia. Kun on se kylpyläloma tulossa.
Tamponiasia on tärkeä siksi, että mulla on vuodon määrä aivan valtava ja ilman supertamponeita ja samanaikaisesti käytettyä sidettä en nykyisellään pärjäisi. Jos ei kierukka vähennä vuotoa ihan oleellisesti, niin olen pulassa jos ei saa käyttää tamponeita.
ap
lähinnä siinä tapauksessa, että vuoto olisi erittäinniukkaa ja langat pitkät, eli voisit periaatteessa vetää kuivalla tamponilla ehkäisimen ulos.
Mutta käytännössä en ole itse onnistunut saamana mitään ongelmaa tuosta aikaiseksi.
Ekasta kierukasta langat kyllä tunsi kohdunsuulla, mutta vuotoa ei ollut lainkaan, eli tamponia ei tarvittu.
Tokasta langat leikattiin hyvin lyhyiksi ja myöhemmin koko härveli on humpsahtanut syvälle lakoineen päivineen. Vuotoja on hiukan, mutta ei siis ole edes lankoja esillä.
Toisaalta tunnistan kyllä vuodon määrän, en laita tamponia narisevan kuivaan pipariin :P
tosiaan saa käyttää kierukan kanssa ja monet vuotaa pitkään ennenkuin kierto asettuu kohdilleen. Aina puhutaan, että menkat loppuu kokonaan, mutta omassa hyvin laajassa tuttavapiirissä ei kyllä kenelläkään ole menkat loppuneet hormonikierukan kanssa. Pikemminkin osalla vuoto lisääntynyt.. Suosittelen siirtopillereitä jos menkat odotettavissa reissun aikana ja kierukkaa vasta reissun jälkeen.
Seuraavan kuukauden aikana olisi jo saanut käyttää, mutta sittemmin ei ole enää menkkoja ollutkaan.
Mulla ei kierukan kanssa ollut menkkoja ollenkaan, joten en tarvinnyt tamponiakaan. En siihen kysymykseen siis osaa vastata, kun ei ollut tarvetta.