Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on yliopisto-opiskelu? Onko lainkaan oppitunteja?

Vierailija
07.10.2011 |

Vai onko siellä pelkästään luentoja jotka kestää 3 tuntia ja sitten tutkielmien tekoa? Millaista on jos opiskelee esimerkiksi sosiaalipuolen juttuja?

Olen suorittanut avoimessa korkeakoulussa kaikkiaan reilut 70 opintoviikkoa, yhden cum lauden ja parit approt ja sälää, mutta tämä on koostunut lähes pelkästään etätehtävistä.

Nyt ajatus yliopistoon menosta, opinto-oikeuden anomisesta kiinnostaa, ja kävin miettimään, että en tiedä lainkaan millaista yliopisto-opiskelu on!

Tenttiminen ja tutkielmien teko onnistuu kyllä - mitä muuta yliopisto-opiskelu on? Kertokaa opintoviikkoja hieman jo rohmunneelle av-mammalle...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä käytetään nykyisin opintopisteitä ;) Riippuu tosi paljon oppiaineesta, millaista opiskelu on. Meillä humanistisessa oli luentoja (ei tosin kolmetuntisia) ja kirjatenttejä. Sitten oli oppituntimaisempaa opiskelua pienemmissä ryhmissä (esim. kielet). Luentokursseja suoritettiin sekä esseitä kirjoittamalla että tenttimällä.

Vierailija
2/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta periaatteessa siis yliopisto-opiskelu koostuu

- luentokursseista, joissa seurataan luennot ja luetaan tenttimateriaalit ja käydään tentissä (tai tietysti voi olla jotain portfolio- tai oppimispäiväkirjajuttuja tai esseitä kans, mutta pääasiassa kai kirjatenttejä)

- kirjatenteistä, joita varten vaan luetaan tarvittavat kirjat ja tentitään ne

- harjotuskursseista, jotka on enemmän oppituntimaisia tai sisältää pienryhmätyöskentelyä, esim. jos opiskelee kieliä yliopistossa on paljon näitä

- edellisten yhdistelmistä (esim. luentoja, pienryhmätyöskentelyä ja kirjallisuus ja suoritustapana vaikka essee)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin pienissä aineissa, joissa ei pahemmin ole määrärahoja muuhun, saattaa ainakin sivuaineen pystyä tekemään pelkästään tenttimällä.

Yleensä ottaen kielissä, matemaattisissa aineissa ym. aineissa, jossa kartutetaan taitoa yhtä paljon kuin tietoakin, on eniten läsnäoloa, harjoituksia jne. Teoriapohjaisissa aineissa taas luentoja ja tenttejä enemmän.

Sosiaalialakin riippuu, jos tarkoitat sillä sosiaalityötä, niin siihen kuuluu aika paljon luentoja ja tenttejä, mutta myös seminaarimuotoisempaa työskentelyä ja tutustumista ihan eri kohteisiinkin.

Parhaiten selviää kun menet haluamasi yliopiston opetussuunnitelmia selaamaan, niistä löytyy tarkat tutkintoon vaadittavat kurssit ja kurssien suoritustavat. Kannattaa selvittää etukäteen, sillä kaikki ei sovi kaikille, ja on hikisempi juttu törmätä siihen vasta opintojen alettua, joustonvarakin riippuu täysin opettajasta+alasta.

Vierailija
4/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tainnut sekoittaa peruskouluun... =D

luentoja on ja mahdollisesti harjoitustunteja. sekä kandiseminaareja, graduseminaareja jne.

Vierailija
5/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse opiskelen sossuksi, ma-to on kaksi luentoa/päivä. Perjantaina ei ollenkaan. Luettavaa on sitten senkin edestä, tuossa vieressäni vartoilee kuusi n.300 sivuista, ja yksi 1000 sivuinen kirja lukijaansa. Ja ne ovat vain ensimmäisen periodin kirjat, tekstikään ei ole ihan helpommasta päästä. Teen vasta perusopintoja, meillä ei ainakaan vielä mitään ryhmätöitä ole ollut, mutta odotettavissa kyllä jahka aineopintoja pääsen tekemään.

Vierailija
6/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen jo suorittanut esim ruotsin kieliopintoja 2 ov (op? kai on sama asia) ja ne tunnnit olivat kyllä aika täysin samanlaisia mitä esim lukiossa. Siellä oli opettaja ja tunnilla käytiin läpi asioita, luettiin tekstejä, käännettin lauseita jne. Ainoa ero oli se, että tunti oli noin 2,5 h pitkä eli kesti lähes koko illan.

Sen takia kyselen, että minulla on jo perhettä, enkä millään voisi irrottautua esim 2 vuodeksi vieraalle paikkakunnalle suorittamaan opintoja loppuun. Mietin vaan, miten paljon mahtaa olla mahdollista tehdä etänä ja tenttimällä.

Jos joutuu roikkumaan jossain yliopistolla 4 päivää viikossa, niin ei sitten taida olla mun juttu. Tässä perhetilanteessa pitäisi olla jotain itsenäisempää.

Mulla on cumu suoritettu jotain 100 vuotta sitten sosiaalipsykologiasta ja lisäksi on approt sosiologiasta, psykologiasta ja kulttuurihistoriasta. Sitten on erinäisiä yksittäisiä suorituksia, mm. ruotsia ja englantia pari viikkoa kumpaakin. Huvikseni olen lukenut, enkä ole edes varma ovatko kaikki "voimassa". Vanhimmat opinnot vuodelta 1995!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi