Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imettämisestä.

Vierailija
07.10.2011 |

hei, minulla on 2vko:n ikäinen vauva ja olen yrittänyt imettää häntä mahdollisuuksien mukaan. Sairaalassa sai lisä maitoa koska oma maito ei ollut noussut. nyt kotona sitten imetelly mutta tuntuu että roikkuisi rinnalla koko ajan ja koska minulla on 1v9kk ja 6v lapset en pysty koko ajan imettämään vauvaa. ja olen siis joutunnut antamaan korviketta. nyt mietin kun lypsän maitoa ja sitä tulee n.80ml kerralla. korviketta juo sen 80-100ml kerralla. miten te muut imetätte joilla muita pieniä siellä kotona.??

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minä kaksiviikkoista imetin vielä melkein koko ajan kun se vain oli hereillä (ja vähän nukkuessakin). Sehän on ihan normaalia.

Sinulta tulee varmasti tarpeeksi maitoa, siitä ei ole mitään huolta, kun saat lypsämällä noin paljon kerralla (vauva saa aina enemmän rinnasta kuin mitä lypsämällä saa). Mutta tietenkään kauan ei tule maitoa jos annat noin suuria määriä korviketta kerralla.

Kuusivuotias ei tarvitse aikaasi paljon, kunhan olet läsnä ja voit neuvoa. Mutta joo, tuo taapero tietysti tarvitsee sinua vielä paljonkin. Et ehkä pysty imettämään ihan lapsentahtisesti.

Suosittelen että pyri johonkin noin kolmen tunnin välein -rytmiin (itse tunnet parhaiten vauvasi tarvitseeko maitoa tihemmin aamulla tai illalla jne.) ja silloin pyrit imettämään noin puoli tuntia kerrallaan (taaperolle varattuna tekemistä siksi aikaa, sinä voit myös imettää patjalla lattialla ja toisella kädellä leikkiä taaperon kansas tai lukea hänelle kirjaa jne jne).

Jos sinulla on kantoliina niin laita vauva siihen, niin ei välttämättä edes tarvitse imettää niin paljon - vauva voi haluta ja tarvita vain sitä läheisyyttä ja olla ihan tyytyväinen ilman rintaa kunhan saa olla sinussa kiinni.

Vierailija
2/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on kantoliina niin laita vauva siihen, niin ei välttämättä edes tarvitse imettää niin paljon - vauva voi haluta ja tarvita vain sitä läheisyyttä ja olla ihan tyytyväinen ilman rintaa kunhan saa olla sinussa kiinni.

kantoliinaa!

Mulla on vaan yksi lapsi, mutta hän on kyllä niin "läheisriippuvainen", että harvoin viihtyy yksikseen, edes nukkuessa. Paljolti riiputan häntä kantoliinassa, jotta saan itsekin hommia tehtyä.

Jos kantoliina ei ole tuttu, niin annan vinkiksi, että vastasyntynyttä voi pitää myös pystyasennossa, kunhan vauva on jalat koukussa lähes sikiöasennossa. Jollain sivuilla neuvotaan, että vastasyntynyttä voi kantaa ns. sammakkoasennossa eli jalat levällään. En usko, että on niin pienelle hyväksi. Meidän vauva ei ainakaan viihdy liinassa ns. kehtoasennossa, ainoastaan pystyasennossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni toisen lapsen imetys mönkään juuri ap:n kuvaileman tilanteen takia.. Isompi lapsi oli 1,5-vuotias ja jäi aivan heitteille, koska vauvaa piti alussa imettää koko ajan. Nyt kolmannen lapsen kohdalla olen varautunut niin, että isommille lapsille on hoitaja ekan kuukauden ajan, että pystyn keskittymään imetykseen kunnolla ja saamaan sen alkuun.

Toivottavasti tällä kertaa onnistuu.. En osaa ap:ta neuvoa, mutta ymmärrän tilanteesi.

Vierailija
4/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minä kaksiviikkoista imetin vielä melkein koko ajan kun se vain oli hereillä (ja vähän nukkuessakin). Sehän on ihan normaalia.

Taaperolle viereen mukavaa tekemistä. Luettiin paljon, kun siinä pystyy hyvin imettämään samalla. Yllättävän hyvin sitä oppii imettäessä tekemään asioita yhdelläkin kädellä. Yhtäkkiä sitä huomaa, että vanhemman lapsen pukemiset ja vessassakäynnit luonnistuvat myös imettäessä. Kantoliina oli myös kätevä (tosin meidän kuopukselle tuli siinä helposti kuuma), Manduca tms. reppu tietysti varmaan myös.

Itse yritin ottaa ekat viikot rennosti, enkä tuntenut huonoa omaa tuntoa siitä, että välillä syötiin eineksiä, katseltiin dvd:tä yms. Pari kuukautta, ja tilanne on aivan toinen.

Aloin myös alusta asti totuttaa vauvaa muun perheen rytmiin. Pidettiin kiinni ulkoiluista ja syömisistä, päiväunista (tietysti vauvan asettamissa rajoissa. Se että imettämisen tai vaipan vaihdon vuoksi ollaankin esim. ulkona puoli tuntia normaalista myöhemmin, ei maailmaa kaada).

Itse en ajatellut edes lisämaidon antamista. Siinä olisi vielä kahta enemmän töitä, jos pitäisi alkaa pulloja pesemään jne ja vauva ehkä vielä alkaisi hylkimään rintaa. Sinullahan vielä tulee maitoakin hyvin.

Vierailija
5/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taapero ei jaksanut yhtään keskittyä mihinkään dvd:hen tai kirjaan tms. vaan kiipeili pöydillä, purki kaappeja, kaivoi vessaa yms. sillä aikaa kun imetin.

3 muistaakseni

Vierailija
6/6 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntuu, ettei pullojen kanssa sählääminen yhtään nopeuta tai helpota arkeasi, päin vastoin. Maitoakin sulla tuntuu tulevan aivan riittävästi. Mulla jokseenkin identtinen tilanne oli pari kuukautta sitten päällä ja lääkkeeksi suosittelen:

- einekset

- dvd:t

- lukeminen ja leikittäminen imettäessä

- ylimääräisen siivouksen ja huushollauksen "unohtaminen"

- kantoliina

(- hoitoapua isommille lapsille jos saatavissa?)

Imettäminen alkaa pian sujua nopeammin ja se helpottaa kummasti arkea, kun ei tarvitse pulloja pestä ja keitellä. Melkein yhtä kauan siihen syömiseen menee, oli sitten kyse rintaruoasta tai pullosta - eiks vaan?

Tsemppiä vauva-arkeen, kyllä se siitä pian helpottaa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi