Kuinka paljon voin pyytää hyvitystä vuokraasunnon laittomasta irtisanomisesta?
Eli ainakin muuttokulut,mutta mitä se muu hyvitys tahtoo pitää sisällään? Enimmilläänhän se on 3kk vuokra.Onko kukaan muu saanut korvauksia,ja onko jouduttu käräjöimään?
Kommentit (13)
Vuokraemäntä irtisanoi ottaa kuulemma omaan(poikansa) käyttöön,mutta eilen joku vieras pariskunta oli pihalla emännän kanssa ja emäntä sanoi että uudet vuokralaiset tuli katsomaan asuntoa.Mitä mun pitäis todistaa? Niin ja kun sanoin että tuo on laitonta niin totes vaan etteipäs ole,kun hänen poikansa suunnitelmiin tuli muutos.No minkäs minä sille sitten voin.
nyt pitävästi todistaa ensin että irtisanominen oli laiton. Siinä onkin käräjöimistä & maksamista.
Sitten vasta pitkän ajan päästä voit alkaa haaveilla pienestä korvauksesta...
juu käräjille tästä vaan,en minä mitään menetä,haluaisin vaan tietää mikä olisi kohtuu korvaus?
Eikä siltä voisi periä vuokraa?
Eli näit vuokraemännän, tämän pojan ja naisystävän.
sitä asuntoa ei ole vuokrattu pojalle. Poika on muuten voinut tehdä edelleenvuokraussopimuksen joillekin muille, ihan laillisesti. Eli korvausta ei tule!
sun ongelmallista irtisanomista on saatu seurata jo jonkun aikaa. Nyt et varmaan voi mitään, kuten itsekin toteat.
Vuokraemäntä sanoi sinut irti, koska halusi asunnon poikansa käyttöön, aivan luvallista ja laillista.
Pojan suunnitelmiin tuli muutos, mikään laki ei sitäkään kiellä.
Vuokraemäntä vuokraa asunnon, josta sinut on sanottu irti, muille. Laillista ja luvallista sekin.
Eikö sinulla ollut jo uusi kämppä jossakin? Pakkaa kamasi, muuta ja jätä riitelyt sikseen. Ei siinä mene kuin rahaa ja energiaa.
Vuokraemäntä irtisanoi ottaa kuulemma omaan(poikansa) käyttöön,mutta eilen joku vieras pariskunta oli pihalla emännän kanssa ja emäntä sanoi että uudet vuokralaiset tuli katsomaan asuntoa.Mitä mun pitäis todistaa? Niin ja kun sanoin että tuo on laitonta niin totes vaan etteipäs ole,kun hänen poikansa suunnitelmiin tuli muutos.No minkäs minä sille sitten voin.
Eikä siltä voisi periä vuokraa?
Eli näit vuokraemännän, tämän pojan ja naisystävän.
ovat lähes samanikäinen pariskunta kuin vuokraemäntä ja isäntä.Voitko nyt vastata jos osaat,jätä minun huolekseni todistelu.
Ja pliis älä olettele mitään,äläkä vastaa jos et oikeasti tiedä mitään.
Eikö se normaalisti ole niin, että vuokranantajalla on 6 kk irtisanomisaika, jolloin vuokralaisella siis pitäisi olla puoli vuotta aikaa kerätä tavaransa ja etsiä uusi koti. Näin meillä ainakin on aina ollut jokaisessa vuokrasopimuksessa.
os syynä on, että vuokranantaja ottaa asunnon omaan käyttöönsä, niin laki ei määrittele sen tarkemmin, miten kauan asunnon pitää olla omassa tai perheenjäsenen käytössä, että lain kirjain tulee täytettyä.
Jotain osviittaa saa kuitenkin siitä, että vuokralaisella on kolme vuotta vuokrasuhteen päättymisen jälkeen oikeus nostaa vahingonkorvauskanne ja vaatia korvauksia, jos käy ilmi että irtisanomiseen ei olekaan ollut hyväksyttävää syytä. Korvaus voi olla enintään kolmen kuukauden vuokra, plus muuttokustannukset.
Riittää, että pojalle tehty vuokrasopimus. Kuukausikin riittää. Sitten sen voi vuokrata edelleen. Käyhän sitä joskus niin, että poika muuttaa muualle töihin jne. Mikään laki ei edellytä, että pojan on pakko jäädä siihen asumaan.
Meillä oli vastaava tilanne. Heitettiin edellinen vuokralainen ulos, meidän 16v poika "muutti" asumaan remontin eli 2 kk ajaksi ja sitten taas "muutti" kotiin. Oli liian pieni asumaan yksin :-). Irtisanottu vuokralainen yritti saada yli 5000 e korvauksia, ei saanut euroakaan, mutta maksoi meidän 3000 euron oikeudenkäyntikulut.
Niin että kokeile ihmeessä. Se voi olla aika kallista.
nyt pitävästi todistaa ensin että irtisanominen oli laiton. Siinä onkin käräjöimistä & maksamista.
juu käräjille tästä vaan,en minä mitään menetä,haluaisin vaan tietää mikä olisi kohtuu korvaus?
että sinä menet käräjille tuolla oikeusjärjestelmän tietämyksen tasolla etkä menetä siinä mitään?
Voi hyvänen aika sentään!
Mene pois -mutta ÄLÄ sano etteikö sinua olisi varoitettu.
(Puolison sukulaiset tekivät noin ja tuhosivat taloutensa kymmeniksi vuosiksi... ääliöt)
irtisanomisaika on 1 kk alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa. 3 kk pidemmässä. Että tuskin kannattaa lähteä käräjöimään.