Munattomalla ja maidottomalla dieetillä imettävät!
Nyt kaipaisin hieman apua,
Olen kohta kaksi viikkoa ollut munattomalla ja maidottomalla dieetillä, ja vauvan (1,5kk) kasvot puhdistuivat ihottumasta täysin.
Miten siis jatko? Onko odotettavissa, että allergiat lähtevät, voinko siis jossain vaiheessa ottaa munan ja maidon ruokavaliooni uudelleen?
Kirjoittaako lääkärit reseptiä " maitoihin" , vaikka ei siis niin sanotusti pakko, koska minulta maitoa tulee?
Haluaisin jo lähteä esim. jumpalle, mutta mahdotonta, koska tyttö on tissillä melkein koko ajan hereillä ollessaan. Pumpaten en enää saa tulemaan, koska maidontulo on jo tasaantunut. Pakkasessa kyllä paljon maitoa, mutta niissä olen syönyt munaa ja maitoa...
Kokemuksia ja neuvoja otan vastaa enemmän kuin mielelläni:)
Nutty
Kommentit (6)
Voisikohan olla, että teillä vauva reagoi vähän erilailla kuin esikoinen? Raivarit ja limainen, vihreä kakka kuullostaisi minusta nimittäin allergialta... Ehkä diettisi riitti poistamaan iho-oireet, mutta voisiko olla mahdollista, että jokin aiheuttaa nyt/edelleen suolisto-oireita.
Meillä esikoinen sai juuri tuon kuulloisia raivareita, välillä itkukohtauksia, ei suostunut syömään. Hänelle iho-oireet tulivat sitten " lopuksi" , silloin vasta tajusin, että kyse oli allergiasta. Myöhemminkin on ollut ensin suolistolla reagoiva, vasta voimakkaassa/jatkuvassa reaktiossa tulee iho-oireita. Olen kuullut joidenkin vauvojen myös " lääkitsevän" huonoa oloa/vatsakipua jatkuvalla imemisellä.
Tämä nyt tuskin helpotti, lisäallergiat eivät varmaan ole mitä toivoisit...
Mutta toivottavasti tilanne selviää.
NN
intoasi jumppaan!Kyllä ehdit sinne vielä!Ja sinulla on vielä lapsivuodeaika.Ymmärrän kyllä että haluat hetkeksi omistautua omille jutuille ilman vauvaa,mutta äitinä olo on aika pitkälle itsestään luopumista.Jos epäilet maitoallergiaa,niin voit huoletta heivata pois ne pakastemaidot,jos niissä maito/muna allergeenejä.Paras tietysti olisi jos jaksaisit imettää ja dietata,kyllä se vauvakin joskus irrottautuu tissistä ;-),vaikkakin ajan kanssa.Jos haluat erikoiskorvikkeen vauvalle,niin käy lääkärissä.Maitoallergiasta yleensä kyllä parannutaan,mutta ei sentään niin nopeasti että kannattaisi säästä ne pakastemaidot.Lääkäri ohjaa teidät kokeisiin,minkä perusteella vauva saa dignoosin ja sen perusteella saat resptillä erikoiskorviketta kokeiltavaksi.Kaikki korvikkeet ei välttämättä sovi,joten sopivan korvikkeen löytämiseksi saattaa kulua yllättävänkin paljon aikaa ja rahaa.Toivottavasti vauvasi allergia ei ole vaikea!
t.maitopossu
Ehdottomasti jatkat vielä dieettiä! Upeeta! Itse aloitin 1,5kk ikäisen toisen tyttömme kanssa dieetin joka kesti 2kk. Meillä yöt rauhottuivat ja iho oli aivan mahtava. Otin varovasti maidon takaisin ruokavalioon, koska 2kk dieetin jälkeen prigeissä näytti maito ja muna nollaa. Sain siis luvan antaa jo Tuttelia, koska uskoin että se reagoi kaikesta muusta mitä syön. No niinpä alkoi silti iho huonontua. Palasimme 6kk iässä allergiasairaalaan ja prigeissä maito, muna, ruis, vehnä ja ohra näkyivät. Alkoi siis eliminointi, eli minulta jälleen maito, muna sekä nuo viljat pois kahdeksi viikoksi, mutta en kyennyt, joten otimme 2 viikoksi soijamaidon kehiin. 2 viikon jälkeen maitoaltistus, jossa maitoa ei todettu allergisoivaksi. Ja jälleen palasimme Tutteliin. Vähitellen sitten kauraa ja muita kehiin yritimme ja nyt tyttö 11kk ja ruokavaliossa kaura, mustikka, vadelma ja silti iho vaatii joka viikko kortisonia. Takuutestatut ovat peruna, porkkana, palsternakka, maissi, riisi, kesäkurpitsa, kukkakaali, bataatti, hirssi - että silleen. Lihaa ehkä menisi, mutten henno kaurapuuron joukkoon tunkea. Hb onneksi 117. Vuoden iässä uusi tsekkaus jälleen.
MUTTA! Tulit juuri äidiksi: " Haluaisin jo lähteä esim. jumpalle, mutta mahdotonta, koska tyttö on tissillä melkein koko ajan hereillä ollessaan." Itse olin viime lauantaina ensimmäisen kerrna erossa allergiatytöstämme ja tuntui ihan kivalta, muttei lainkaan pakolliselta. Nyt on se aika kun pitää tajuta ja osata vaipua sinne äitiyteen. Ehdit vielä jumppaan!
VOIMIA!
Meillä kaksi lasta olleet maitoallergisia, ja olen kummankin kanssa ollut pitkään maidottomalla dieetillä (toisen kanssa edelleen..). Yleensä allergia iän myötä helpottaa ja vaikka lapsi pienenä reagoisi esim. maitotuotteisiin äidinmaidon kautta, niin voi olla että isompana jo sietää äidin käyttämän maidon. Tai näin meillä esikoisen kohdalla tapahtui. Kuopus sitten reagoi äidinmaidon kautta vielä yli vuoden ikäisenäkin...
Itse en olisi niin ehdoton, että heittäisin pakastetut maidot pois. Tai siis riippuen lapsen oireista.. Kokeilisin mitä tapahtuu, jos muuten noudatat dieettiäsi ja sitten kerran annat pakastettua maitoa lapsellesi. Meidän esikoisen ihosta huomasi aina selvästi (kun oli alle 8kk), jos oli saanut maitoa ajalta ennen dieetin alkua (tai jos äiti oli sortunut maitotuotteisiin..). Mutta koska reaktio ei tuntunut lasta kovasti häiritsevän ja meni aina nopeasti ohi (noudatin dieettiä tiukasti muutamaa " lipsahdusta" , perhejuhlia ym., lukuun ottamatta) oli tilanne minusta ihan O.K. Eikä lääkärikään ehdottomasti kieltänyt maitotuotteiden käyttöä (tai siis " lipsahduksia" ), tarkoituksena oli noudattaa dieettiä, jolla oireet saadaan kuriin ja ottaa maitotuotteet (edes rajoitetusti) takaisin äidin ruokavalioon heti kunhan lapsi sen kestää ilman oireita.
Ja kuten tuossa aiemmin sanottiinkin, vauvasi on vielä niin pieni. Odota kuukausi tai pari, ehdit sinne jumppaan vähän myöhemminkin... ;) Lapsen kasvaessa syöttövälitkin pitenevät ja sitten sinulla on aikaa paremmin omille menoille vaikka imettäisitkin. Ja vinkkinä, sitten kun käyt pitempään jossain, pumppaa heti takaisin tultuasi (ennen kuin imetät lapsen) maitoa seuraavaa reissua varten, " täysistä tisuista" maito todennäköisesti lähtee helpoiten herumaan ja lapsi saa kyllä imettyä " tyhjemmistäkin" .
NN
Munaton dieetti oli vielä helppo, mutta hermoon kävi maidottomana olo! Luomumaito oli meille oikea pelastus ja sitä voinkin huoletta juoda myös imetysaikana!! Tosi helpotus ruuanlaittoon kun kerma, voi, juustot ym. homogenoimattomat ruuat eivät vauvaa haitanneet. Munattomalla dieetillä olin kauemmin.
...Meillä on talossa 3,5 vuotias esikoinen, jolla erittäin vaikea ja laaja allergia. Hänen iho ei puhdistunut milloinkaan edes Neocatella. Joten siis kokemusta on vaikeasta allergiasta, mutta ei lievästä, mikä uudella tulokkaalla näyttäisi olevan, koska minun dieettini riitti puhdistamaan ihon. Eli siis alkuperäinen kysymykseni koski juurikin sitä, että olisiko meillä nyt mahdollista päästä helpommalla, vai onko edessä yhtä vaikeat ajat kuin esikoisella...olipa taas hankalasti selitetty, ei tuo verbaalinen lahjakkuus ole nyt huipussaan:)
Edelleen siis imetän, ja täytyy sanoa että rankkaa on. Tyttö on kirjaimellisesti koko ajan tissillä, väli voi olla maksimissaan tunnin päivisin.
Nyt on vielä tullut mukaan raivarit, jotka ei välillä lopu millään, ei ota tissiä suuhun....sitten hetken päästä ottaa.
Kakka on vihertävää ja limaista...
Meillä on lähete menossa maitoaltistukseen, mutta sieltä ei kuulu mitään.
Ja sitten tuosta jumpalle lähdöstä vielä sen verran, että ohjaan jumppia itse, ja tapanani on liikkua päivittäin. Se on siis minulla ns. veressä, joten jumpasta/liikunnasta luopuminen tekee tiukkaa. En kaipaisi siitä syyllistämistä, kun muutenkin on paha olla!