Toisaalta potuttaa, kun lapset on pk:ssa kaatosateellakin ulkona
Muuten aivan ihana pk ja tavallaan olen sitä mieltä, että lapsille tekee hyvää leikkiä ulkona melkein kelillä kuin kelillä, mutta...
Tänäänkin sataa aivan kaatamalla ja todellakin toivon ettei lapset ole ulkona kun haen niitä. Todnäk ovat kuitenkin, päiväkodin käytännön tuntien.
Pikkuongelma tietysti, mutta kyllä se ärsyttää kun sataa kaatamalla vettä niskaan, ni repiä ulkona niitä kurasia ja märkiä kuravaatteita pois ennen kuin saat lapset autoon. Tällä kelillä siinä on hetkessä itekin kuin uitettu koira...
Kommentit (28)
milloin ne lapseet askartelee, maalaa ja leikkii leluilla, jos ulos pitää aina änkeä. Ehkä se onkin vaan hoitotätien laiskuutta. Jospa haluavat laistaa näistä kehittävistä asioista.
T. Se pk täti
milloin ne lapseet askartelee, maalaa ja leikkii leluilla, jos ulos pitää aina änkeä. Ehkä se onkin vaan hoitotätien laiskuutta. Jospa haluavat laistaa näistä kehittävistä asioista.
Vapaata leikkiä klo 6.30-8.30.
Aamupala klo 8.30-9.00.
Aamupiiri klo 9.00-9.15.
Askartelua/vapaata leikkiä/jumppaa klo 9.15-10.15.
Ulkoilu klo 10.15-11.30.
Laulua tai sadun kuuntelua (jos ruoka on vähän myöhässä) tai synttäreiden tai nimppareiden viettoa (tällöin tulevat kyllä vähän aikaisemmin sisälle) kl0 11.30-11.40.
Ruokailu klo 11.40-12.00.
Päikkärit klo 12.00-13.30 (ei nukkujat pääsevät pois nukkarista puolen tunnin päästä).
Vapaata leikkiä 12.30-14.00.
Välipala klo 14.00-14.30.
Ulos klo 14.30 tai n. puoli tuntia vapaata leikkiä ja sitten ulos.
Tämä siis isojen puolella. Ja siirtymiset tehdään pienemmissä ryhmissä.
Anteeks, mut mua pistää mietityttämään mikä intressi jollakin on tulla nyt esim. tähän ketjuun haukkumaan muita aikuisia naisia idiootiksi ja ..ttuilemaan? Tulee vaan mieleen, että ihmisellä on sisällä jotain patoutunutta katkeruutta tai mitä lie. Teettekö te sitä ihan oikeassakin elämässä (mahtaa olla yksinäistä elämää) vai onko se vain jotenkin "hienoa" tehdä sitä täällä kasvottomana..
se kun lapset eivät ulkoile nykyisessä päiväkodissaan tarpeeksi. Joskus jopa pelkällä tihkusateella ovat jääneet iltapäivällä sisälle. Myös aamupäivällä ulkoiluaika jää aika lyhyeksi.
Sade ei ole minusta mikään tekosyy olla ulkoilematta ja harmittaa, että lapset opetetaan siihen päiväkodissa. Moni vanhempi on tästä maininnut päiväkotiin mutta toiminta ei muutu.
Paljon helpompihan se on valmiiksi puetut lapset hakea päiväkodista ulkoa kuin ruveta pukemaan viimeisillä minuuteilla lapsia lähtiessä.
Tokihan ne lapset ovat melkoisia mutapaakkuja kun tulevat syliin ja halimaan päivän päätteeksi, mutta takkini likaantuminen ei minua haittaa. Tärkeintä on lasteni hyvinvointi ja siihen kuuluu riittävä ulkoilu.
Jos katselisin asiaa ihan oman mukavuudenhaluni vinkkelistä, en viitsisi pukea lapsia iltapäivisin ulos ollenkaan, ainakaan kuravaatekautena.
Helpompi on valvoa lasten leikkejä sisällä kuin auttaa lapsia pukemaan ulos.
Iltapäivällä välipalan jälkeen on paikalla 2 aikuista, lapsia parisenkymmentä, kaikki siinä hurmaavassa iässä, jolloin itse osaa jo aika paljon, mutta joka käännettä täytyy aikuisen valvoa ja ohjeistaa. Samaan aikaan täytyy valvoa wc-käyntejä, auttaa oikeanlaisten vaatteiden etsimisessä lokerosta, muistuttaa oikeasta pukemisjärjestyksestä, konkreetisti auttaa mm. vetoketjujen ja lahkeiden kanssa, etsiä eteisestä kuravaatteita, hanskoja ja auttaa niiden kanssa, valvoa jo ulkokatoksessa valmiina odottelevia, patistaa vielä leikkiviä aloittamaan siivouspuuhat. Tämän kaiken lisäksi selvittelen riidat, harmit ja patistelen haaveksijoita. Ja juoksen itsekin vessaan ja vedän ulkovaatteita niskaan, että pääsisin valmiiden kanssa uloskin. Ja vaihdan samalla muutaman sanan niiden vanhempien kanssa, jotka jo tulevat omaansa hakemaan.
Jos aloitamme pukemisruljanssin n. klo 15, vähän ennen klo 16 ovat kaikki ulkona. Paitsi se, jolle tulikin äkkiä pissahätä ; )
t. lto
Itse ihmettelen suuresti teitä, jotka päiväkodin ulkoilukäytäntöjä kritisoitte. Useimmat vanhemmat satsaavat lasten ulkovaatteissa siihen, että ovat varmasti veden- ja tuulenpitäviä ja talvipuvut vielä huippulämpimiä. Vaatteisiin ja asusteisiin upotetaan huikeita rahasummia, mutta sitten kauhistellaan, jos lapsi todellakin joutuu ulkoilemaan sellaisilla ilmoilla, joille nämä vaatteet on tarkoitettu.
Minäkin satsaan lapsilleni aina laadukkaat ulkovaatteet ja olen esim. päiväkodissa sanonutkin, ettei sateellakaan tarvitse kuravaatteita pukea, koska olen maksanut lapseni ulkovaatteista joissa on itsessään vedenpitävyys-ominaisuus. Kyllä on helppo lasta hakiessa sitten päiväkodin kuraeteisessä käsisuihkulla haalarit huuhtaista ja juosta autoon, kun ei tarvitse kuriksia riisua. Näin saadaan kalliista ulkovaatteista kaikki ominaisuudet käyttöön.
...Jos aloitamme pukemisruljanssin n. klo 15, vähän ennen klo 16 ovat kaikki ulkona. Paitsi se, jolle tulikin äkkiä pissahätä ; )
t. lto
Tuli taas tästä kommentista mieleen av:n ristiriitaisuus. Täällä ollaan sitä mieltä, ettei tarhassa työskenteleminen ole oikeaa työtä, vaan siellä laiskotellaan ja ollaan vaan. Ja seuraavassa ketjussa pohditaan ratkaisua ongelmiin, kun ei pärjätä itse kahden lapsen kanssa.
että meille työntekijöille kertyisi aika läjä ylityötunteja jos jäisimme aina sisään kun sataa. Ja meillähän ylityötuntej ei rahana saa. Ja siinähän sitten ollaan kun pitäisi saada +tunnit tasattua :/ Vajaalla henkilökunnalla vedettäisi lapsiryhmiä. Ei oikeen hyvä sekään.
Joten näistä kahdesta pahasta valitsen sinun kastumisesi ihan ilman mitään omatunnon tuskia :)