Suupielet halki!:( Apua!!
Mulla on nyt 2 viikkoa ollu suupielet halki ja alahuulen alapuolella (eli siis paremminkin iholla kuin itse huulessa) pieniä punaisia näppyjä, jotain ihottumaako?! näpyt kutiaa!
Mitä ihmettä tää on ja mikä tähän auttaisi? Bepanthenia (voide/salva) oon käyttäny mutta ei mitään apua!!:(
Tää on todella rasittavaa ja huulet ovat tosi rumat!!!:(
Tätä on ollu pari kertaa aiemminkin tässä n.1,5 vuoden aikana, parantunut kyllä ajan kanssa bepanthenilla, mutta ei ole näin kauaa kestänyt!!:(
Kommentit (14)
ainoastaan aivan alahuulen reuna mistä tämä ihottuma alkaa niin on kuivahko!
huuliherpestäkään tämä ei ole, (se mulla tulee aina nenään :D )oireet ovat erilaiset...
AP
Sain tuollaisia oireita mm. tomaatista, ananaksesta tms. Siitepölyallergioiden liitännäisallergiat. Uskon, että osansa kuormituksesta tuolloin oli mahdollisesti myös asunnon sisäilmaongelmilla, mistä johtuen allergiat levähtivät tosi pahaksi. Moneen vuoteen ei ole kyllä tullut enää tuota oiretta ja voin syödä taas useimpia heldelmiä ja vihanneksia. Voi kyllä johtua myös tuosta B-vitamiinin puutteesta.
ennen, muistaakseni b-vitamiinin puutos aiheuttaa suupielten halkeamista, mutta myös allerginen reaktio itselläni silloin auttaa esim. kestine allergialääke jota saa myös ilman reseptiä, mutta ehkä voisit käydä lääkärillä?
mutta laitoin suupieliin myös kortisonivoidetta, se vei kutinaa pois,
aina välillä. Yhdessä vaiheessa suupielet vuorotteli, ei meinanneet millään hävitä, mutta nyt ei oo hetkeen ollut (kop kop). En osaa sanoa, mistä johtuu, mutta bepanteenilla vaan hoidin. Muistan, että miullekin puhuttiin jotai ehkä b-vitamiinin puutoksesta...
B-vitamiinia. Tai osta samantien jokin monivitamiinivalmiste apteekista, se auttaa :)
Otin kuurin ja suunpielet parantuivat.
on hiiva! Laita kortisonivoidetta esim sibicort, saa ilman reseptiä. Harvemmin noi johtuu mistään puutostiloista, vaikka näin luullaankin.
kokeile mehiläisvahapuikkoa. voi tosiaan olla myös hiivaa eli voide sen mukaan.
kesti kuukauden tai kaksi. Alkoi mielestäni itsestään tai siitä kun söin nektariinia. Olen omenalle allerginen, en ainakaan enne nektariinille. Mutta ei läjhtenyt pois millään. Sitten ostin purkin b-vitamiinia ja sipaisin huuliin mietoa kortisonivoidetta muutamana aamuna aamuna. Tätä yhdistelmä hoitoa kesti n. 4 päivää kun koko vaiva parani.
ole se iho ja limakalvovitamiini..? Itsellä aukeaa tuon tuosta. Nuo näppylät voisivat viitata ruusufinniin. Minä olen kokeillut kaikki voiteet suupielten halkeamaan. Mikään ei auta. Hiivavoiteista lähtien.
Lopetelkaa ne höpötykset ja ap, guuglaa POD. Tässä ensihätään:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Tuohon muuten auttaa esim. Elidel, jos sattuu olemaan muita syitä varten. Lääkäri määrännee sitä yhtä R-alkuista, ei niin hyvä. Yritä anella Elideliä.
niin Elisabeth Ardenin 8th hour cream on ainoa pelastus. Se voide, ei puikko. Saa käyttää haavaisellekin iholle.