Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko AMK-tutkinnon suorittaa lyhyemmässä ajassa kuin suunniteltu neljä vuotta?

Vierailija
04.10.2011 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kiinni ehkä omasta ahkeruudestasi ja tietysti alasta.

Jos menet johonkin tekniikan ja liikenteen tai tradenomipuolelle, niin varmasti onnistuu. Näissä kun ei ole niitä pakollisia harjoittelutunteja niin paljon (tarkoitan siis vaikka verrattuna kätilöön tai sairaanhoitajaan tms.), eli aika paljon oppitunnit on teoriatunteja, lukuunottamatta tiettyjä labratunteja (sähkö, elintarvike yms.).

Eli aloitat opiskelut ihan sen lukujärjestyksen mukaan ja selvittelet mitä kursseja voit itse sinne ottaa lisää. Valinnaisia piti muistaakseni suorittaa 10 opintopistettä, ja ne voi olla mitä tahansa. Meillä niitä pystyi paljon suorittamaan iltaisin ja osan jopa jonakin viikonloppuna ja osan ihan tenttimällä/tehtävillä.

Itse suoritin tutkinnon tavoiteajassa 4 vuodessa, mutta toisinaan oli jaksoja, jolloin oli aikaa laiskotella, eli ei vaan ollut niin paljon tunteja/kursseja/läsnäolopakkoja, joten silloin olisi oikein hyvin ehtinyt ottaa vaikka 4 kurssia koko jaksolle lisää.

Vähintään puoli vuotta pystyy ehkä helposti nipistämään ajasta pois ja jos haluaa lyhentää vuodella, niin vaatii jo paljon enemmän.

Vierailija
2/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkinnon pituus 4vuotinen, mutta kaikki kurssit valmiit jo joskus neljännen syksyllä. Päättötyö venyi keväälle, mutta olis voinut valmistua jo esim. tammikuussa. Tai pienellä rypistyksellä jo neljännen syksyllä. AMK on kurssimuotoinen ei luokkamuotoinen. Eli kun kurssit on käyty ja muut pakolliset suoritettu, valmistuu. Ei sitten kun joku määräaika on kulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun kurssijärjestelyistä, mahdollisuudesta suorittaa osa opinnoista kesäopintoina, hyväksiluvuista, omasta motivaatiosta...

Itse saanen 3,5v tutkinnon suoritettua 3 vuodessa. Jos olisin ollut valmis suorittamaan osan opinnoista päiväopintoina (opiskelen iltaopintoina työn ohessa), voisin valmistua nopeamminkin. Osan opinnoista olen suorittanut kesäkursseina, myös virtuaalikursseja olen tehnyt.

Vierailija
4/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta valmistumisestani on jo useita vuosia aikaa.. Mutta silloin ainakin kesti sh- opinnot AMK:ssa 3,5 vuotta. Olin tuossa välissä 6kk äitiyslomalla, ja valmistuin silti samaan aikaan kuin ns pitikin. Eli tein tuon tutkinnon käytännössä 3 aktiivisessa vuodessa. Sen 6kk äitiysloman aikana en tehnyt mitään kouluun liittyvää.

Vierailija
5/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun kurssijärjestelyistä, mahdollisuudesta suorittaa osa opinnoista kesäopintoina, hyväksiluvuista, omasta motivaatiosta...

Itse saanen 3,5v tutkinnon suoritettua 3 vuodessa. Jos olisin ollut valmis suorittamaan osan opinnoista päiväopintoina (opiskelen iltaopintoina työn ohessa), voisin valmistua nopeamminkin. Osan opinnoista olen suorittanut kesäkursseina, myös virtuaalikursseja olen tehnyt.

Vierailija
6/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsisin sen tutkinnon, mutta periaatteessa esim. pystyisin työkokemukseni kautta vaikka opettamaan/luennoimaan itse joitain aineita...

Kiinnostaa kuulla muita mielipiteitä.

Vierailija
7/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein 4,5 vuotisen yliopistokoulutuksen 3,5 vuodessa.

Vierailija
8/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitos varmasti on tyytyväinen, että alennat opiskeliaikojen keskiarvoa (tai mediaania). Sillä opetusministeriö tulevaisuudessa mittaa opetuksen tasoa ja päättää koulujen sulkemisesta.

Vierailija
9/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ainoa, joka valmistui aikataulun mukaisesti, vaikka samanaikaisesti kävin töissä ja hoidin perheen. Opiskelin nuorisolinjalla, joten olin myös vanhin alottaneista. Osa ei ole valmistunut vieläkään... Jos olisin pelkästään opiskellut (eli ei olisi perhettä enkä olisi käynyt töissä), niin olisin suoriutunut koulusta 2½-3 vuodessa.

Vierailija
10/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

amk:ssa on annettu tarkat lukujärjestykset, eikä varsinkaan alkuvuosina niissä ole juuri lainkaan sellaisia aukkoja, että voisi ottaa jotain ylimääräisiä kursseja.

Toisaalta jos harjoittelut saa hoidettua ja tekee päättötyön nopeasti, niin kyllä siitä ainakin vähän saa puristettua pois.

Vierailija
11/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväopiskelua, työharjoittelu kesätöinä. En tehnyt töitä opiskelun ohessa, vaan opiskelin tiiviimmiin. Ei hyväksilukuja ja olin vaihdossa ulkomailla 4 kk.

Vierailija
12/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paljon alasta. Itse valmistuin agrologiksi (eli maatalousalan alan amk tutkinto). Meillä opinnot oli suunniteltu niin, että viimeisen vuoden keväälle oli vain opinnäytetyö ja mahdollisesti vapaavalintaisia kursseja. Itselläni vapaasti valittavat oli tehtynä jo ensimmäisinä vuosina ja opinäytetyökin oli esitettynä jo maaliskuussa eli pienellä rypistyksellä olisin voinut valmia jo joululta ja ilman mitään temppuilua maaliskuussa. Pienellä itse opiskelulla ja määrätietoisuudella opiskelun olisi voinut suorittaa 3 vuodessa kohtuu helposti.

Maatalousalalla opintojen nopeaa suorittamista "auttaa" se, että molemmat harjoittelut tehdään alan luonteen vuoksi kesällä.

Vierailija
13/14 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan kannata laskea sen varaan. Mitä jos kysyisit ennen hakua suoraan opinahjosta tätä?

Lisäksi kannattaa suunnata hopsaukseen heti opintojen alussa.

Mihin koulutusohjelmaan olet hakemassa? Jos siinä on paljon opiskelijoita, valinnaisuuksia jne, niin sitten voi onnistua kiriä. Jos taas on pieni porukka, monet kurssit pitänee suorittaa annetussa aikataulussa. Tai jos on iso amk, jolloin jotain opintoja voisi suorittaa jonkun toisen ryhmän kanssa.

Opinnäyte ja harjoittelu on ne, joihin itse pystyy eniten vaikuttamaan. Amkissa on kuitenkin vaikeampaa kuin yliopistossa, siitä oon varma.

Vierailija
14/14 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin valmistunut 1 vuodessa ja 7 kuukaudessa, mutta opparin ohjaaja teki kivat ja lähti lomalle sanomatta mitään :D Tutkintotilaisuus olisi ollut viikon päästä. Ilmeisesti eivät tykkää liian nopeasta suorittamisesta ja opettaja oli vielä useasti kysynyt ”miksi haluat valmistua näin nopeasti”. No, valmistunkin sitten ”vaan” 2 vuodessa. Mutta perästä kuuluu kyllä, ihan todella törkeää, kun näin tapahtuu.

Oma keskiarvoni on tällä hetkellä 3,5. Olen saanut enimmäkseen 3 arvosanoja, mutta myös 5 ja 4 löytyy. En koe, että oma koulumenestykseni olisi kärsinyt, koska oli paljon sellaisia kursseja, joissa antoi ”kaiken” ja silti kaikki oppilaat saivat arvosanoiksi vain 3-4.

Onneksi sain kesäksi töitä, mutta virkaa en vielä voi saada, kiitos vaan ohjaajani!!

Niin, ja itsekin olen siis perheellinen ihminen, muttei tämä itselleni ollut mikään erikoinen juttu. Seuraavaksi haen maisteriohjelmaan - sitten joskus kun se ohjaaja palaa lomaltaan ja saan luvan siirtyä päättöseminaariin 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan