apua, vauvalla 2päivän lääkärin tarkastuksessa
havaittu sydämmen sivuääni,tänään kuunneltiin taas ja edelleen kuuluu,mulle ei sanottu muutakun että menemme tänään vielä sydänlääkärille ja sydänultraan. kuinkahan vakavaa tämä saattaaolla,olen ihan paniikissa
Kommentit (10)
Eikä aiheuta mitään toimenpiteitä. Sukulaismiehltäni aikoinaan löydettiin se vasta 10 v, mutta hänellä oli sydänvika, joka korjattiin. Tästä on jo yli 50 v aikaa, eli niitä on kyetty hoitamaan pitkään. Ihan terve mies tuli, armeijassa palvellut ja rauhanturvaajana yms.
toi ductus on tosiaan se todennäköisin ja se voi kasvaa kiinni ihan itsestään muutaman kuukauden sisällä. Mutta ultra sen paljastaa.
2kk lääkärintarkastuksessta ja hassua oli sama lääkäri joka teki kotiinlähtö tarkastuksen sairaalassa. tivas multa kuka sen on tarkastanut vauvana...?oli sitten ihmeissään kun ei silloin kuulunut.(ei ne aina kuulu)
sydän röntgenkuvattiin heti ja neliraajapaineet. oltiin siis jo valmiiksi sairaalasa. mitään ei löytynyt. tarkat kotiohjeet saatiin ja vielä 4kk ultrattiin sydän. mitään syytä ei löytynyt, lääkäri epäili josko ollut pieni reikä ja umpeutunut itekseen.
samalla lapsella kuumeen yhteydessä joskus sivuääni kuulunut.
ole tyytyväinen että nyt jo kuului ettei tule sitten mitään oireita yllätyksenä.
Olivat sulkeutuneet 1v kontrollissa. Ihan yleinen juttu...
mutta ekassa lääkärineuvolassa sivuääni kuului. Mentiin sitten sairaalaan tutkimuksiin, jossa ultrattiin ja mitattiin neliraajapaineet sekä tutkittiin hapetusarvot. Mitään vikaa ei löytynyt, sivuääni kuuluu edelleen.
Tuntuu että joka vauvalla löytyy sydämestä jokin epämääräinen ääni. Sydän on vielä kehittymätön. Mun ekalla lapsella oli ja silloin hätäilin. Kun tokallakin oli, en enää panikoinut. Kumpikin on ihan terveitä :)
joka hävisi 1 vuoden ikään mennessä ilman mitään toimenpiteitä. Seurantaa vaan. Toivotaan parasta teillekin, ap!
todettiin kotiinlähtöpäivänä sivuääni sydämessä.itkin katkerasti että nytkö tuli onnelle loppu..testit tehtiin mitä oli tehtävissä eikä mitään ihmeellistä löytynyt.sanoivat että häviää itsestään.terve,iloinen ja vilkas tyttö :) älä huoli saattaa olla siis mitätön juttu.
joka hävisi 1 vuoden ikään mennessä ilman mitään toimenpiteitä. Seurantaa vaan. Toivotaan parasta teillekin, ap!
löytyi vauvana, mutta sen jälkeen ei mitään ole kuulunut. Nyt vajaa kolmekymppisenä löytyi taas, ultrattiin ja lääkäri sano ettei se mikään sivuääni ollut vaan jakautunut sydänääni joka yleistä nuuorilla ihmisillä...
sulkeutumaton ductus-valtimotiehyt. Keskosilla yleistä, ettei se sulkeudu, mutta olen kuullut että myös täysiaikaisella voi niin käydä. Suljetaan indometasiinihoidolla (suonensisäisesti) tai jos ei sekään auta (harvinaista), tehdään pieni leikkaus, joka on täysin rutiinia vauvoja hoitaville.
Voi olla myös täysin vaaraton sivuääni.